M/S «RUNE VIKING»

– brønnbåt fra Sletta Båtbyggeri

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sletta Båtbyggeri AS i Mjosundet overleverte en vel 40 meter lang brønnbåt til Laksetransport AS i Kråkvåg 22. juni. Fartøyet er det andre i en serie brønnbåter i stadig videreutvikling, etter hvert som ny teknologi og nye løsninger utvikles, i samarbeid med Sintef havforskning. Den første var «FRØYFISK», som ble levert Frøyfisk AS på Sistranda i mars i år. «RUNE VIKING» er verftets byggenummer 95.

Målet er å videreutvikle sirkulasjonssystemet i brønnene slik at det blir mulig med mer fisk pr. kubikk vann, noe man i stor grad har lykkes med i denne serien. Atlantconsult har stått for design av fartøyet og skroget er bygget ved Riga Ship Yard i Latvia under oppsyn av Sletta Båtbyggeri AS sin fast ansatte inspektør Nikolay Tolmasov.

Hoveddata

Lengde o.a.40,60 m
Lengde p.p.36,50 m
Bredde9,70 m
Dybde i riss til hoveddekk5,00 m
Dypgående4,70 m

Bruttotonnasjen er 496 tonn, og fartøyets kapasiteter er 71 m3 brennolje, 18 m3 ferskvann og 23 m3 vannballast. Lasterommets volum er 650 m3.

Sirkulasjonspumpene i lasterommet er fra Ing. Per Gjerdrum AS og lensepumpene av type Desmi er fra AxFlow AS. Separatorene av merke Facet og OTC 2.

Dekk
Dekksutstyret består blant annet av en Mjosundet ankervinsj og to capstans, en Palfinger 23,2 t/m dekkskran og en Hiab 1265 AW kran. Vacuumanlegget er fra Optimar, veie/telle/lastesystemet fra Brødrene Wingan AS og oksygeninnløserne fra Sæle Maskinservice AS. Brønninstrumenteringen er levert av Marine Control AS.

Innredning
Det er innredningsfasiliteter for fem personer ombord. Innredningspaneler er av merke Fibo, og Contract Møbler og Troldmyr Møbelfabrikk har levert møblene. Bygg Compagniet AS har stått for innredningsarbeidene. Bysseovn er type Electrolux.

Maskineri
Fremdriften besørges av en MaK 6M20 dieselmotor som yter 1140 kW v/1000 o/min. Motoren er koblet til et Finnøy propellanlegg type P70.22.2404D (dyse) via et Finnøy reduksjonsgear type 650FK med oversetning 4,94:1. Båtens fart er oppgitt til ca. 11,2 knop lastet og ca. 14 knop i ballast. For bedre manøvrering er det montert to sidepropellere fra Petters Marine Hydraulic, akter og forut, hver på 250 hk. Styremaskinen er en Tenfjord med Panorama rorindikator.

Strømforsyningen besørges av to Caterpillar 3406 TA hjelpemotorer á 260 BkW v/1500 o/min., koblet til hver sin Caterpillar generator på 306 kVA. Nødaggregatet består av en Sabb Iveco Aifo GE8061SRM25 motor og en Stamford generator.

Elmarin AS har utført de elektriske installasjonene, vært el.teknisk konsulent og montert hovedtavle og startere. Firmaet har også levert alarm-anlegget type EME Alarmsentral. Bro-/maskinsromspulter er en verftsleveranse.

Elektronikk
Elmarin AS har også installert det elektroniske utstyret som omfatter Furuno FR-2135 S m/Arpa radar og JRC JMA 3807 radar, Furuno FCV-611 ekkolodd, NOR kompass, Simrad Robertson RGC 10 gyrokompass og Simrad Robertson AP9 Mk III autopilot, Furuno GP-36 GPS og Furuno Telchart kartplotter. Båten er videre utstyrt med Furuno radiostasjon GMDSS A2, Sailor RT2048 og Tron bærbare VHF, Tron 40S nødpeilesender, SART radartransponder og Nokia mobiltelefoner for NMT og GSM-dekning. Intercom er av merke Phontech, Seahawk overvåkingssystem er installert og Comrod og Celwave har levert antenner.