
M/S «TOR MAGNUS»
Fartøyet skal hovedsakelig brukes til fiske med garn og dorg etter makrell, men også til fiske etter sild og torsk. Prisen for nybåten ligger på rundt 3,2 millioner kroner. Sjarken er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 6 meter. Toppfarten er ca. 10 knop, og normal marsjfart er på ca. 8/8,5 knop med et forbruk på ca. 18/20 l/t.
Etter noen uker i drift er allerede Magnus Tveit svært fornøyd den nye båten. «TOR MAGNUS» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 10,65 m |
Lengde b.p.p. |
9,07 m |
Bredde | 4,04 m |
Dybde i riss | 1,68 m |
Dypgang |
0,97 |
Lasterom |
12 m3 |
Kjenningssignal |
LG4468 |
Drivstoffkapasiteten er på 2 x 600 liter, og ferskvannstanken tar 400 liter.
Dekk
Fartøyet har fått installert Selfa Kontroll Ballastsystem, og fra et panel i styrehuset kan fartøyets totalvekt og trim både styrbord/babord og forover/akterover kontrolleres.
Lasterommet er på over 12 m3. Mesanhus er solid bygget i aluminium, og det er montert bom med vinsj fra Lorentzen for enkel landing av fangst. Garnhaler er fra Rapp Hydema Syd type HMH05 på 500 kg, og hydraulikkanlegget kommer fra Sleipner.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva Deere 6081 dieselmotor som utvikler 175 hk v/2100 o/min, og som er koblet til et Nogva 1131 propellanlegg via et Nogva HC-168 gear med PTO.
Diverse
Innredningen er lys og åpen med skipsdørker i lugar og styrehus. Innredningen er laget i massiv eik og eikefiner. Det er montert Selfa Dørkvarmeanlegg i styrehus, lugar og toalett som sikrer et tørt og behagelig inneklima. I tillegg varmes innredningen opp av en Pyro ovn. I lugaren er det to faste køyer og en sofa.
Messe på dekk har plass for fem personer, og førerstol er levert av Skutas Møbler. Det er montert defrosteranlegg med separate dyser på frontvinduer, på førerplass og i lugar. Pantry er utstyrt med vask, kjøleskap og god skapplass. På styrbord side i lugaren er toalettrom med dusj.
Et 24 V el-anlegg er montert av verftet. O.S. Solhaug AS har levert Seematz 500 W lyskaster. Sikkerhetsmessig er sjarken utstyrt med 4-manns redningsflåte og annet redningsutstyr som livbøyer og overlevningsdrakter.
Elektronikk
Navigasjons-/kommunikasjonsutstyret består av Simrad radar, Simrad ekkolodd, Simrad AP35 autopilot, Simrad kartsystem og Northstar VHF.
❊
Selfa byggeverftene skal fremover levere flere Speedsjark 35 og Kystsjark 35 fartøyer. En ny utgave av Selfa Arctic 40 Kystsjark lanseres med 20 cm høyere skrog. Det gir fartøyet økt kapasitet i lasterommet og større høyde i maskinrommet. Selfa har også utviklet en ny 36 fots speedsjark med 4,06 meters bredde og 10,99 meters lengde, spesielt tilpasset fiske med teine og line. Dette fartøyet kan leveres med bulkrom for føring av levende fangst.