«Ronja Vest» er den første av fire brønnbåter Myklebust leverer til Sølvtrans. Foto: Olav Tokle (Fotomarin)

MS «Ronja Vest»

«Ronja Vest» er overlevert til Sølvtrans fra Myklebust Verft. Brønnbåten er en av flere båter verftet har under bygging til rederiet.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Myklebust verft bygger fire nybygg for Sølvtrans til en kontraktsverdi på nærmere to milliarder kroner, og nå er altså den første, bygg nummer 75 «Ronja Vest», overlevert.

Båten er et topp moderne fartøy som utstyrt med det beste og mest moderne utstyret som finnes i markedet. Sølvtrans skriver at det er viktig for dem å ha brønnbåter med det beste utstyret som ivaretar fiskehelse og fiskevelferd på en god måte. I tillegg er det viktig at man har god kontroll på biosikkerheten og samtidig har fokus på bærekraft.

- Ved å bygge våre brønnbåter på lokale verft, gjøre våre innkjøp hos lokale leverandører og investere i de beste og mest innovative utstyret, så oppnår vi nettopp dette. Båten Sølvtrans nå har fått overlevert fra Myklebust verft er på 4000 m3 og tilfredsstiller alle de kravene som selskapet her etterspør, skriver de i en pressemelding.

- Vi på Myklebust verft er stolte over å kunne levere den første i en serie brønnbåter til Sølvtrans. «Ronja Vest» er nå overlevert, og arbeidet på den neste er allerede i full gang. Vi setter stor pris på samarbeidet med Sølvtrans om å bygge og utvikle fremtidens brønnbåter her i Gursken, sier daglig leder Inge-Jonny Hide ved Myklebust Verft.

Båten er designet og utstyrt for å kunne møte alle de krav som kunden etterspør, og i tillegg er den utrustet for å tilfredsstille strenge miljøkrav. Dette innebærer at «Ronja Vest» er et hybridfartøy utstyrt med en stor batteripakke, er utstyrt for å kunne koble seg på landstrøm, og i tillegg har det beste fiskehåndteringssystemet i markedet. 

- Vi er veldig godt fornøyd med at vi nå får nok en brønnbåt inn i flåten vår, slik at vi kan møte den store etterspørselen i markedet etter våre tjenester. Det er viktig for Sølvtrans å bidra til den lokale verdiskapingen. I tillegg er det svært viktig med god dialog og oppfølging mellom oss som kunde, og de som bygger båten og leverer utstyret om bord. Når vi så finner det beste utstyret og verftene lokalt, så er dette en vinn, vinn situasjon sier operasjonssjef Robin Halsebakk i Sølvtrans.

Skroget ble bygget ved Hat-San verftet i Tyrkia før det ble slept til Norge for ferdigstilling. 

Utstyr: 

Pon Power AS har levert generatorsett av typen CAT3512C. Nogva Motorfabrikk har levert havneaggregat. 

Norwater har levert ferskvannsanlegget, som leverer 3000m3 pr dag via reversert osmose. Fisketeller er levert av AquAScan. MMC First Process har levert prosessanlegget om bord. RSW-systemet på 4000 m3 er levert av FrioNordica. CCTV systemet er levert av CFlow. Peileutstyr kommer fra AM Instrumentering. 

Landgang kommer fra Gurskøy AS. Kongsberg Maritime har levert CM pakke. Kranpakken er levert av MacGregor Norge. Anker og kjetting kommer fra Sotra Anchor & Chain. 

HG Teknikk har stått for elektroinstallasjonen, mens HG Marine Electronics har levert navigasjon og kommunikasjonspakken. MOB-båt er levert av Mare Safety. 

Interiørarbeidet er utført av Izoton Norge med møbler fra Ekornes. «Ronja Vest» er malt med maling fra Carboline Norge. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Ronja Vest» 
  • Verft: Myklebust Verft
  • Byggenummer: 75
  • Design: Kongsberg NVC 389
  • Lengde: 87,1 meter
  • Bredde: 18 meter
  • Tonnasje: 5000  
  • IMO-nummer: 9891646  
  • Rederi: Sølvtrans
  • Motor: CAT 3512C fra Pon Power
  • Generator: Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: HG Marine Electronics
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Integrated Solutions
  • Livbåter: Certex Norge
  • Elektrisk installasjon: HG Teknikk AS
  • Interiør: Izoton Norge
  • Møbler: Ekornes