M/S «CHRISTINE»

– brønnbåt fra Sletta Båtbyggeri

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sletta Båtbyggeri AS i Mjosundet overleverte en vel 44 meter lang brønnbåt til Frøy Sjøtransport AS på Frøya 23. november. Fartøyet er det tredje i en serie brønnbåter i stadig videreutvikling, etter hvert som ny teknologi og nye løsninger utvikles, i samarbeid med Sintef havforskning. «Christine» er verftets byggenummer 96.

Målet er å videreutvikle sirkulasjonssystemet i brønnene slik at det blir mulig med mer fisk pr. kubikk vann, noe man i stor grad har lykkes med i denne serien.

Atlantconsult har stått for design av fartøyet og skroget er bygget ved Riga Ship Yard i Latvia under oppsyn av Sletta Båtbyggeri AS sin fast ansatte inspektør Nikolay Tolmasov.

Hoveddata

Lengde o.a. 44,05 m
Lengde p.p.40,00 m
Bredde9,70 m
Dybde i riss til hoveddekk5,10 m

Bruttotonnasjen er 499 tonn og lasterommets volum er 705 m3.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Deutz SBV6M 628 dieselmotor som yter 1650 hk. Motoren er koblet til et Finnøy propellanlegg i dyse via et reduksjonsgear av samme merke. Styremaskinen er en Tenfjord. For bedre manøvrering er det montert to Mjosundet sidepropellere, en akter på 250 hk og en forut på 300 hk.

Strømforsyningen besørges av en Deutz BF6M 1015M hjelpemotor, koblet til en Stamford generator. Havneaggregatet består av en Deutz BF4M 1012 motor og en Mecc Alte Eco 32-2L generator.

Pumpene er fra Ing. Per Gjerdrum AS og kompressorene fra Sperre. Separatorene av merke Facet, levert av Tøssebro AS, samt Westfalia. Trøndelag Isolering har stått for isolasjonsarbeidene, Wangsmo har levert ventilasjonsanlegget, Hemne VVS sanitæranlegget og Umas tankpeileanlegget. Maskinrommet er brannsikret med et slokkeanlegg fra Heien-Larssen.

Elmarin AS har utført de elektriske og elektroniske installasjonene, vært el.teknisk konsulent og montert hovedtavle og startere.

Det elektroniske utstyret består blant annet av Furuno FR-2135 S radar med ARPA, Anritzu radar, Furuno FCR-611 ekkolodd, Furuno FS-1562-15 radiostasjon (GMDSS A2), Furuno GP-36 og GP-31 navigatorer, Furuno FM-2721 og FM-8500 VHF, samt to Tron VHF og Tron 40S nødpeilesender og SART radartransponder. Furuno NAVTEX NX-500 og kartplotter Telchart fra Furuno. Gyrokompass og autopilot er fra Simrad Robertson. Fuelcomputer og alarmanlegg er levert av EM Electronics AS.

Diverse
Dekksutstyret består blant annet av en Mjosundet ankervinsj og to capstans, samt to Palfinger kraner levert av Bergen Hydraulic. Anker og kjetting er fra Sotra Marine Produkter, vinduene fra Marine Aluminium og branndørene fra Nor-Pro. Vindusviskerne er av type Seematz fra O.S. Solhaug AS.

Redningsutstyret består blant annet av en MOB-båt fra Erling Haug i davit-kran fra Mjosundet. Erling Haug har også levert to RFD-flåter.
Overflatebehandlingen er utført av Korrosjon Consult AS, som har benyttet malingsprodukter fra International Maling AS. Plater og profiler i aluminium er fra Astrup & Søn AS, tilsvarende i stål fra E. A. Smith Kristiansund AS. Radar- opg signalmasten er fra Klevset Mek. Verksed AS.

Veie/telle/lastesystemet fra Brødrene Wingan AS og brønninstrumenteringen er levert av Octopus Marine Consultancy AS. Bygg Compagniet AS har stått for innredningsarbeidene. Innredningspaneler er av merke Fibo, og Contract Møbler og Troldmyr Møbelfabrikk har levert møblene.