M/S «VENØ FÆRGEN»

A/S Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri overleverte fergen M/S «VENØ FÆRGEN» til Venø Færgefart den 7. august 2010 som skipsverftets byggenummer 122. A/S Jørgen Petersen har designet fartøyet. To personer fikk æren av å være gudmødre, Hanna Thoustrup, enke etter rederiets grunnlegger, og hennes 16-årige barnebarn Johanne Bendix som stod for dåpen.

Kontrakten for bygging av en ny ferge ble undertegnet i januar 2009 og innbefattet også nye fergeleier der entreprenør Ivan Jakobsen ble engasjert. Skipsbygningskontrakten gikk til A/S Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri.
Fergestrekningen fra Venø til Kleppen er meget kort, og her har Danmarks eldste aktive øy-ferger vært i drift; «Venøsund» bygget i 1931 og «Venøsund II» i 1956. Sistnevnte som er Danmarks minste, skal nå selges.
Ved innvielsen av den nye fergen var Indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder hedersgjest og uttalte at Venø-fergen er en livline for øyen og er en av de mest trafikkerte fergeruter i Danmark. Myndighetene har støttet prosjektet med 43 millioner kroner av den totale investeringen på ca. 54 millioner og støtter også driften.
Venø Færgefart startet opp i 1958 i privat regi med 16 dobbeltturer per dag. I 1975 overtok Struer Kommune og Ringkøbing Amt fergerederiet, og i dag drives det kun av Struer Kommune. Antall passasjerer har økt fra 152.000 i 1976 til ca. 260.000 i dag og antall kjøretøyer fra 59.000 til ca. 130.000.
M/S «VENØ FÆRGEN»
Til tross for den korte strekningen, visstnok ca. 275 meter, er ikke navigeringen helt enkel med kraftig sideveis strøm, og fartøyet skal raskt kunne komme opp i marsjfart på ca. 10 knop.
Fergen har kapasitet for 75 passasjerer og 11 personbiler i to rekker, alternativt busser/lastebiler i fergens midtlinje. Fergen er bygget med egne nykonstruerte brolemmer.
«VENØ FÆRGEN» er bygget til Bureau Veritas klasse I+Hull, + Mach, Ro-Ro Passenger Ship, Coastal Area, + AUT-UMS og har følgende hovedata:

Lengde m/lemmer 41,40 m
Lengde dekk
31,20 m
Bredde størst 9,00 m
Dybde i riss h.dk.
3,40 m
Dypgående
2,20 m
GT
269
NT
80
DWT
115
Passasjerkap.
75
Bilkap.
11
Drivstoff kap.
20.320 L
IMO nr.
9564449

Fergen er arrangert med to adskilte maskinrom med identisk utstyr der JL Skibsservice har hatt maskinerileveransene. To Volvo Penta D12MH står for fremdriften, hver med ytelse på 256 kW v/1800 o/min som driver to Schottel rorpropeller type SRP 170 i dyse – en i hver ende.
Et Volvo Penta generatorsett type D5A TA/UCM434 utgjør hjelpemaskineriet. LF Ventilation A/S har levert AC og ventilasjon.
Fartøyet er oppmalt med Sigma Coatings malingsprodukter, og Furuno har levert elektronisk broutrustning.