M/S «ØYBARD I»
– autolinebåt fra Voldnes Skipsverft til Møre og Romsdal
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Voldnes Skipsverft AS, Fosnavåg overleverte «Øybard I» til P/R Øybard, Valderøy 31. mars som verftets byggenummer 59. Kverndokk & Eldøy har utviklet og designet båten og levert tegninger og beregninger. Båten er en autolinebåt til en pris på ca. 37 millioner kroner, og rederiet drives av Hans Søbstad og Sverre Valderhaug. Skroget er bygget ved Stocznia Pomerania i Polen.
Fartøyet er et moderne autolinefartøy der autolineanlegget vil ha 40.000 kroker, og det er arrangert med fabrikk for kapping, sløying og frysing av fisk med kapasitet på 15 tonn/døgn. Overbygget bakk gjør at plassen kan utnyttes maksimalt.
M/S «ØYBARD I»
Hoveddata
Lengde o.a. | 27,43 m |
Lengde p.p. | 24,00 m |
Bredde | 9,50 m |
Dybde i riss til shelterdekk | 7,10 m |
Dybde i riss til hoveddekk | 4,70 m |
BT | 507 |
Fryserommets kapasitet er på 270 m3 og agnfryserommet 40 m3. Tankkapasitet er for brennolje ca. 95 m3 og for ferskvann ca. 22 m3. Båten er klasset i DNV @1A1 Fishing Vessel med fartsområde Havfiske II.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Caterpillar 3508TA dieselmotor på 746 BkW levert av Pay & Brinck Motor. Hovedmotoren er koplet til et Scana Volda propellanlegg via et reduksjonsgear fra samme fabrikant av type ACG 52/380. Styremaskinen er en Tenfjord med Barkemeyer ror. Fjernstyring type 3RC12/02 er fra Scana Electronics as Mar-El.
Strømforsyningen besørges av to Caterpillar 3406TA hjelpemotorer á 260 kW som driver Caterpillar generatorer på 306 kVA.
Pumper kommer fra Allweiler, separatorer fra Alfa Laval og Tøssebro (lensevann) og evaporator fra Nofitek type Fontemar TCC. Fryseri er fra York Kulde, tankpeileanlegg fra UMAS og kjelutrustning fra Pyro.
Isoleringsarbeidet er utført av R & M Industrier. Wangsmo er leverandør av ventilasjonsanlegget, og Eikefjord Mek. Verksted har levert sanitæranlegget.
For brannsikring er installert et CO2 anlegg fra Ålesund Supply & Service og et brannvarslingssystem fra Thorn Security.
Dekk/diverse
Fabrikken ombord er fra MMC Fodema AS, og Leine Rør AS har levert røropplegg for fryseri og hydraulikk for ankervinsj og linespill. O. Mustad har utstyrt nybygget med et nyutviklet linemagasin type Magpacker. Hydraulikkaggregat/stengesystem for luker er fra Servi Technics AS, og Rauma Brattvaag har levert dekksmaskineri. SM Triplex har levert dekkskran, og ankerutrustning er fra Sotra Marine Produkter. Marine Aluminium er leverandør av vinduer, og vindusviskere er av merke Wynn. Aluminiumsdører er fra Nor-Pro og GRP-dører fra Libra-Plast.
MOB-båt og kran er levert av Mare Safety, og redningsflåter er fra Erling Haug AS. Tranberg har supplert lanterner og bevegelige lyskastere, og Norselight har levert faste lyskastere og tyfon. Hempel Ifa Coatings malingssystemer er benyttet til oppmaling av fartøyet, og sandblåsningsarbeidet er utført av Vest Korrosjon.
M/S «Øybard I» er innredet for 14 personer. Komplett innredningsoppdrag er utført av R & M Industrier AS med Norac paneler på innvendige skott og Baggerød dører. Møbler er fra Contract Møbler og Holmøy Møbelfabrikk. Toalettsystemet er fra Jets Vacuum, Miele har supplert vaskeriutstyr og Mare Safety har levert Beha bysseutstyr. Styrehusstoler er merke SAP.
De elektriske installasjonene er prosjektert og levert av Hareid Elektriske Teknikk AS som har levert hovedtavle, startere, fordelingssentraler, maskintelegraf og nødlukkesystem for dekksluker. Til stabilnettet er det levert frekvensomformer og motor fra Lønne Scandinvia og generator fra Newage.
Av andre leveranser fra Hareid Elektriske Teknikk AS kan nevnes belysning fra Glamox, alarmanlegg Selco M1000 fra Elteco, Intercom fra Vingtor Marine, transformatorer fra Noratel, batterianlegg fra Anda Olsen, antenneanlegg fra Florvaag Elktronikk.
TV-overvåking med fire kameraer og monitor kommer fra Comscan.
Voldnes Skipsverfts bnr. 60 blir en kombinert snurper og snurrevadbåt på ca. 90 fot som skal bygges for T. Brochmann AS i Finnmark.