MS «Trans Botnia»

Fosen Mek. Verksteder AS overleverte 4. januar sitt byggenummer 64, et ro/roskip til 270 millioner kroner spesialbygget for transport av papirruller, trailere og containere, til det skipseiende selskapet Euro Trans Ships AS, et selskap i Seatrans- gruppen i Bergen. Skipet er tatt på et fem års T/C av det finske selskapet Oy Transfennica Corporation til en verdi av 200 millioner kroner.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Transfennica har opsjon på å forlenge tidscertepartiet med ytterligere fem år, noe Seatrans naturligvis håper på. Skipet skal frakte avispapir, containere og rullende last fra havner i Nord-Finland til Lübeck, og ta containere og rullende last i retur.

Skipet har høyeste isklasse Hog utmerker seg ved sin høye fart, ca.20 knop fullastet. Det er med sine 8.843 dwt det hittil største skipet i Seatrans-flåten, som nå består av 19 egen-eide skip og åtte eid av eksterne investorer. Flåten fordeler seg med åtte i papirtransport, fem i kyst- og nordsjøfart og 14 kjemikalietankskip. Rederiet har under bygging ytterligere et kjemikalietankskip i Spania, som med sine 18.000 dwt vil bli det største i flåten. Det vil bli levert til sommeren. En opsjon for et søsterskip vil ikke bli erklært, får vi opplyst i rederiet.

«Trans Botnia» er 85% lånefinansiert, det vil si at det er en pantobligasjon på 234.164.960 kroner på skipet. Det er designet av Nordvestconsult AS i Ålesund, til klasse DNV @1A1, General Cargo Carrier, ro/ro , Ica 1 A*, E0, W1-OC, DG-P Including Finnish Ice Class 1 A Super. Skipet seiler under NIS-flagg. Det har følgende

Hoveddata
Lengde o.a............................154,50 m
Største bredde .......................22,70 m
Dypgående...............................6,95 m

Skipets kapasiteter er 167 m3 tungolje, 82 m3 annen brennolje og 242 m3 ferskvann. Bunkerskapasiteten tilsvarer en utseilt distanse på 10.000 n.m. ved 20 knop og 90% maskinkapasitet. Fartøyet måler 12.050 bruttotonn og som nevnt 8.843 dwt ved 6,95 m dypgående. Dekksarealene er ca. 1.920 m2 på værdekket, ca. 2.150 m2 på hoveddekk og ca. 1.250 m2 på nedre dekk. Containerkapasiteten er 327 TEUs eller 150 FEUs pluss 10 TEUs. Teoretisk kapasitet i tre lag er 363TEUs.

Arrangement
Skipet er arrangert som et enkeltskruet motorskip med overbygget plassert helt forut, utfallende baug med bulb, tverr hekk med rampe, casing på styrbord side helt akterut og meget store dekksarealer. Totalt har de tre dekkene ca. 1.690 lanemeters, fordelt med 680 m på hoveddekket, 625 m på værdekket og 385 m på nedre dekk. Det betyr at skipet har plass til ca. 125 13 meters-trailere eller 108 15 meters-trailere.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Wärtsilä NSD Type Vasa 16V46B hovedmotor, som yter 15.600 kW ved 600 o/min. HFO 380 cst/50oC. Motoren driver et Kamewa 164 XF 5/4 S propellanlegg, der propelldiameteren er 4900 mm. Reduksjonsgearet er av type Renk Tacke med oversetning 3,44:1. Styremaskinen er en Ulstein Tenfjord, som betjener et Becker flapror. I baugen sitter en Kamewa baugthruster på 1000 kW.

Strømforsyningen produseres av to Mitsubishi S12R-MPTA hjelpemotorer som hver yter 980 kW ved 1.500 o/min, koblet til hver sin A.van Kaik generator på 1000 kVA. Skipet får også strøm fra en A. van Kaik akselgenerator på 1.250 kVA. Nødaggregatet består av en Mitsubishi 6D22T dieselmotor på 168 kW, som driver en A. van Kaik generator på 200 kVA.

Allweiler har levert komplett pumpeutrustning for maskinrom, separatorene er fra Alfa Laval og varmevekslerne er av type APV Heat Exchanger, levert av AS Norco Oslo. Startluftkompressorene er fra finske Hatlapa. Fryse- og kjølemaskineriet er en leveranse fra Maskinteknikk AS, mens isolasjonsarbeidene er utført av Trøndelag Isolering i maskinrommet og R&M Isolering i innredningen.

Tankene holdes under oppsikt av et anlegg fra SF-Control, mens ventilasjonsanlegget og viftene er en Novenco-leveranse. De oljefyrte kjelene er fra Unex og har en kapasitet på 2.700 kgs/h ved sju bar. Maskinrommet er brannsikret med et CO2-anlegg fra Unitor, som forøvrig også har levert gass-sveiseutstyret. Brannvarslingsanlegget er fra Autronica.

Dekk
De store kjørerampene i hekken er en MacGregor leveranse, og har en kjørebredde på henholdsvis 13 og 4,50 meter. De innvendige rampene er alle 4,50 meter brede, og høyden under dekk er 4,60 m på nedre dekk og 5 meter på hoveddekket. Vinduer og lysventiler er levert av CC Jensen. Det hydrauliske dekksmaskineriet er fra Ulstein Brattvaag, og kranutrustningen, som består av enkombinert proviant/flåtekran plassert like aktenfor overbygget og enkombinert flåte/MOB-båt-kran, er levert av Maritime GMC. Anker og kjetting er fra Erling Haug. De vanntette dørene er av type Winell fra Blom Marine i Bergen, mens Libra har levert de øvrige dørene.

Sikkerhetsutstyret består blant annet av livbåter og MOB-båt fra Umoe Schat-Harding og RFD-flåter fra Erling Haug. Lanterneutrustningen  er fra Tranberg og lyskasterne fra Norselight. Skipet er oppmalt med malingssystemer fra Hempel Ifa Coating. Til forskjell fra de øvrige skipene i Seatransflåten, som alle har orange skrogfarge, er dette skipet helt hvitt med blå bunnfarge. Det har heller ikke det tradisjonelle Seatrans-navnet malt på skutesiden, men i stedet navnet til befrakteren, Transfennica.

Innredning
I skipets innredning forut er det bekvemmeligheter for et mannskap på 14 personer i en-manns-lugarer. I tillegg fins det en loslugar og seks dobbeltlugarer for trailersjåfører. Skipet seiler med norske offiserer og polske mannskaper. Siden de finske trailersjåførene ikke skal føle seg fremmedgjort ombord, er skipet utstyrt både med sauna og boblebad.

Innredningen er kledt med Noracpaneler fra Oy Lautex AB. De faste møblene er levert av Lian Trevare, de øvrige av Lepo AB og IDE Skeidar. Innredningsdørene er fra Alvedoor, bysseovnen fra Electrolux, vaskemaskinene fra Miele og vacuumtoalettsystemet fra Evac. De elektriske installasjonene er utført av Elpro Selva AS. Samme firma har vært elektroteknisk konsulent og har levert bro- og maskinromspulter og hovedtavle. Alarmanlegget til det ubemannede maskinrommet er en Scana Moland-leveranse. Skipsfløyten, Bell og Gong samt de 40 containerstikkontaktene er levert av Nortelco AS.

Elektronikk
De elektroniske installasjonene er utført av Delta Elektro, som har benyttet utstyr fra Atlas Elektronikk Norge AS.

Utstyret omfatter en Atlas 9600 Arpa S-band (10 cm) radar og i tillegg en X-band (3 cm) radar av samme type, Atlas Echograph 920 S ekkolodd, Sailor MF/HF SSB RE-2100 radiostasjon, Sailor R,501 vaktmottaker, magnet- og gyrokompass fra C. Plath, Atlas logg og Atlas Trackpilot autopilot, Trimble NT 300 D DGPS-navigator, Furuno LC-90 Mk II Loran C, Koden FX- 7200 værkartskriver, Scandec TOAHF-200 intercom-anlegg, to faste Sailor RM 2042 og tre bærbare SP3110 VHF-telefoner, samt Sailor RT2047 nød-VHF’er, Tron 30 S nødpeilesender, Hernis Scan Systems TV-overvåking, JMC NT-900 Navtex, Sailor Inmarsat C og vindmåler fra Aanderaa. Skipets tyfon er levert av,Zøllner.