
M/S «STOKKE SENIOR»
Dette er den andre båten av denne typen som er bygget ved verftet for norske kontrahenter. Først ut var «Harto» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 5/2009. Verftet som ligger ved Volga, har nok brukt lenger tid enn planlagt, for på kontraktstidspunktet var det snakk om levering høsten 2008. Verftet bygger forøvrig fartøyer både for sivilt og militært bruk, fra små patruljebåter til større elve- og sjøgående fartøyer med displacement opp til 2.000 tonn.
M/S «STOKKE SENIOR»
Etter leveringen fra Yaroslavl gikk turen til Fyllingen Slipp for klargjøring og uttesting. Her ble det montert hydraulikkanlegg med komponenter, vinsjer og kraner samt elektriske systemer. Videre ble det utført innredningsmesige arbeider samt arbeider vedrørende dekksarrangement. For fiskemottak og fiskebehandling ble det arrangert binger og renner på dekk.
«STOKKE SENIOR» er en kombinert not-/snurrevad-/trålfartøy, og fartøystypen beskrives som ny generasjon innen denne gruppen båter. Fartøyet er optimalisert med hensyn til regelverket og er kontruert med fokus på design, komfort, miljø og fangstkvalitet. Prisen for ferdig båt ligger trolig rundt 50 millioner kroner.
Rederiene av disse to første russiske nybyggene har vært delaktige i utformingen av båtene og har etter sigende fått kostnadene redusert ved “å bygge i lag”.
Fartøyet har et dieselelektrisk fremdriftssystem, levert av Stadt AS. Det innebærer at drivstoffutgiftene reduseres, og det blir en miljøgevinst gjennom lavere utslipp. Sikkerheten er godt ivaretatt med fire uavhengige strømkilder og to el-motorer.
Fartøyet skal drive tradisjonelt kystfiske etter både pelagisk fisk og hvitfisk. Det er arrangert med stor tankkapasitet for å kunne føre levende fangst som torsk og sei – i tillegg til RSW tankene. På hoveddekk er egen avdeling for behandling av hvitfisk med blant annet komplette sløyemaskinlinjer.
Gamlebåten med samme navn er solgt til Senja. Rederiet har p.t. kvoter på torsk, sei, makrell, NVG sild og Nordsjøsild. Nye «STOKKE SENIOR» har følgende hovedddata:
Lengde o.a. | 27,49 m |
Lengde b.p.p. |
23,99 m |
Bredde på spant |
9,50 m |
Dybde i riss til h.dk |
4,30 m |
Dybde i riss til sh.dk |
6,60 m |
Dypgående |
4,80 m |
RSW |
300 m3 |
GT |
375 |
Tankkapasitetene er 80 m3 brennolje og 18 m3 ferskvann.
Maskineri
Det dieselelektriske fremdriftssytemet er type Stadt Stascho og består av 4 x Nogva Scania D16 dieselaggregater hver på 425 kW, Heimdal K600 vripropell og Heimdal HG551 PTI gear. Nødaggregatet er type Nogva Deere 4045TFM50.
Styremaskin er en Tenfjord, og fartøyet har fått montert 2 x Kamewa Ulstein TV90 thrustere hver på 500 hk. Ventilasjonsanlegget er fra Isovent, og Vista Automation har levert styring av RSW ventiler og PMS.
Dekk/diverse
SMV Hydraulic har levert hydraulikksystem og har også stått for 2 x kombivinsjer SSW 1800, en varp-/ankervinsj AW 250 TK og en capstan NW 200. Johansen Slipp og Mek. Verksted har supplert ørekalvinsj, og Triplex utstyr er Triplex 603 og Triplex NK 3000 nothalerutstyr, samt en Triplex KN 16 kran. Ombord er også montert en brukt KARM kran på 20 t/m.
Vacuumpumpeanlegget er fra Cflow Fish Handling, KARM har levert fiskepumpe til båten og Møre Not har stått for leveranser av fangstutstyr. Fartøyet er oppmalt med International Maling produkter.
Det er lagt stor vekt på bo- og arbeidsmiljøet for mannskapet med blant annet enmannslugarer med egne dusj/toalett og romslig messe/salong med egen spiseavdeling.
Sparebanken Møre har finansiert nybåten som er forsikret i Møretrygd.
Elektronikk
Furuno Norge AS har levert det elektroniske utstyret ombord med blant annet Furuno FAR-2117 X-band radar, FAR-2137 S-band radar, Furuno FCV-30 ekkolodd, Furuno FSV-24S sonar, Furuno SC-110 kompass, Furuno GP-150 GPS, Telchart T-2026 plotter, Furuno FS-1570 radiostasjon, Furuno FA-150 AIS, Furuno NX-700 B navtex.
Alarm-/overvåkningsanlegget er levert av Vista Automation.