M/S «OASIS of the SEAS»

Nok en gang kan STX Finland Oys Turku verft annonsere med levering av “verdens største cruiseskip”. Det skjedde da M/S «OASIS of the SEAS» ble levert til Royal Caribbean International som byggenummer 1363 den 28. oktober 2009.

«OASIS of the SEAS» ankom Fort Lauderdale 13. november etter en 14-dagers reise over Atlanterhavet. Planting av palmetrær og annet i Central Park var akkurat ferdig før navneseremonien ble avholdt den 30. november.
Og det var ikke hvilken som helst dåpsseremoni, for her var det snakk om “en-natts-feiring” med syv gudmødre. Disse var sangeren Gloria Estefan, kunstløperen Michelle Kwan, skuespiller Jane Seymour, 12-ganger olympisk medaljevinner Dara Torres, skuespiller Keshia Knight Pulliam, 4-ganger olympisk medaljevinner i turn Shawn Johnson og TV-personligheten Daisy Fuentes.
Det hører med til historien at skipsnavnet ble valgt av en USA Today leser, George Weiser, i en konkurranse med nesten 100.000 forslag. Vinneren var naturligvis til stede ved dåpsbegivenheten.
De forrige “verdens største” var «Freedom of the Seas» som ble levert 24. april 2006 (SR nr. 3/2006) og «Liberty of the Seas» som ble levert nøyaktig ett år senere (SR nr. 3/2007).
«OASIS of the SEAS» har fått lengden økt fra 338,8 til 361 meter og passasjerkapasiteten fra ca. 3600/max. 4375 til ca. 5.400/max. 6.360. GT for nybygget er på ca. 225.000 mot forgjengernes 154.400. I tillegg til passasjerene skal også mannskapet ha plass ombord, og det gjelder ca. 2.100 personer fra 65 forskjellige land.
Søsterskipet «Allure of the Seas» er planlagt for levering i slutten av 2010. Skipet ble sjøsatt 20. november.
M/S «OASIS of the SEAS»
For å sitere verftsgruppen selv:
“The «Oasis of the Seas» marks an unforeseen step forward in the development of cruise vessels and opens totally new prospects for cruise business. The gigantic size of the ship provides opportunities for a variety of novel functions. Bold design approach has generated new and exciting innovations with help of which the vessel can offer endless amounts of new things to see and do to passengers of all ages.
These floating vacation oases are tours-de-force resulting from a long product development cooperation between the cruise line, the shipyard and the maritime cluster that has lasted more than forty years.”
Skipet er konstruert med 16 passasjerdekk, 2.704 staterooms og 1.956 balkonger. Det er 22 forskjellige lugartyper, fra 18 m2 med balkong til Royal Loft Suite på 156 m2. Det er 24 passasjerheiser. Andre imponerende tall er at skroget er sammensatt av totalt ca. 500.000 deler, det er lagt 90.000 m2 med tepper, installert 250 km med rør og ca. 5.310 km med kabler. Den totale maskinkraften ombord er på 97.000 kW, og cruise speed er ca. 22,6 knop.
Ombord er det syv tema-områder. Promenade shopping gaten har restauranter og boutiques, open-air Central Park med levende trær og parkområder (det skal være over 12.000 planter og 56 trær) skal gi cruisepassasjerene nye opplevelser, og Broadwalk tilbyr vannteater med mere.
Vitality Sea Spa and Fitness senter samt Pool & Sports Zone tilbyr passasjerene det de måtte ønske av sportslige aktiviteter og avslappingsmuligheter. Det gis variert underholdning og flust med restauranter, kaféer og barer, inkludert Rising Tide Bar.
Safety first
Skipet er bygget for å oppfylle alle sikkerhetskrav, inkludert de som kommer fra juli 2010. Det heter seg “In accordance with the international Safe Return to Port regulations, the ship will be its own best lifeboat. If damaged, the ship will not only stay afloat, but also remain functional enough to facilitate safe return to port. Furthermore, it is also required that evacuation of the vessel must be as easy as, if not easier than that of smaller vessels.“
Det er konstruert et eget separat Safety Center på broen som er bemannet døgnet rundt. Skipet har 18 livbåter som hver kan ta 370 passasjerer. Båtene har to motorer med separate ror og har GPS og toalett fasiliteter. Der er fire MES punkter som hver har 450 plasser på redningsflåter for mannskapet.
I februar 2009 registrerte STX Europe et nytt trademark Ecorizon som baseres på gruppens innovasjoner og kontinuerlige Research&Development. Målet med Ecorizon er beskyttelse av vann og økosystemene, samt å begrense den menneskelige påvirkningen. Forøvrig har det vært oppgitt at CO2 utslipp per passasjer er blitt redusert med ca. 25% sammenlignet med Freedom-klassen.
Project Genesis
Det var i februar 2006 at avtalen mellom Royal Caribbean International og (den gangen) Aker Yards ble undertegnet for Project Genesis. Prisen ble da anslått til cirka Euro 900 millioner, som ble nevnt å være den høyeste verdien for ett enkelt skip innen kommersiell skipsbygging noen sinne. Concept design var påbegynt allerede i 2001. Produksjonen for skipet startet 1. mars 2007 med kjølstrekning 11. desember samme år og sjøsetting første gang 21. november 2008.
Oasis prosjektet har hatt enorm betydning for beskjeftigelsen sør-vest Finland. Det er beregnet at disse to skipene har gitt/gir arbeid tilsvarende 12.000 mann/år. Det meste av innredningen er finsk selv om representanter for 45 land har deltatt i prosjektet.
M/S «OASIS of the SEAS» er registrert på Bahamas, har Fort Lauderdale i Florida som hjemmehavn og har klasse i DNV ✠1A1, Passenger Ship, COMF-V(1), RPS, ECO, F-M, LCS-DC, CLEAN FUEL(991 kg/m3) BIS med følgende hoveddata:

Lengde o.a. 361,00 m
Lengde b.p.p.
329,90 m
Bredde vannlinje 47,00 m
Bredde største (brovinge) 66,00 m
Dwt design
ca 15.000
Draft design
9,30 m
Dist. vannlinje til topp
65/72 m
GT
ca. 225.282
Passasjer kapasitet
ca 5400/max. 6360
Atall passasjerlugarer
2704
IMO nr.
9383936

Maskineri
Skipet er utstyrt med seks Wärtsilä dieselmotorer, hhv. tre 12V46 og tre 16V46 motorer med samlet ytelse på over 96 MW. Disse produserer kraft ikke bare til fremdriften av skipet, men også til alle behovene ombord, inkludert air-conditioning. (Se egen artikkel).
Wärtsilä har også levert fire 5,5 MW baugtrustere som er blant de største i verden. Propellanlegget utgjøres av tre elektrisk drevne ABB Azipod drives med diameter 6,1 meter. Skipets servicefart er ca. 22,6 knop.
Havneaggregatet består av to MTU 16V4000 motorer, og kjelutrustningen kommer fra Aalborg Industries. Hamworthy har levert fire ferskvanns generatorer som kan produsere totalt 3.300 tonn per dag. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Diverse
Gleistein Ropes i Bremen har levert tauverk. KONE har levert 41 heiser, to rulletrapper og tre løfteplattformer for funksjonshemmete (se egen artikkel). Blant utstyrsleverandørene ellers til skipet er Rautaruukki Oy, Loipart, Evac, Pilkington Automotive.
Northrop Grumman Sperry Marine har levert bropakke med navigasjon, kommunikasjon og kontrollsystemer, inkludert VisionMaster FT system. DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime. Prysmian Cables & Systems har levert kabler for energi og telekommunikasjon (se egen artikkel).
*
STX Finland Oy, Turku skal levere søsterskipet til “Oasis of the Seas” på slutten av 2010. Skipet vil bli døpt “Allure of the Seas”.