M/T «ELI KNUTSEN» – M/T «LIV KNUTSEN»

Ytterligere to norskkontraherte skip er levert fra Jiangnan Shipyard i Kina. Det gjelder Knutsen OAS Shipping skipene M/T «ELI KNUTSEN» med byggenummer 2427 og M/T «LIV KNUTSEN» med byggenummer 2428. Leveringsdatoene var 15. juni henholdsvis 11. august 2009. Rederiet har ytterligere to skip i ordre ved verftet.

Ved ankomst Nord-Europa startet «ELI KNUTSEN» på et 5-års tidscerteparti med Chartering and Shipping Services SA (CSSA), bedre kjent som Total.
Skipene har dwt på 16.543 og kubikkvolum på 19.162 m3 basis 98% fulle tanker. I tillegg til dobbelt skrog er det også dobbel hud i maskinromsområdet. Lastseksjonen er arrangert med centre line bulkhead og består av 12 tanker pluss sloptanker som muliggjør lasting av åtte segregeringer. De 12 Framo pumpene har total max. lossekapasitet på 2100 m3/time. Heat exchangers (12 på dekk) er også av Framo fabrikat. Disse gjør det mulig å øke lastetempraturen fra 44º C til 66º C på 96 timer med sjøvannstemperatur 0º C og lufttemperatur på -5º C.
I hver lasttank er det to Alfa Laval vaskemaskiner, og Nyborg har levert lasttank vifte. Inertanlegget er fra Aalborg Smit.
Skipene fører UK flagg med Aberdeen som registreringshavn, har klasse DNV ✠1A1, Tanker for oil chemicals, ESP, ICE-1A, NAUT-OC, NAUTICUS (newbuilding), E0, ETC, VCS-2, TMON, INERT og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 144,15 m
Lengde b.p.p 133,80 m
Bredde største 23,00 m
Dybde i riss 12,40 m
Draft design
8,40 m
Dødvekt ca. 16.543 t
Kubikk inkl. slops ca. 19162 m3
GT
11889
NT
5151
IMO nr. «Eli Knutsen» 9409261
IMO nr. «Liv Knutsen» 9409273


Tankkapasitetene er ca. 580 m3 heavy fuel oil, ca. 74 m3 diesel og ca. 502 m3 ferskvann. Vannballast kapasitet er ca. 8179 m3.
Maskineri
Fremdriften besørges av en MAN Diesel 6L48/60B dieselmotor med ytelse 6300 kW v/500 rpm som er koblet til et MAN Alpha CPP propellanlegg med vingediameter 5400 mm.
Skipene har Tenfjord styremaskin og ror av Becker fabrikat, og er videre utstyrt med Kamewa Ulstein baugthruster på 750 kW. Farten på prøveturen var ca. 15,8 knop.
Strømforsyningen besørges av tre Wärtsilä motorer, 2 x 4L20C hver på 640 kW og en type 6L20C på 960 kW. I tillegg kommer en AVK akselgenerator på 1500 kW med PTI/PTO (take me home contingency system). Nødaggregatet er av Nordhavn fabrikat på 100 kW.
Aalborg Industries har levert kjelutrustning, og Marinfloc har levert bilge separator. Enraf har supplert et tank avlesningssystem. Unitor har levert et fast CO2 brannslukkingssystem for maskinrommet og deck trunk og et skumanlegg for dekket. Consilium har forestått brannvarslingssystemet.
Dekk/diverse
RRM har levert dekksutstyr til nybyggene, og Bergen Group Dreggen har levert slangehåndterings- og stores kraner på 10t/18,5m henholdsvis 3t/12m.
Redningsutstyret inkluderer Norsafe frittfall livbåt for 25 personer, Norsafe MOB-båt og tre 25-personers redningsflåter. Skipene er arrangert med lugarinnredning for et mannskap på 25 personer.
Sigma Paint malingssystem er anvendt til oppmaling av nybyggene, og samme leverandør har stått for coating til last- og sloptanker samt vannballast tankene.
Elektronikk
Alarmsystemet og PMS ombord er Kongsberg Maritime leveranser. Skipenes elektroniske utrustning inkluderer Furuno FAR-2827 radar, FAR-2837S radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Sperry Navigat gyro, Sperry Navipilot 4000 autopilot, Furuno DS-80 logg, Furuno GP-150 sat. navigator, Sperry C Plath Navipol 1 magnetisk kompass, Furuno RC-1800T radiostasjon, Furuno Felcom-70 Inmarsat F, Furuno TECDIS, Furuno FAX-408 værfax, Furuno FM-8800S VHF, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Furuno Felcom 15 SSAS og Furuno NX-700A Navtex. PA-anlegget er fra Zenitel/Vingtor, og styrehuskonsoll kommer fra HHEC.

Datoene for de to neste Knutsen OAS båtene, bnr. 2439 og bnr. 2440, fra Jiangnan Shipyard er satt til april 2010.