
M/T «STOLT NORLAND»
Skipet er bygget etter Aker TCOPss 44000 design utviklet av STX Norway Design Florø. Dette firmaet er i arbeid med blant annet et internt prosjekt samt ett som gjelder design og basic engineering av kjemikalieskip for et russisk verft.
Nybygningskontrakten ble inngått i oktober 2006, og totalprisen ble oppgitt til ca. $350 millioner. Både Salthammer Båtbyggeri og Klausen Mek. Verksted har levert stålseksjoner.
Rederiet har en flåte på over 150 skip med total lastekapasitet på over 2,5 millioner dødvekttonn. Flåten transporterer rundt 25 millioner tonn med last per år. M/T «STOLT NORLAND» er bygget med rustfrie tanker, har DNV klasse ✠1A1, Tankers for chemicals and oil products, ESP, E0, CCO, NAUT-OC, VCS-2, HL (1,5), T-MON og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 182,72 m |
Lengde b.p.p. |
175,22 m |
Bredde på spant | 32,20 m |
Dybde i riss | 15,60 m |
Draft design |
11,70 m |
Dwt | ca. 43.000 |
Lastekap. |
ca. 45.250 m3 |
IMO |
941406 |
Tankkapasitetene er ca. 2200 m3 tungolje og ca. 17.500 m3 vannballast.
Maskineri
Skipet har et MAN Diesel 7S50 MC-C fremdriftsmaskineri med ytelse på 11.060 kW som er koblet til et MAN Diesel propellanlegg med vingediameter 5,65 m. Frydenbø styremaskineri betjener et Becker ror, og baugthruster er type Kamewa Ulstein på 1000 kW. Servicefart er ca. 15 knop.
Strømforsyningen besørges av to MAN Diesel 7L21/31 hjelpemotorer hver på 1330 kW og en akselgenerator på 1100 kW. Nødaggregatet utgjøres av en Volvo Penta D9A MG RC motor på 230 kW med Stamford generator.
Pumpeutrustningen i maskinrommet er levert av Desmi, kompressorer kommer fra Hatlapa og Tamrotor (arbeidsluft) og separatorer er fra Alfa Laval. Marinfloc har levert lenseseparator, mens lense ejector er fra Teamtec. Aalborg Industries har stått for kjelutrustningen. Lasteventiler er fra Westad og kjølere fra Ing. Per Gjerdrum. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Unitor har levert CO2 anlegget for brannslukking.
Dekk/innredning
Lastemonitorsystem er levert av Ariston, og lastetankene er utstyrt med Framo pumper og heating coils fra Bismo Marine. Aker Pusnes har levert dekksmaskineri, og kraner er fra Bergen Group Dreggen. Vinduer og brennoljemodul kommer fra C.C. Jensen, og Nor-Marine har levert luker. Libra Plast hatt leveranse i form av utvendige dører, og Tranberg har supplert lanterner til nybygget.
I redningsutstyret inngår redningsflåter fra Viking Life Saving Equipment og livbåter fra Fassmer. Skipet er oppmalt med malingssystemer fra International Maling.
Vestnes Produkt har stått for den komplette innredningen, og Norsk Atlas har levert sanitæranlegget og incinerator. Miele har hatt leveranse i form av vaskeriutstyr. De elektriske installasjonene er utført av AFS Elektro, og intercom-anlegg er fra Phontech.
Elektronikk
Automasjonsanlegget for maskinrommet er fra Samsung, og Kongsberg Maritime har levert alarmanlegget. Sigurd Solberg har levert og montert det elektroniske utstyret bestående av Furuno FAR-2827 radar, FAR-2837S radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Navipilot autopilot, Furuno GP-150 GPS, Furuno FAX-30 værkartskriver, Maris elektronisk kartsystem, Furuno radiostasjon, Tron GMDSS VHF/UHF, Tron 40S nødpeilesender, SART radar transponder, Furuno FM-8800D VHF, Furuno Inmarsat C, Furuno Inmarsat Fleet 77, Furuno AIS og Furuno NX-700B navtex.
❊
De neste to skipene i serien fra STX Norway Florø AS skal leveres i desember i år henholdsvis april 2010.