MS «Rem Power»
Vard Brattvaag har overlevert «Rem Power» til selskapet Rem Purus som er eid av Rem Offshore AS og britiske Purus Marine Holdings LTD. - Fartøyet er en maritim pionér innen grønne og teknologiske løsninger, uttaler verftet.
12. mai ble «Rem Power» døpt. Skipsdåpen fant sted i Ålesund sentrum, på kaia foran VARDs hovedkvarter.
Dette er den første av to CSOV-er Vard leverer til Rem Purus.
- «Rem Power» er en maritim pionér innen grønne og teknologiske løsninger. CSOV-ene er skreddersydde for service- og vedlikeholdsoperasjoner på havvindparker over hele verden. VARD 4 19-designet er utviklet av Vard Design i Ålesund, og er en svært allsidig plattform for alle støtteoperasjoner for havvindparker, med fokus på logistikk om bord, sikkerhet, komfort og overlegen funksjonalitet. Fartøyet er utstyrt for å yte tjenester under både bygging, drift og vedlikehold av offshore vindparker, skriver verftet i en pressemelding.
CEO i REM Offshore, Lars Conradi Andersen er svært fornøyd med resultatet:
- Vi har lagt stor vekt på å utvikle et attraktivt og fremtidsrettet fartøy med lave utslipp sammen med Vard, og har blant annet forberedt det for å nullutslippsoperasjon gjennom lading til havs. Det er er derfor svært gledelig å konstatere at «REM Power» er levert på tid og går rett på jobb i et godt marked. Markedsutsiktene ser bra ut fremover i alle våre segmenter, og Rem er godt posisjonert med den mest moderne og energieffektive flåten i bransjen.
Rett ut på jobb
«REM Power» skal jobbe i fornybarmarkedet, først for Asso Subsea en periode før det skal på en lengre kontrakt for energiselskapet RWE.
Fartøyet er utstyrt med et dieselelektrisk og batterihybrid fremdriftssystem som er designet for svært fleksibel og drivstoffeffektiv drift. Det er satt av stor plass på fartøyet for å kunne oppgradere eller konvertere til nullutslipps energikilder.
«REM Power» er det første testfartøyet som deltar i Ocean Charger-prosjektet – et prosjekt der VARD og partnere arbeider for å utvikle en maritim verdikjede for havvind med offshore energioverføring. Ved å koble fartøy til strømnettet i vindparken/havna, og lade batteriene jevnlig, er målet å drifte fartøyet med et minimum av ekstra energikilder. Prosjektet er støttet av regjeringens Grønn plattform-initiativ.
Fartøyet er den første CSOV-en som leveres med Vard Electros SeaQ integrerte brosystem. SeaQ-broen er den mest avanserte innen brointegrasjon, og har en utvidet arkitektur. Broen benytter en kombinasjon av VARD-utviklede integrasjonsløsninger som er kombinert med berøringsskjermer for å samle ulike system i én operatørstasjon. Systemet har fullfunksjons oppstarts- og kontrollfunksjoner om bord.
Først i verden
«REM Power» blir det første fartøyet i verden som utstyres med VARDs datterselskap SEAONICS' ECMC-kran (Electric Controlled Motion Compensated), noe som sikrer effektiv og fremtidsrettet drift. Dette systemet gjør det mulig å alltid holde lasten nær kranspissen fra dekksnivå til TP-plattformen. Den nye og innovative kranen sikrer rask og sikker lastoverføring.
Skroget til «REM Power» ble bygget ved Vard Braila i Romania og utrustet og ferdigstilt ved Vard Søviknes i Norge. Fartøyet er nå på sine siste tester før det blir levert og skal i drift.
Det andre fartøyet skal bygges og leveres av Vard Vung Tau i Vietnam, med planlagt levering i 2024.
«Rem Power» er 85 meter lang og 19,5 meter bred med lugarer for opptil 120 personer, inkludert 93 vindmølleteknikere og et mannskap på opptil 27.
Utstyr:
Pon Power har levert hovedmotorene som består av 4x Caterpillar C32/3512C, i tillegg til nødgenerator av typen Caterpillar C9.3.
Propeller og tunnelthruster er levert av Kongsberg Maritime. Batteripakken om bord er av typen Corvus Orca fra Corvus Energy. Fartøyet er utrustet med Vards SeaQ brosystem levert av Vard Electro.
Dekkskranene er levert av RedRock, mens Seaonics har levert offshore kranene. Walk to Work-systemet er fra Uptime. Arbeidsbåten er av type DC 12 WM fra Mare Safety. Helidek er levert av Maritime Products.
Kjele er fra Ulmatec Pyro. Jets har levert toalettsystemet. Aktuatorene er levert av Eltorque.
Innredningen samt installasjon av HVAC er gjort av Vard Accommodation.
Sperre har levert startluftkompressor. SCR-system er fra H+H Engineering & Service. Skipet er klasset av DNV.