«TOMMI

–MARI» – aluminiumssjark fra Finnvik Båtbyggeri

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dagfinn Thorsen (41), 9950 Vardø, overtok 22. oktober aluminiumssjarken «Tommi–Mari» fra Finnvik Båtbyggeri A/S i Kvisvik, som verftets byggenr. 302. Båten er den 11. aluminiumsbåten bygget ved Finnvik, siden båtbyggeriet forlot trebåtbyggingen i 1991.

«Tommi-Mari»
er prosjektert av Navatek, som også har utført stabilitetsberegninger. Den er beregnet for kystfiske med garn, line og juksa. Båten er bygget helt i aluminium og har følgende

hoveddata:

Lengde o.a.11,60 m
Største bredde4,00 m
Dybde i riss2,00 m

Arrangement
Båten er bygget etter vanlig sjarkkonsept, med utfallende baug, halvbakk, arbeidsdekk og svakt buet speilhekk. I skarpen under bakken er innredet en to-mannslugar med byssekrok i babordslaget, lasterommet, på 13-14 m3, er plassert midt i båten – og maskineriet akterut. Nedgang til motorrom er som vanlig arrangert i casing akter på babord side. Casingen er også påbygget galge som fundament for mesanmast. Styrehuset er delvis innfelt i bakkens akterkant, og på babord side av styrehus, på dekksnivå, er arrangert WC/dusj.

Diverse
Fremdriften besørges av en Mitsubishi 6D22TC dieselmotor, som er koblet til et Helseth fast justerbart propellanlegg, via et Progress reduksjonsgear. Styremaskinen er en Tenfjord. Maskinrommet er skumisolert av R&M; Industrier i Molde og brannsikret med et CO2-anlegg fra Alf Lea & Co. Brannvern.

På dekk er montert spill, garngreieapparat og garnhaler fra Rapp Hydema Syd, Lorentzen Hydraulikk og Mek. Verksted samt Andøco. Anker og kjetting er fra Erling Haug og fortøyningsutstyret fra Jonas Eriksen AS. Colt Industrier har levert vinduer og lysventiler, mens det meste av råstoffet til innredningen kommer fra Skandinavisk Treimport AS. Redningsflåten er fra A. Gjeldnes AS. Båten er utstyrt med lyskaster fra O.S. Solhaug AS.

Elmarin AS har vært ansvarlig for de elektriske installasjonene, mens Varanger Skipselektronikk AS har levert og montert Furuno M-1832 radar, Skipper ES 1070 ekkolodd, Simrad Robertson Ap 35 autopilot, Sperry RT 2048 VHF-telefon, Furuno GP-31 GPS og Tron 45X nødpeilesender.