
M/S «VENØ FÆRGEN»
Kontrakten for bygging av en ny ferge ble undertegnet i januar 2009 og innbefattet også nye fergeleier der entreprenør Ivan Jakobsen ble engasjert. Skipsbygningskontrakten gikk til A/S Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri.
Fergestrekningen fra Venø til Kleppen er meget kort, og her har Danmarks eldste aktive øy-ferger vært i drift; «Venøsund» bygget i 1931 og «Venøsund II» i 1956. Sistnevnte som er Danmarks minste, skal nå selges.
Ved innvielsen av den nye fergen var Indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder hedersgjest og uttalte at Venø-fergen er en livline for øyen og er en av de mest trafikkerte fergeruter i Danmark. Myndighetene har støttet prosjektet med 43 millioner kroner av den totale investeringen på ca. 54 millioner og støtter også driften.
Venø Færgefart startet opp i 1958 i privat regi med 16 dobbeltturer per dag. I 1975 overtok Struer Kommune og Ringkøbing Amt fergerederiet, og i dag drives det kun av Struer Kommune. Antall passasjerer har økt fra 152.000 i 1976 til ca. 260.000 i dag og antall kjøretøyer fra 59.000 til ca. 130.000.
M/S «VENØ FÆRGEN»
Til tross for den korte strekningen, visstnok ca. 275 meter, er ikke navigeringen helt enkel med kraftig sideveis strøm, og fartøyet skal raskt kunne komme opp i marsjfart på ca. 10 knop.
Fergen har kapasitet for 75 passasjerer og 11 personbiler i to rekker, alternativt busser/lastebiler i fergens midtlinje. Fergen er bygget med egne nykonstruerte brolemmer.
«VENØ FÆRGEN» er bygget til Bureau Veritas klasse I+Hull, + Mach, Ro-Ro Passenger Ship, Coastal Area, + AUT-UMS og har følgende hovedata:
Lengde m/lemmer | 41,40 m |
Lengde dekk |
31,20 m |
Bredde størst | 9,00 m |
Dybde i riss h.dk. |
3,40 m |
Dypgående |
2,20 m |
GT |
269 |
NT |
80 |
DWT |
115 |
Passasjerkap. |
75 |
Bilkap. |
11 |
Drivstoff kap. |
20.320 L |
IMO nr. |
9564449 |
Fergen er arrangert med to adskilte maskinrom med identisk utstyr der JL Skibsservice har hatt maskinerileveransene. To Volvo Penta D12MH står for fremdriften, hver med ytelse på 256 kW v/1800 o/min som driver to Schottel rorpropeller type SRP 170 i dyse – en i hver ende.
Et Volvo Penta generatorsett type D5A TA/UCM434 utgjør hjelpemaskineriet. LF Ventilation A/S har levert AC og ventilasjon.
Fartøyet er oppmalt med Sigma Coatings malingsprodukter, og Furuno har levert elektronisk broutrustning.