MS «Normand Pioneer»

Med overtakelsen av «Normand Pioneer» har Solstad Rederi AS sikret seg det første av to UT 742 designs fra Ulstein Verft AS. Beskrevet som et multifunksjonelt offshorefartøy skal skipet være det største og mest avanserte av denne type og det er tilrettelagt med spesielle egenskaper for operasjon på store havdyp. Overlevering skjedde fredag den 12. februar 1999. Neste UT 742 leveres til Solstad 30. november i år.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Offshoremarkedene endrer seg. I takt med dette også utviklingen av offshoretonnasje. Nå er det få rederier på våre breddegrader som satser på «enkle» stand-by fartøyer. Kundene fordrer flerbrukskonsepter, og dermed har rederiene kjørt denne etterspørselen videre mot skipsbyggerne og -konsulentene. Slik sett er UT 742 og UT 741 videreutviklinger av Ulsteins UT 740, som f.eks. «Normand Atlantic» overlevert til Solstad 26. november 1997 og omtalt i Skipsrevyen 6/97.

Av disse er UT 742 så absolutt den største. Men ettersom designet ikke er beregnet for ordinær forsyningstjeneste, er fartøyet heller ikke utrustet med bulkanlegg. I stedet har man rom som kan benyttes til utstyr eller som lasterom. På grunn av spesialiserte arbeidsoppgaver, er «Normand Pioneer» godt dekket på innkvarteringssiden. Skipet er forseggjort med bekvemmeligheter for 73 mann.

Rederiet har sikret fartøyet en femårs kontrakt med Coflexip Stena Offshore. Blant annet skal det utføre pløying og rørleggingsarbeider for Statoil, Saga Petroleum og Norsk Hydro. I følge byggeverftet drar designet nytte av erfaringer fra Ulsteins tidligere ankerhåndteringsfartøy. Med 27.800 hk er fartøyet sterkt nok til å takle de tøffeste pløyingsoperasjoner på dypt vann, og med to moonpooler er det en god plattform for legging av fleksible rør.

M/S «Normand Pioneer»
Skipet kan utvilsomt karakteriseres som avansert. Blant spesialitetene er ankerhåndtering og legging av rør på havbunnen helt ned til 2000 meter. Motorkraften gir slepekraft nok til at «Normand Pioneer» kan dra med seg en sjøplog på havdyp ned til 400 meter. Skipet er klasset til DNV+1A1, Tug Supply Vessel, SF, E0, ICEC, Dyn Pos AUTR, HELDK.

Byggekontrakten har en verdi på rundt 390 mill. kroner og av dette representerer den norske andelen ca. 85 prosent. Ulstein-konsernet har med sine mange leveranser en andel av kontraktssummen på ca. 48 prosent. Norsk i navn og gavn, kan Solstad Rederi trygt betegne sine skip Normand. Og byggenr. 236 fra Ulstein Verft må sies å være Pioneer. Det er banebrytende med hensyn til størrelse, motorstyrke og fleksibilitet. Størrelsen illustreres av skipets

Hoveddata
Lengde o.a. ........................... 95,00 m
Lengde p.p. .......................... 80,70 m
Største bredde ..................... 24,00 m
Dybde fra hoveddekk ............ 9,70 m
Dødvekt ............................. ca. 5300 t
Lastekap. .......................... ca. 3500 t
Dekksareal .................... ca. 1000 m2
Slepekraft ................................. 286 t
Fart ................................. ca. 17 knop

Skipets bredde er stor og designavdelingen til Ulstein har utført omfattende studier for å frembringe et skrog som er optimalt for krevende Nordsjøforhold. Foruten at propellsystem og DP er designet for å holde skipet i posisjon under nær sagt alle sjøforhold, operasjonsgrensene er faktisk bestemt av andre faktorer enn skipets kapasiteter, er det lagt betydelige ressurser ned i arbeidet med å sikre UT 742 suveren stabilitet.

Byggeverftet understreker at tung dekkslast fordrer stabilitet og at det er derfor fartøyet har en bredde på hele 24 meter. – For at «Normand Pioneer» skal utsettes for så lite slingring som mulig innenfor rammene av restriksjonene for et 100 meter langt fartøy, ble det under utvikling av skrogformen utført bevegelsesanalyser for forskjellige sjøkondisjoner. Fartøyet skal nå ha minimal bevegelse i form av rulling, stamping og hiv, forsikrer man hos Ulstein.

Maskineri
Ombord i «Normand Pioneer» er det valgt et firemotors far/sønn-konsept som hovedmaskineri‚ 2 x Wärtsilä NSD type Stork 8L38, á 5280 kW v/600 o/min, og 2 x 6L38, á 3960 v/600 o/min. Hver far/sønn, koblet over en Vulkan Ratio kupling, er forbundet til sin egen Ulstein CP propell via et Scana Volda gear. Hvert gear har en PTO som driver en A. van Kaick akselgenerator, hver på 4375 kW. Fire store dieselaggregater, 4 x Caterpillar 3512 BTA hjelpemotorer, á 1424 kW, og 4 x A. van Kaick generatorer, á 1500 kW, sørger for strømforsyningen. Havne-/nødaggregatet består av en Caterpillar dieselmotor på 410 kW og en Stamford generator på 468 kW.

Når vi tillater oss å benevne skipet som banebrytende også med hensyn til motorstyrke, er det altså på grunn av dets enorme ytelsesevne. Aldri tidligere har Osneset vært så nær ved å bli dradd midtfjords som da «Normand Pioneer» utførte sine slepeprøver. En annen sak er at Osneset neppe noen gang vil bli til å rikke, men i alle fall målte DNV en bollard pull på meget respektable 286 tonn da «Normand Pioneer» dro til for full maskin. Selv om Ulstein Verft i kledelig beskjedenhet hadde ønsket noe mer, registrerte man trolig ny verdensrekord for denne type fartøy – og betryggende nok; godt over rederiets kravspesifikasjon.

Fleksibiliteten ivaretas av skipets evne til å utføre forskjellige operasjoner. For rederiet har det vært viktig å få et fartøy som kan sikre et bredt spekter av arbeidsoperasjoner. Man har derfor bestrebet seg på at skipet skal være kapabelt til å utføre varierte og «tunge» offshoreoppdrag.

Rikholdig utstyrt
Nybygget er – blant svært mye annet – utrustet med en 500 tonns ankerhåndteringsvinsj bestående av ankerhåndteringstrommel og to slepetromler, og skal dermed kunne utføre alle typer tauing og forankring. I tillegg til ankerhåndtering og sleping/transport til havs, er det egenskapene for ploging og plassering av konstruksjoner på havbunnen, kombinert med overvåking fra fjernstyrt undervannsfarkost (ROV), som gjør fartøyet så attraktivt for operatørene.

Utrustningen omfatter som allerede nevnt to arbeidsbrønner midtskips (moonpooler), samt helikopterdekk og dynamisk posisjonering. DP’en er til klasse 2, men utstyret er forberedt for klasse 3. Den aktre brønnen er beregnet på rørlegging (7x7 m), mens den forre er for ROV’en (4,5x4,5 m). Utrustet med en Hydralift A-ramme med kapasitet på 150 tonn, er fartøyet særdeles velegnet for legging av fleksible rør på havbunnen. Skipets struktur er dessuten forberedt for en 1650 tonnmeter offshorekran, men en slik vil ikke bli montert med det første.

Som naturlig er – kanskje – har de øvrige bedriftene i Ulstein-konsernet betydelige leveranser til «Normand Pioneer». Vi vil muligens se en endring på dette området nå når Ulstein Verft ikke lenger er en del av det store Ulstein/Vickers-konglomeratet. Først og fremst er «Normand Pioneer » et resultat av kompetansen ved Ulstein Ship Technology. Man har frembrakt et omfattende og avansert design med passivt stabiliseringstanksystem.

Ulstein Brattvaag har utrustet skipet med dekksmaskineri samt slepe- og ankerhåndteringsvinsjer. Ulstein Elektro har forestått såvel elektro- som elektronikk- installasjonene. Hovedpropellere, sidethrustere, kompassthruster, Poscon joystick og lensekasser er levert av Ulstein Propeller. Det er montert to propellere forut, á 1000 kW, og to akter på 1470 kW hver. Kompassthrusteren yter 2000 kW. Styremaskinene er av Ulstein Tenfjord fabrikat, Ulstein Nor bidrar med høyløft-ror og hekkrull, mens støpegodset til disse utstyrsbedriftene kommer fra Ulstein Støperier.

Ulstein Automation har en omfattende leveranse som blant annet består av hoved- og nødtavler, bro og maskinromspulter, alarmsystem, multifunksjonelt automasjonssystem (UMAS-V), peilesystem og lastfordelingssystem (PMS).

Av øvrig allehånde utrustning nevner vi kompressorer fra Sperre, pumper fra Allweiler og separatorer fra Alfa Laval. En Helisep lensevannseparator er levert av Christer Dale & Co. Proviantkjølemaskineriet er av type Teknotherm. Isolasjonsarbeidet er utført av verftet selv, med Rockwool som isolasjonsmateriale. Den flytende dørken er av type Cufadan. Ventilasjonsanlegget kommer fra Miljø-Teknikk AS, vifter fra Nyborg og kjelene ombord er av Pyro fabrikat.

Brannvarslingsanlegget er levert av Scana Servoteknikk og kompletteres av et CO2-anlegg fra Unitor.

Skipets dominerende helidekk er fra Marine Aluminium som blant annet også har levert vinduer og lysventiler. Helikopterdekket gjør det mulig å foreta mannskapsskifte på feltet. Dekket er for øvrig dimensjonert for de store «gutta», Super Puma og Sikorsky S61. Foruten det som allerede er nevnt, består kranutrustningen av to kraner levert av Normarine samt to Palfinger kraner levert av Bergen Hydraulic.

Mens fortøyningsutstyret kommer fra Rapp Bomek, har Erling Haug stått for anker og kjetting utrustning ombord. Det er benyttet branndører fra Nor-Pro i Kristiansund, lanterner fra Tranberg og lyskastere fra Norselight. Flomlyskasterne er levert av Nortelco.

Redningsutstyret omfatter en mob-båt fra Norsafe og en åtte manns arbeidsbåt type DSB 420 Kopas. Koppernæs har også forestått leveranse av redningsflåtene som omfatter ti DBS-flåter; seks sertifisert for 20 personer og fire sertifisert for 25 personer. Davitene er fra Normarine. Draktene kommer fra HellyHansen og Koppernæs. Strategisk plasserte livbeltekasser er levert av Libra Plast.

I innredningen er det benyttet Akerpanel og Danacoustic oppunder dørk. Dette arbeidet er utført av R&M Isolering i Molde. Dørene i innredningen er fra Baggerød, mens Hjellegjerde og Foraform har levert møblementet. Noe er også fra verftets egen snekkeravdeling. Baderomsmodulene er av type Norac, toalettsystemet er Jets anerkjente og det er montert Miele vaskemaskiner ombord. Også i dette fartøyet er det valgt bysseutstyr fra Beha.

Ålesundsbedriften Ship Equip erfarer stadig økende interesse for sine antennesystemer og ombord i «Normand Pioneer» er det montert et SeaTel-anlegg. Intercom’en er av velkjent Vingtor merke.