M/S «SKANDI OLYMPIA»
Fartøyet fører Bahamas flagg med Nassau som registreringshavn, er klasset i DNV til klasse ✠1A1, Supply Vessel, SF, E0, DynPos – AUTR (IMO DPII), DK(+), HL(2.5), CLEAN, LFL*, COMF- V(3), NAUT-OSV og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 79,67 m |
Lengde b.p.p. | 72,00 m |
Bredde | 16,40 m |
Dybde i riss til h.dk. | 7,45 m |
Dwt |
ca. 3.700 |
Draft |
6,20 m |
Deck area | 745 m2 |
Deck cargo | 1.600 t |
GT |
ca. 3295 |
NT |
1112 |
IMO |
9417359 |
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av fire CAT 3512 B dieselmotorer, hver med ytelse på 1420 kW og to Ulstein Aquamaster azimuth propeller type US 205 CRP, hver på 1470 kW. For bedre manøvrering har skipet to Kamewa Ulstein TT2000 baugthrustere hver på 800 kW. Volvo Penta nødaggregatet er på 100 kW.
Pumpeutrustningen kommer fra Turo Teknikk, og kompressorer er fra Atlas Copco. Sunn Vent har levert ventilasjonsanlegget, og kjelutrustning kommer fra Pyro. Lido Marine har levert isolasjonsmaterialer, og sanitæranlegg er fra Nidab Production.
Dekk/innredning
Vinduer er leveranse fra Marine Aluminium Aanensen & Co, og cementanlegget kommer fra Randaberg Industries. Anker, 2 x Spek, og kjetting kommer fra Sotra Marine Produkter. Kranleveransene består av to Palfinger kraner.
I redningsutstyret ombord inngår seks 20-personers redningsflåter, en FRC og Helly Hansen overlevningsdrakter.
Skipet er innredet for 40 personer med 12 enkeltlugarer og 14 dobbeltlugarer. Videre er det arrangert med hospital, konferanserom og andre fasiliteter. Innredningsarbeidet inkudert møblering er utført av Lido Marine. De elektriske installasjonene er utført av Vest Elektro.
Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert og montert av Vico AS og omfatter Furuno Furuno FCR-2837 X-band og S-Band radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Simrad GC 80 gyrokompass, Simrad AP 50 autopilot, Furuno GP-150 GPS, Furuno TEcdis, Furuno FA-150 AIS, Furuno FS-2570 MF/HF radiostasjon, Furuno NX-700 B Navtex, Furuno VR-3000 VDR, Furuno FM-8800 VHF, Sailor RT 2048 VHF og Motorola GM 380 UHF.
DP-systemet er type K-POS 2 (AUTR), og bro-overvåkningssystemet er type Kongsberg MOSS.