M/S «REM STAR»

Simek A/S, Flekkefjord overleverte M/S «REM STAR» av UT 755 LC design til Rem Star AS, Fosnavåg den 19. juni 2009 som byggenummer 120. Gudmor ved dåpen var Marion Therese Toft, datter av Frank Remøy.

Nybygningskontrakten ble kunngjort i januar 2008 og var verftets første med rederiet. Prisen ble oppgitt til cirka 220 millioner. Basis for investeringen var Frank Remøys salg av reketråleren «Ocean Trawler», og dermed kunne han etterfølge brødrene Åge og Stig inn i offshore næringen.
Nybygget entrer spot markedet i Nordsjøen på et ikke særlig gunstig marked. I midten av juli ble for eksempel fartøyet sluttet for et kortvarig oppdrag til hyre GBP 5.750 per dag.
Den opprinnelige byggekontrakten inngått av Havtrål AS ble senere overført til et nyopprettet Remøy-selskap, Silver Offshore AS. Meningen var at skipet skulle opereres av Rem Offshore. Men i løpet av byggeperioden kjøpte Frank Remøys bror Åge Remøy seg inn i skipet med 35 prosent, og selskapsnavnet ble deretter endret til Rem Star AS.
Skipet er det femte som Simek bygger for Rem-systemet. Fra oktober 2007 til april 2008 leverte Simek fire skip til Rem, hvorav tre var av UT 755 LC design.
Den største forskjellen mellom «REM STAR» og de andre tre er ytterligere et dekk i overbygget, med lugarplass til 40 personer, samt den overbygde bakken. Dette gir mindre bevegelser i skipet i dårlig vær, noe mannskapet setter stor pris på. Hekken er flyttet tre meter for å kompensere for tapet av dekksareal. Styrehuset har fått et nytt og mer avrundet design som gir svært god oversikt. Den overbygde bakken, det nye lugardekket og det avrundete brodekket på toppen, sammen med bulb-baugen, gir denne UT 755 LC et nytt og oppdatert utseende.
Andre forbedringer er at rullereduksjonstanken er flyttet aktenfor overbygget. Dette medfører også at tidligere tanker under dekk for dette formålet kan frigjøres til ferskvann, og kapasiteten økes. Skipet er inndelt i vanntette avdelinger og har dobbelt skrog i henhold til SF-klasse og skade-stabilitet.
REM STAR er bygget i henhold til høyeste DNV-klasse med notasjoner +1A1, SF, E0, Dk(+), H1(2,8), CLEAN, COMF-V(3), DYNPOS AUTR og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.

76,60 m

Lengde b.p.p.

68,20 m

Bredde største

16,00 m

Dybde i riss h. d.

7,00 m

Dypgående

5,82 m

GT

2615

NT

1029

Dwt

3158

Dekk

ca. 675 m2



IMO nr.

9489481

Tankkapasitetene er 982 m3 brennstoff, 883 m3 ferskvann, 1250 m3 vannballast, 216 m3 base oil, 794 m3 mud, 397 m3 brine og 328 m3 dry bulk.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to Wärtsilä 8L26 dieselmotorer, hver med ytelse 2600 kW (3535 hk) v/900 o/min, som driver to Kamewa Ulstein 72XF5/4T-2900 propellanlegg med diam. 2900 mm via to Kamewa Ulstein 600 AGSC-KP50N reduksjonsgear. Maskineriet gir skipet en fart på ca. 15,3 knop.
Hjelpemaskineriet består av to Nogva Scania DI 12 62 M motorer som hver yter 285 kW, med Stamford generatorer hver på 325 kVA. Hver gearbox er forbundet med Marelli akselgeneratorer som produserer 1800 kVA. Jason Eureka har levert forkantgear.
Nødaggregatet består av en Nogva Deere 4045 TFMSO motor på 71 kW og en Stamford generator på 60 kVA.
Styremaskineriet er av type Tenfjord som betjener to Hinze ror, og joystick er type Poscon. Skipet er videre utstyrt med to Kamewa Ulstein thrustere type TT 1850 DPN CP forut og en av type TT 1650 DPN CP på 590 kW akterut.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, separatorer er levert av Alfa Laval og RWO og kompressorer er fra Sperre og Tamrotor. Ventilasjonssystemet er levert av Aeron, og tank tender system er av Umas fabrikat. Pyro har levert kjelutrustning, og Teknotherm har stått for fryse-/kjølemaskineri. AM Instrumentering har levert flow meter. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
CO2 og vanntåke brannslukkingsanleggene er fra Unitor og varslingsanlegget fra Eltek.
Dekk
Dry bulk handling systemet er fra Rolls-Royce Marine, og Rauma Brattvaag har stått for dekksmaskineri leveranser. Odim ABAS har levert dekkskran, og anker og kjetting kommer fra Fossen Shipping.
Vinduer er levert av Bohamet, og vindusviskere er fra Seematz. Libra Plast har stått for utvendige dører, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. Tranberg har levert lanterner. Star Carboline malingssystemer er anvendt til oppmaling av fartøyet, og Skarpenord Corrosion har levert anoder for katodisk beskyttelse.
I redningsutstyret inngår Viking GRP 470 MOB-båt i TTS Marine davit og 6 x 25 personers DSB redningsflåter levert av Brude Safety.
Innredning
«REM STAR» er innredet for en besetning på 40 personer fordelt på 25 lugarer. I innredningen er benyttet Norac paneler på innvendige skott, Danacoustic oppunder dekk og Norac Baggerød innredningsdører. Norac Ringebu har levert toalettmoduler. Møbler kommer fra Alfred Sand AS, og toalettsystemet er levert av Jets Vacuum. Beha har levert bysseutstyr. Styrehusstoler er type SAP. E0-anlegget er fra Umas som også har levert hovedtavle. De elektriske arbeidene er utført av Flekkefjord Elektro.
Elektronikk
Flekkefjord Elektro har montert det elektroniske utstyret som i hovedsak kommer fra Furuno Norge. Dette utstyret består av FAR-2137S radar, FR-2117 radar, FE-700 ekkolodd, DS-80 logg, FS-1570 radiostasjon, FA-150 AIS, Telchart T-1221, NX-700B navtex, FM-8800S og FM-2721 VHFs, Felcom 15 Inmarsat C og Felcom 16 SSAS.
Av annet utstyr kan nevnes Anschütz Std. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Anschütz St. 21 gyro rep, Tron TR 20 VHF, Motorola GP340 UHF, Tron 40S og 45SX Epirbs og SART radar transponder.
DP-anlegget er en Rolls-Royce ICON DP2-leveranse, og Zenitel har levert intercom-anlegget ombord

Simek A/S’ neste leveringer er bnr. 121 og bnr. 122 til Simon Møkster Rederi for levering i oktober henholdsvis mars 2010.