
«NORWEGIAN EPIC»
Det skjedde nesten fire år etter at kontrakten ble undertegnet for bygging av to skip. Ved ordreinngåelsen ble prisen oppgitt til Euro 1.470 millioner (for to skip), og levering skulle finne sted i 2009 og 2010. I parentes bemerket var dette den første kontrakten for verftet etter at Aker Yards kom inn som eier.
Etter hvert oppstod diskusjoner partene i mellom, og høsten 2008 ble disputten mellom AY France og Norwegian Cruise Line kunngjort. Den gjaldt utgiftene for byggingen av cruiseskipet kalt C 33 som var det første av de to skipene. Nå ble det ble opplyst at skipet var planlagt for levering i 2010, og skipet var da ca. 25 prosent ferdig. Det kom også meldinger om at arbeidet var stoppet opp på det andre skip i kontrakten.
Så i desember 2008 ble det opplyst at Norwegian Cruise Line og STX France Cruise SA hadde kommet til enighet om fortsettelse av F3 cruiseprosjektet. Nå skulle det bare bygges ett skip med totalt 4.200 passasjerkøyer. Det andre skipet ville ikke bli bygget.
«NORWEGIAN EPIC»
Nå er imidlertid skipet levert og satt i cruisefart. Dette er rederiets største og mest innovative skip som er på 153.000 GT med plass til 4.200 passasjerer (5.186 på kontraheringstidspunktet) og et mannskap på 1702. Skipet er også det største som St. Nazaire skipsverftet har bygget.
Dimensjonene er imponerende: 330 meter lengde, 41 meter bredde og 19 dekk. Antallet passasjerlugarer er 2.114 og mannskapslugarer 1.404.
Rederiet skriver “«Norwegian Epic» represents the next level of Freestyle Cruising with branded entertainment, more than 20 dining options and a wide range of accommodations including the largest suite complex at sea. Following more than four years of development and construction, we are pleased to take ownership of this beautiful ship and introduce her to the world. We are confident that «Norwegian Epic» will amaze our guests.”
Nybygget fører Bahamas flagg og er klasset i Det Norske Veritas ✠1A1, Passenger Ship, Comf-V(1), RPS, E0, Clean, BIS med følgende hoveddata:
Lengde o.a. 329,45 m
Lengde b.p.p. 288,80 m
Bredde 40,64 m
Dybde i riss 21,60 m
GT 153.000
Antall dekk 19
Passasjerkap. 4200
Draft 8,70 m
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdrift med 3 x MaK 12M43C og 3 x MaK 16M43C dieselmotorer som totalt gir total ytelse på 79,8 MW. Total fremdriftskraft er på 2 x 24 MW som gir en fart på ca. 22 knop. (Se også artikkelen “Powering a Cruise Liner of “Epic” Proportions”).
Wärtsilä har levert sidethruster til nybygget, og nødaggregatet er av MTU fabrikat. Aalborg Industries har levert kjelutrustning, og PWM converters er fra Converteam. I innredningen har Norac levert innredningspaneler.
Cruise
Fra St. Nazaire satte «NORWEGIAN EPIC» kurs for Rotterdam for et 2-dagers innvielsescruise. Den 22. juni avgikk skipet Southampton for nok et 2-dagers cruise. Så, den 24. juni, var det avgang for 7-dagers cruiset til New York.
Fra 10. juli ble nybygget satt inn på Caribbean cruisene. Fra mai til oktober 2011 vil skipet befinne seg i Middelhavet før kursen igjen settes for Miami og nye karibiske cruiseopplevelser.
Norwegian Cruise Line har nå 10 “purpose-built” Freestyle Cruising skip.