M/S «POUL LØWENØRN»
– bøyeskip fra EOS til Farvandsvæsenet
Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Esbjerg Oilfield Services overleverte 30. november et bøyeskip til det danske Farvandsvæsenet. Skipet, som er verftets byggenummer 71, opererer vanligvis med en besetning på 12 personer.
«Poul Løwenørn» har en lengde på 48,60 meter og en bruttotonnasje på 798 tonn. For fremdrift er skipet er utstyrt med to Cummins KTA 50-1 dieselmotorer på 1485 hk hver ved 1500 o/min. Thrustrutrustningen består av en Kamewa Ulstein 45-TV tunnelthruster og en Ulstein Aquamaster VS 1701. Strømforsyningen besørges av to Cummins VTA-28-D dieselmotorer på 750 hk hver ved 1500 o/min., som driver Leroy Somer generatorer. Skipet har også en Leroy Somer akselgenerator. Nødaggregatet består av en Sisu 620 DSG dieselmotor på 110 kW ved 1500 o/min., koblet til en Stamford generator.
Pumpeutrustningen er fra Grundfos, Desmi og Kotan, kompressorer for arbeidsluft fra Stenhøj og fra Bauer for skipets dykkerflasker, og ventilasjonsanlegget fra Sonvex. Maskinrommet er brannsikret med et argonits-anlegg installert av Marstal VVS. Hedeman har levert brannvarslingsanlegget.
MacGregor har vært leverandør av luker, inkludert hydraulikken, mens vinduer og lysventiler kommer fra C.C. Jensen. Vinsjer, kraner og fortøyningsutstyr en Acta-leveranse, mens anker og kjetting er fra P.N. Eriksen. Dørene er fra Alvedoor og Libra, henholdsvis vanntette og GRP. Skipet er utstyrt med en Viking 470 GRP1 MOB-båt med 27 hk Yanmar motor, som betjenes av en Acta B750-97 kran. I tillegg er det tre Viking 12 DK redningsflåter ombord.
Lanterneutrustningen er fra Brøndberg & Tandrup og lyskasterne fra Seematz. Fartøyet er oppmalt med malingsprodukter fra Hempel. Sandblåsing og tank-coating er utført av Mühlhan.
I innredningen er det benyttet møbler fra Holger Alexandersen. Bysseovnen er fra Hounø. De elektriske installasjonene er utført av ABB med hovedtavle fra NTD Int. A/S. Kontec hr levert bro- og maskinromspulter.
Den elektroniske utrustningen består blant annet av Kelvin Hughes radar, Furuno ekkolodd, Taiyo peileapparat, Furuno vaktmottaker, Litton logg, Raytheon gyrokompass, Emri SSM 200 autopilot, Leica GPS, Hujun VHF og Nokia 22 mobilelefon.
Skipets tankkapasiteter er 165 m3 brennolje og 73,5 m3 ferskvann. Dødvekttonnasjen er 300 tonn.