
M/S «SKANDI FEISTEN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Ved introduseringen av designet for cirka to år siden beskrev verftsgruppen dette som et nytt banebrytende skipsdesign fra STX Norway Offshore Design i Ålesund. Leder for hydrodynamikk, forskning og utvikling, Henning Borgen uttalte da
– Det er tre hovedutfordringer vi har fokusert på for å redusere fartøyets drivstofforbruk. Det er stillevannsmotstand, motstand i sjøgang samt samspillet mellom propell og skrog. En stor del av skipets totale motstand er en direkte konsekvens av bølgenes påvirkning på skroget. Ved å designe skroget spesielt med tanke på å minimere den ekstra motstanden det opplever i bølger, reduseres drivstofforbruket. Det spesielle med det nye designet er at det er optimalisert for alle værkondisjoner, med blant annet et forskip som har tre ulike partier. I stille vann gir forskipets bulb minimal motstand. I moderat sjø treffer bølgene et butt parti i baugen, hvor bølgene blir knust og skjøvet bort fra fartøyets skuteside. I høy sjø splitter baugens øvre parti bølgene og gir en myk gange.
Designet gir også mannskapet en stor grad av komfort ombord med skipets gode sjøegenskaper.
Skipet har klasse i DNV med notasjonene ✠1A1 OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR (IMO II), NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8). M/S «SKANDI FEISTEN» fører NOR flagg med Bergen som registreringshavn og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 87,90 m |
Lengde b.p.p | 79,40 m |
Bredde største | 19,00 m |
Dybde i riss til h.dk | 8,00 m |
Dwt |
4.624 |
Draft max. |
6,60 m |
Dekk |
ca. 1000 m2/1.200 t |
GT |
3959 |
IMO nr. |
9607693 |
Tankkapasitetene er 980 m3 drivstoff, 1240 m3 ferskvann og 2780 m3 vannballast/drill water. ORO kapasiteten er på 1200 m3.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftssystem med fire Wärtsilä 9L20 dieselmotorer hver med ytelse på 1665 kW v/1800 o/min, fire AVK generatorer og to RRM Contaz 15 propeller hver med ytelse på 2200 kW. Havne-/nødaggregatet drives av en Nogva motor.
For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med en Azimuth TCNS073FP thruster og en av type TT2200, hver med ytelse på 880 kW. Farten er ca. 15,5 knop ved draft på 4,3 meter.
STX Electro HVAC har levert ventilasjonsanlegget, Nilsen Frys & Kjøleteknikk har stått for kuldeproviantanlegget og kjeler er fra Ulmatec Pyro. Westfalia har levert separatorer, kompressorer er fra Sperre og Tamrotor mens Allweiler har levert pumper til nybygget. Castrol har levert smøreolje, mens Bunker Oil har supplert fuel. Wilhelmsen Ships Equipment har fremskaffet inertgassystemet, og flowmeter for cargo er fra AM Instrumentering. Tero Marine har supplert vedlikeholds-/reservedelsystemet.
Brannsikkerheten ombord er ivaretatt med et Flexifog system fra Autronica.
Dekk
Dekksmaskinerileveransene kommer fra RRM, samt Norwegian Deck Machinery med cargo securing winches. TTS Marine har levert to kraner på 5t/10m henholdsvis 1t/10m. Libra Plast har levert luker og utvendige dører, hydraulikkleveransen er fra Aukra Maritime og Gurskøy har levert landganger. Bøfjord Sag har fremskaffet tredekk til fartøyet.
Randaberg Industries har levert dry bulk anlegget ombord, tankvaskesystem kommer fra Allweiler, mens FencoNor har håndtert leveransen av fendere. Vindusleveransen er fra Bohamet med viskere fra Decca Wiper System. Vanntette skyvedører kommer fra IMS, og ankerutrustning er fra Fossen Shipping.
Malingssystemer fra International Maling er benyttet til oppmaling av skipet. MPE Cathodic har levert anti-fouling system. Blant redningsutstyret ombord finner man Viking redningsflåter og MOB-båt m/davit fra Maritime Partner.
Innredning
«SKANDI FEISTEN» er innredet for en besetning på 26 personer fordelt på 10 enkeltlugarer, fire 2-manns- og to 4-manns lugarer. Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og styrehusstoler er fra Alu-Design. Jets Vacuum har levert toalettsystemet, og Teamtec har supplert incinerator. Komprimator er fra Global Enviro International, og i byssen er det Beha utstyr.
De elektriske installasjonene er utført av STX OSV Electro, og samme firma har stått for alarmanlegget for maskinrommet.
DP-anlegget kommer fra Kongsberg Maritime, og Oddstøl Elektronikk har levert og montert det elektroniske utstyret.
❊
STX OSV Aukra skal levere bnr. 759 til DOF i mars 2012. Olympic Shippings bnr. 764 skal også være ferdig i mars. Senere følger ytterligere to nybygg bestilt av DOF.