MS «Polar Prince»
Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk AS overleverte 14. mai et avansert offshore flerbruksskip til Rieber Shipping AS i Bergen. Skipet, som var verftets byggenummer 155, skal i første omgang brukes som moderskip for undervannsarbeider på svært store dyp. Dersom det blir behov for det, kan det med enkle grep rigges om til et fullverdig seismikkskip.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det er altså et noe spesielt skip Rieber Shipping har fått bygget i Flekkefjord. Det er utrustet med offshorekran som kan håndtere 75 tonn på 2000 meters dyp, nedsenkbar Aramme akterut og to moon-pooler for operasjon av ROV’er.
Hittil er slike skip stort sett blitt til som ombygninger fra ordinære supplyskip, men «Polar Prince» er altså skredderskyd for disse formålene – i tillegg til at skipet altså raskt kan utstyres for andre arbeidsoppdrag, dersom det skulle bli nødvendig. Og ikke nok med det – rederiet har også erklært en opsjon på skip nummer to ved samme verft, for levering i november.
Hvert av skipene koster ca. 350 millioner kroner. Rieber Shipping AS er et datterselskap av det børsnoterte selskapet Polar Holding ASA, som eier og eller disponerer ti spesialskip som hovedsakelig brukes innen isgående aktiviteter og forskning, samt seismikk. I tillegg til Polar Holdings egne skip driver selskapet flere av Petroleum Geo-Services (PGS) seismikkskip («strykejernene»). Det er kamp om seismikkoppdragene for tiden, og rederiet har derfor sett seg nødt til å inngå kontrakter hvor man ikke har garanterte inntekter.
Disse kontraktene innebærer at en større del av Polar Holdings inntekter knyttes opp mot salget av de seismiske data som samles inn. Men selv om selskapet merker de tunge tidene innen seismikk, klarer det likevel å få gode resultater. I første kvartal fikk selskapet et overskudd på 14 millioner kroner, som er meget respektabelt i dagens elendige marked.
M/S «Polar Prince» er chartret til Sonsub på en femårsavtale for operasjoner i Mexico-gulfen. Sonsub er et multinasjonalt undervannsteknologiselskap, eiet av det italienske oljeselskapet Eni via Saipem. På våre kanter er Saipem blant annet kjent for verdens største kranlekter «Saipen 7000», boreriggen «Sacarabeo» for Saga på Vigdis/Tordisfeltet og base i Dusavika.
Selskapet har sterk tro på et voksende marked for dypvannsinstallasjoner mellom 1000 og 2000 meter frem til år 2010. Det er allerede i stand til å arbeide på 3000 meters dyp, og er i ferd med å strekke seg ned mot 4000 meter. Hittil har Sonsub basert seg på å leie inn ombygde moderskip, men orienterer seg nå mer i retning av skreddersydde, nye skip. Etter det Skipsrevyen kjenner til, har selskapet imidlertid ikke vist noen interesse for skip nr. to fra Flekkefjord i november. Dette fartøyet står derfor foreløpig uten oppdrag.
Skroget til «Polar Prince» er bygget ved Kvina Verft, og slept til Flekkefjord for utrustning. Med en stålvekt på 3.500 tonn er skroget til «Polar Prince» det tyngste som har forlatt beddingen på Kvina. Fartøyet er prosjektert av Multi Maritime, og har følgende
Hoveddata
Lengde o.a..............................94,10 m
Lengde p.p. ............................80,40 m
Bredde på spant ....................22,00 m
Dybde i riss..............................9,65 m
Skipet måler 6.900 bruttotonn, og har et arbeidsdekk på 1.000 m2. Det er innredet for en besetning på 83 personer.
Maskineri
Ved konstruksjon og utførelse er det lagt ekstrem stor vekt på demping av motor- og propellstøy. Løsningen man har valgt er en kombinasjon av to Mak 9M32 hovedmotorer og Kamewa propellanlegg, via Renk reduksjonsgear. Styremaskinen er en Ulstein Tenfjord, som betjener et Ulstein ror. Videre er skipet utstyrt med tre Brunvoll sidepropellere og to Azimuther, styrt av et avansert dynamisk posisjoneringssystem.
Strømforsyningen genereres av to Mak 8M25 dieselmotorer, samt to A. van Kaik akselgeneratorer. Maskineriet smøres med Esso-produkter. Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Grundfos og Ing. Per Gjerdrum, mens separatorene er levert av Alfa Laval og Helisep. Fryse- og kjølemaskineriet er fra Midt-Troms Kjøleservice, evaporatoren fra Alfa Laval, tankpeileanlegget fra AM Instrumentering, ventilasjonsalegget fra Miljø-Teknikk og viftene fra Nyborg. Kjelutrustningen er levert av Parat Anders Halvorsen. Maskinrommet er brannsikret med et CO2- anlegg fra Heien-Larssen, mens varslingsanlegget er av type ANX-95 fra Eltek AS.
Dekk
Det hydrauliske dekksmaskineriet, som ankervinsjer og fortøyningsvinsjer, er levert av Karmøy Winch, mens Odim Hydraulikk AS har stått for selve hydraulikkaggregatet. Kranleverandører har vært Aktro på A-rammen, Nor-Marine på proviantkranen og Kenz på offshorekranen. Ankerne er fra Fossen Shipping, ankerkjettingen fra Nor-Pro. Marine Aluminium har levert vinduer og lysventiler, mens de vanntette skyvedørene er fra IMS. Øvrige dører har Libra-Plast levert.
Helikopterdekket på forskipet er bygget for å kunne betjene Super Puma eller tilsvarende. Redningsutstyret består blant annet av livbåter og MOB-båt fra Norsafe, livbåtene i daviter fra Vestdavit og MOB-båten i kran fra Nor-Marine. Viking har levert redningsflåtene. Lanterneutrustningen er fra Tranberg, lyskasterne fra Norselight. Skipet er oppmalt med malingssystemer fra Jotun.
Innredning
Skipet er innredet med 40 lugarer, som totalt gir bekvemmeligheter for 83 personer. Av utstyr finnes blant annet møbler som verftet selv har vært ansvarlig for, Jets vacuumtoalettsystem, Miele vaskeriutstyr, TeamTec avfallsforbrenningsanlegg og Beha bysseovn. Elektroteknisk konsulent har vært Skan-El, mens de elektriske installasjonene er utført av Kvina Elektro. ABB Installasjon i Austevoll har vært ansvarlig for hovedtavlen. E0-anlegget er av type Valmarine Damatic XD 2000.
Elektronikk
Det elektroniske utstyret består blant annet av en radarutrustning på tre radarer, to Norcontrol Databridge 1029 og en 1028, Skipper ekkolodd, Taiyo TDL 1550 peileapparat, SAL logg, to Navigat Mk1 gyrokompass fra C. Plath, Norcontrol AP 2000 Trackpilot autopilot, Furuno LC-90 Loran C, Trimble NT 200 GPS, JRC JAX-9 værkartskriver, Vingtor intercomanlegg og endelig antenner fra Comrod.