
M/S «STRIL MARINER»
Dette var verftets første levering til rederiet og samtidig det første Havyard designet som er bygget ved Simek. Ifølge DNV heter eierselskapet av skipet Stril Power AS med Simon Møkster Shipping AS som manager. Rederiet opererer en flåte på 20 skip innen områdene Emergency Services, Anchor Handling, Platform Supply og Sub Sea Services.
Kontrakten for nybygget ble inngått i november 2007 til pris cirka 300 millioner kroner. Skroget er byggert i Gdansk og ble transportert til Flekkefjord på lekter.
Skipet har dobbelt skrog i henhold til Clean Design og SF for stabilitet ved skade. Det betyr at verken drivstoff eller flytende last kan komme i direkte kontakt med skroget skulle ulykken inntreffe. Generatorenes exhaust system er utstyrt med Selective Catalytic Reduction som reduserer NOx utslippet med ca. 90%.
M/S «STRIL MARINER» gikk inn på et 5-års certeparti med BP med operasjon i den sørlige delen av Nordsjøen. Etter leveringen byttet skipet flagg til færøysk med Tórshavn som hjemmehavn.
Skipet beskrives som Platform Supply, Rescue and Standby Vessel og er bygget til DNV-klasse med notasjoner ✠1A1 Fire Fighter I, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+) HL(2.8).
Fartøyet oppfyller NOFO Standard for Oil Recovery Vessels of 2005 vilkårene for fartøyer som kan delta i forbindelse med oljesøl i norsk farvann. Videre kan skipet ta ombord opp til 300 personer i forbindelse med redningsaksjoner som beskrevet i Norwegian Rescue Class Rules, NORSOK og NMEA.
Skipet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 78,60 m |
Lengde b.p.p. |
69,00 m |
Bredde største |
17,60 m |
Dybde i riss til h.dk. | 7,70 m |
Dypgående | 6,49 m |
GT | 3117 |
Dwt | 3.755 |
Dekk | 714 m2 |
IMO | 9489493 |
Tankkapasitetene er 835 m3 drivstoff, 823 m3 ferskvann, 2887 m3 vannballast, 1773 m3 drill water, 139 m3 base oil, 959 m3 mud, 959 m3 brine, 178 m3 methanol, 159 m3 glycol, 298 m3 dry bulk og 1257 m3 oilrec.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri fra Scandinavian Electric Systems med 4 x Cummins KTA50DM dieselmotorer med total ytelse på 5440 kW, to Ulstein Aquamaster US205 CRP asimuth thrustere og fire Marelli generatorer som produserer kraft til fremdrift og forbruk ombord. Nødaggregatet består av en Nogva Deere 6068 TFM50 motor.
Skipet er videre utstyrt med to Kamewa Ulstein thrustere type TT 2000 DPN FP. Farten er ca. 14,3 knop. SCR systemet som nevnt ovenfor, er levert av H+H. Joystick er type Poscon og fjernkontroller type Helicon X.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, separatorer er levert av Alfa Laval og RWO og kompressorer er fra Tamrotor. Ventilasjonssystemet er levert av Aeron, og tank tender system er av Umas fabrikat. Peder Halvorsen Industrier AS har levert et helautomatisk steamsystem for ORO og oppvarming av skipet, og Teknotherm har stått for fryse-/kjølemaskineri. AM Instrumentering har levert flow meter.
Brannsikkerheten ombord blir ivaretatt av aragonite og vanntåke brannslukkingsanlegg fra Autronica Fire and Security og varslingsanlegg fra Eltek.
Dekk
Skipet har det nye CARGOMAXX dry bulk systemet fra van Aalst, levert av Saunes & Helseth Maritim. Dette er et integrert system der alle lastetankene kan frakte tørr eller våt last. I prinsippet kan flytende og tørr last kombineres i samme tanken. Ved lossing av dry bulk brukes vacuum-pressure type van Aalst VP.
Fi-Fi I systemet er levert av Fire Fighting Systems AS. Norwegian Deck Machinery har levert capstans, tugger vinsjer, ankerspill og fortøyningsvinsjer. Anker og kjetting kommer fra Fossen Shipping. Vinduer er levert av Bohamet, og vindusviskere er fra Seematz. Libra Plast har stått for utvendige dører, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. Hydramarine har levert dekkskran.
Tranberg har levert lanterner og søkelys, mens lyskastere er fra Norselight. Star Carboline malingssystemer er anvendt til oppmaling av fartøyet, og MPE Cathodic har levert anoder for katodisk beskyttelse.
I redningsutstyret inngår redningsflåter levert av Brude Safety og to Mare GTC 700 MOB-båter fra Mare Safety i TTS Marine daviter. Redningsbåtene kommer opp i 30 knops fart.
Innredning
M/S «STRIL MARINER» er innredet for en besetning på 31 personer fordelt på 21 lugarer, alle med egen WC/dusj. I innredningen er benyttet Aker paneler på innvendige skott, Danacoustic oppunder dekk og Norac Baggerød innredningsdører. Møbler kommer fra VAD og NorSap. Beha har levert bysseutstyr. Avfallskompressor er fra Global Enviro International, og Fresvik Product har levert proviantrom. Incinerator kommer fra Norsk Atlas, og toalettsystemet er levert av Jets Vacuum. De elektriske arbeidene er utført av Flekkefjord Elektro.
Elektronikk
Lossing fra tankene overvåkes av Havyard IAS,og kontrollsystemet for pumper og ventiler er fra Havyard International. Brovaktalarm er type Ulstein BAS, og alarmanlegget for maskinrommet er type Umas V. Skipet er utstyrt med DP2 system fra RRM type ICON DP2.
Flekkefjord Elektro har montert det elektroniske utstyret som er levert av Furuno Norge og Syberg AS. Utstyret omfatter FAR-2137S radar, FR-2827 radar, FE-700 ekkolodd, Taiyo TDL 1550 peiler, Furuno DS-80 logg, Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-150 GPS, Telchart TECDIS, Furuno FS-2570 radiostasjon, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Furuno NX-700B navtex, Inmarsat Minior Sailor TT 3064, Heli Beacon TS1B Radio Holland, Motorola GP340 UHF, Tron TR 20 VHF, Furuno FM-8800S og FM-2721 VHFs, Tron 40S og 45SX Epirbs og SART radar transponder, Felcom 15 Inmarsat C og Tron TR-810 aeronautical VHF.
ShipEquip har levert SeaTel antenner, intercom-systemet er fra Zenitel og CCTV systemet fra ComScan Norge.
❊
Simek A/S’ neste levering er et søsterskip av «Stril Mariner» med bnr. 122 som skal leveres til Simon Møkster Shipping i mars 2010. Så har verftet nylig sikret seg ordre for bygging av bnr. 123, en PSV av Havyard 832 CD design, for levering til Havila Shipping i august 2010.