M/T «STENA NATALITA»
– bøyelaster til Stena Ugland fra Japan
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
![M/T «STENA NATALITA»](https://image.oceanspacemedia.com/1728809.jpg?imageId=1728809&width=960&height=548&format=jpg)
Partsrederiet Stena Ugland Shuttle Tankers III DA tok 27. mai levering av det 108.073 dwt store bøyelasteskipet «Stena Natalita» fra Tsuneishi Shipbuilding Co. Ltd. i Japan. Skipet er bygget ved selskapets verft Hashihama Shipyard, som byggenummer 1166. Det er det tredje skipet av denne type som Tsuneishi har bygget for Stena Ugland.
Det første var «Stena Alexita», som ble levert for godt og vel to år siden, og det andre «Stena Sirita». Dette tredje skipet er noe mindre enn de to første, som var på 125.000 dwt.
Stena Ugland Shuttle Tankers III DA er eid på 50/50-basis av Ugland Nordic Shipping ASA i Sandefjord og Stena Bulk AB i Göteborg. Sistnevnte er igjen et heleid datterselskap av Stena AB.
Administrasjonen av Stena Ugland Nordic Shipping ligger i Sandefjord hos Ugland Nordic Shipping ASA, og den kommersielle driften av «Stena Natalita» ligger i samme selskap. Den tekniske driften, inkludert bemanningen, er imidlertid satt bort til Interocean Ugland Management i Grimstad. Ugland Nordic Shipping har de siste årene hatt suksess med sin satsing på bøyelastere. På midten av 90-tallet hadde rederiet to skip av denne typen. Nå teller flåten 11 hel- eller deleide bøyelastere, og selskapet har ytterligerer tre bøyelastere i bestilling ved Samsung-verftet. I tillegg eier rederiet tre suezmax tankskip.
M/T «STENA NATALITA»
går i første omgang inn på et FSO-prosjekt på Filippinene for Shell.
Skipet har følgende
hoveddata:
Lengde o.a. | 246,30 m |
Bredde | 43,00 m |
Dybde i riss | 21,80 m |
Dypgående | 15,02 m |
Skipet måler 62.393 bruttotonn og 30.304 nettotonn. Kapasitetene er 3402,2 m3 brennolje, 398,3 m3 gassolje, 43.970 mt ballastvann og 558,9 m3 ferksvann. Skipet er klasset i DNV til Tanker for oil, ESP, Bow Loading, Heldk, E0, VCS-2, DYNPOS-ATR, CSA-1. Skipet er registrert på Cayman Island.
Arrangement
Fartøyet er arrangert som et konvensjonelt dobbeltskruet tankskip med utfallende baug, bulb, overbygning akterut, tverr hekk, laste- og fortøyningsarrangement til bøyen i baugen, helikopterdekk på styrbord side noe forenom tvers, slangekraner på begge sider midtskips. Skipet har 12 tanker pluss to slop-tanker. Fartøyet har naturligvis et velutviklet DP-system med doble sidepropellere forut og akter.
Maskineri
Det doble fremdriftsmaskineriet består av to Mitsui MAN B&W; 6S46 MC-C dieselmotorer hver på 7.877 kW, koblet til hvert sitt fire-bladete CPP propellanlegg. De to sidepropellene forut har hver en ytelse på 1400 kW, de to akterut 550 kW.
Strømforsyningen besørges av fire Daihatsu hjelpemotorer med ytelse hver på 1875 hk ved 720 o/min. Pumpeutrustningen er japansk, levert av Shinko, og kjelene fra Aalborg Industries. Alarm- og kontrollsystemet i maskinrommet er levert av Kongsberg Norcontrol.
Diverse
Bøyelastesystemet, inkludert traction winch og slangehåndteringsvinsjen er levert av Hitec. Dekksmaskineriet består forøvrig av to kombinerte anker- og fortøyningsvinsjer, tre fortøyningsvinsjer på poopdekket og tre fortøyningsvinsjer på hoveddekket, to forut og en akter.
Lastindikatoren er fra Kockums og nivåene i tankene holdes under oppsikt av et Saab Tankradar system. Kashiwa har levert inertgass-systemet.
I tillegg til de tre ovennevnte skipene til Stena Ugland Tankers, har Ugland Nordic Shipping på egenhånd tre bøyelastere i bestilling i Korea. Disse fartøyene bygges ved Samsung Heavy Industries og skal leveres i desember 2002, mars 2003 og september 2003.