M/S «THORSHØVDI»
Det har underveis vært opphold i ombyggingsarbeidene av forskjellige årsaker (ikke forbundet med verftet), og ferdigstillelsen har følgelig blitt betydelig forsinket, faktisk cirka et halvt år.
Prosjektet startet for vel to år siden etter at tidligere Krill Seaproduct, nå Krillsea Group AS, i juni 2007 fikk konsesjon for fangst av krill i CCAMLR (Convention for the Conservation for Atlantic Marine Living Resources) området i Antarktis. Den gangen ble det opplyst at eierne av selskapet var Even T. Remøy, Gunnar A. Jensen, Tore Remøy, Remøy Management og Spencer Energy. Senere er det opplyst at Arne Blystad eier over halvparten av rederiet.
Noen av samarbeidspartnerne har vært Aquaculture Protein Centre ved Universitetet for Miljø og Biovitenskap, Norges Veterinærhøyskole og NOFIMA.
Ombyggingen
Fartøyet ble innkjøpt som «Vlieborg» sannsynligvis i begynnelsen av 2008, og kjøpet ble rapportert blant annet i SKIPSREVYENs Markedsrapport i nr. 2/2008. Prisen ble imidlertid ikke rapportert, men siden skipet er bygget ved anerkjente Vollharding i Nederland i 1999, og var et kombinert container og tørrlastskip med høy isklasse antar vi at prisen var rundt US$13/16 millioner slik som markedet var den gangen. Skipet hadde da dødvekt på ca. 8.700 tonn og container kapasitet på 552 teu, skoeskeformede (box-shaped) rom og Wärtsilä hovedmotor.
Ferdig ombygget har prosjektet kostet rundt 870 millioner kroner ifølge media. I mars ble det forøvrig opplyst at Innovasjon Norge hadde stilt opp med et lån på 100 millioner kroner til prosjektet.
Ombyggingen har skjedd i samarbeid med BLRT Western Shipyard i Klaipeda, Litauen som tok hånd om alt stålarbeidet og installerte hovedkomponentene under supervision av Fiskerstrand Verft.
Det skulle innbygges cirka 800 tonn med stål i fartøyet, og andre oppgaver var montering av krilletingsutstyr, rigg og fangstsystem for krill, montering av håndteringssystem for krill, det samme for råstoff og ferdige produkter samt installasjon av nytt fabrikkanlegg med kapasitet på cirka 250/300 tonn ferdigvarer per døgn.
Fabrikken er bygget og levert som et samarbeidsprosjekt mellom Landteknikk i Oslo og Alfa Laval i København. Førstnevnte installerte fabrikkutstyret ombord. Totalt veier prosessanlegget ca. 650 tonn og består av tre produksjonslinjer, to for behandling av krillkjøttet og en for behandling av kitin.
Etter ombyggingen fremstår «THORSHØVDI» som den mest kostbare og lengste fiskebåten som er bygget for den norske flåten. Ex “Vlieborg”s lengde er økt med 1,6 meter og bredden med hele 4 meter.
Krill
Da Innovasjon Norge gikk inn i prosjektet, vektla de at krill er et produkt som selges på et stort internasjonalt marked, og at krill blir en viktig innsatsfaktor for videre fôrproduksjon innen fiskeoppdrett. I tillegg kommer høyforedlete produkter fra krill som blir å finne i form av helsekost og matvareproduksjon.
Hele den proteinrike krillen skal utnyttes ved hjelp av moderne teknologisk utstyr. Arbeidet gjennomføres i en lukket prosess som betyr at mannskapet og forskere kun får krillen i øyesyn når den kommer inn fra trålen. Krillens næringsverdi må fremfor alt bevares frem til de ferdige produktene. Det opplyses at skallet på krillen har en unik verdi som kilde til utvinning av kitin.
Alt utstyret er godkjent i henhold til strenge regler for matvareproduksjon der hygienen er satt i høysetet. Smakskonsentrater til matvareproduksjon og fôr blir en viktig faktor i produksjonen ombord i fartøyet.
Det store markedet forventes å befinne seg i Asia, og prosjektanalysene tilsier at markedet mangler råstoff for smakstilsetninger.
Rederiet er en av tre aktører som har fått tildelt konsesjon av Fiskeridepartementet. De to andre er «Saga Sea» og «Juvel», og det er samarbeid mellom aktørene selv om de hver for seg satser mot ulike mål.
Det er CCAMLR som kontrollerer fiske av krill. Forekomstene er store, men siden krill er en så vital del av matvarekjeden, skal fangsten drives på en konservativ måte. CCAMLR kontrollerer dessuten at fartøyene ikke fisker for mye fra visse områder der det kan forstyrre bestanden.
«THORSHØVDI» skal drive fangst med hollandsk pelagisk dobbeltrål som henger i arm på begge sider og gir fartøyet god stabilitet kombinert med lavt drivstofforbruk. Trålene har åpning på 20 x 20 meter og er 90 meter lang, og det brukes ikke tråldører. Det er kun dette fartøyet av de tre som benytter denne løsningen.
Ved hjelp av nye automatiske systemer blir det mindre behov for mannskapsarbeid på dekk, og dermed er sikkerheten bedre ivaretatt.
Fartøyet kommer til å operere med to skift, og mannskapet består hovedsakelig av nordmenn og russere. Det er plass til ca. 50 personer ombord. I tillegg til det faste mannskapet skal også forskere og fagpersoner fra sentrale leverandører være med på turen sørover for å forvisse seg om at alt fungerer etter planen.
Fartøyet har Finnish/Swedish ice class 1A og er klasset i Bureau Veritas.
«THORSHØVDI»
Hoveddata:
Lengde o.a. 133,88 m
Største bredde 19,87 m
Lastekap. ca. 8000 m3
IMO nr. 9160358
Maskineri
Fartøyet er blitt utstyrt med 2 x CAT 3516 og 2 x CAT 3512 dieselmotorer, levert av Pon Power, Danmark og et CAT nødaggregat levert av Pon Power, Norge.
Desmi har levert pumpeutrustning, mens separatorer er en Alfa Laval leveranse. Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron med kjøling fra Teknotherm. Clayton Scandinavia har forestått levering av 3 kjeler, og Isowest har utført isoleringsarbeidene ombord med unntak av innredningen. Tøssebro har levert omvendt-osmose anlegget.
Diverse
Z-Marine AS har levert pumpesystem for krill, kabelvinsjer, slangetrommel, 2 x krillpumpekraner og elektrisk hjelpeverktøy. Ankervinsj er en leveranse fra C. Kraaijeveld B.V. , og Bergen Group Dreggen har levert en traverskran. Anker og kjetting er en Sotra Marine Produkter leveranse, og Libra Plast har levert utvendige dører. Fartøyet er oppmalt med Carboline malingssystemer.
Redningsutstyret omfatter blant annet Viking redningsflåter. Ned-Deck Marine har levert davit.
Innredningsarbeidene ombord er utført av Lido Norway, og Miele har levert vaskeriutstyr. Jets har forestått toalettsystemet, og incinerator er levert av TeamTec. Alu Design & Services har stått for skipsførerstoler og dørkskinner.
De elektriske installasjonene er utført av ACEL, og de elektroniske instrumentene er montert av Emil Langva.
❊
Fiskerstrand Verft AS skal levere bnr. 63 til Saaremaa Shipping Co. i januar som blir etterfulgt av byggenumrene 64 og 65 til samme rederi i mars 2010 og mars 2011. Bnr. 68 er for Fjord 1 Fylkesbaatane med levering i februar 2010, bnr. 69, “Geir”, som bygges for Holmeset, skal være ferdig i august, bnr. 70 for Fosen Namsos Sjø og bnr. 67 for Tide Sjø skal leveres i desember samme år.