M/S «TORINO»

Wilhelmsen Lines Car Carriers Ltd. overtok skip nummer ni i serien av Pure Car & Truck Carriers fra Mitsubishi Heavy Industries, Nagasaki den 19. mars 2009. M/S «TORINO» har verftets byggenummer 2244.

Disse skipene er ca. 10% mer effektive når det gjelder bunkersforbruk sammenlignet med andre design for denne typen skip. Forklaringen ligger i skrogform og finner, samt hovedmaskineriet. Miljømessig er det anvendt tinnfri antigroe maling .
M/S «TORINO» er arrangert med 12 dekk, hvorav fire er heisbare. Bilkapasiteten er på 6.556 enheter, akterrampens kapasitet er 303 tonn, mens siderampen kan håndtere last opp til 35 tonn. Lastarrangementet gjør at laste-/losseoperasjonene utføres meget effektivt.
Skipet fører U.K. flagg med Southampton som hjemstedshavn og har klasse DNV ✠1A1, Car Carrier (MCDK), E0, TMON.
M/S «TORINO» Hoveddata:

Lengde o.a. 199,99 m
Lengde p.p.
192,00 m
Bredde største 32,26 m
Dybde i riss 36,02 m
Dwt ca. 22.144
Draft summer 11,025 m
Draft design 9,50 m
Bilkapasitet ca. 6556
GT 61328
NT 23559
IMO 93983


Bunkerskapasitet for fuel oil er ca. 3982 m.t. og for diesel oil ca. 163 m.t.
Maskineri
Skipet har en Mitsubishi 7UEC60LS II hovedmotor med ytelse på 13.240 kW v/105 o/min eller 11.915 kW ved 101,4 o/min. Motoren driver et Mitsubishi propellanlegg med dia. 6500 mm. Servicefart er ca. 20 knop.
Hjelpemaskineriet består av tre MAN Diesel 6L/32H motorer med Taiyo generatorer med en effekt på 1500 kVA hver. Nødaggregatet er type Cummins. Skipet har en Mitsubishi baugthruster på 1800 kW.
Diverse
Akterrampen har lengde på 38 meter, mens siderampen er på 25,015 meter. Dekksmaskineri er en RR leveranse av type Rauma Brattvaag. Redningsutstyret innbefatter en Umoe Schat Harding frittfall livbåt med plass til 31 personer, 2 x 20 personers og 2 x 11 personers redningsflåter.