M/S «TAURANGA»

– brønnbåt fra Bømmeløy Mek. Verksted

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bømmeløy Mekaniske Verksted AS på Bømlo overleverte 17. april brønnbåten «Tauranga» til selskapet Napier AS på Bømlo. Fartøyet var verftets byggenummer 1.

Den 46 meter lange brønnbåten er bygget i stål, og skroget er produsert ved det polske verftet Stoczna SA. Vik-Sandvik AS har stått for prosjektering.

Fartøyet har følgende

hoveddata

Lengde o.a.46,50 m
Største bredde10,40 m
Dybde i riss5,50 m

Bruttotonnasjen er 707 tonn og nettotonnasjen 210 tonn.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Caterpillar 3512 B hovedmotor, koblet til et Scana Volda propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat.

Styremaskinen er en Tenfjord. Båten er også utstyrt med en sidepropell fra Mjosundet Båt og Hydraulikk. Strømforsyningen kommer fra et aggregat som drives av tre Caterpillar 3408 TA dieselmotorer. Nødaggregatet har en Sabb Iveco Aifo dieselmotor som energikilde. Båten får smøreolje levert fra Mobil.

Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum AS, separatorene fra Alfa Laval og RSW-anlegget fra Skogland. Sunnvent har stått både for isolasjonsarbeidene og ventilasjonsanlegget, inkludert viftene.

Tankpeileanlegget er fra Wema International, mens verftet selv har tatt hånd om varme- og sanitæranlegget. Brannvarslingsanlegget er fra Scana Servoteknikk.

Dekk/innredning
Vinduer og lysventiler er fra Marine Aluminium, mens Mjosundet har levert både ankervinsj, capstan og fortøyningsvinsjer. Øvrig vinsjutrustning kommer fra Egil Eng AS. Kranene er av type Karm og to Hiab fra Transportservice AS. Sotra Marine Produkter har levert anker og kjetting, mens fortøyningsutstyret kommer fra Åkrehamn Trålbøteri.

Innredningspakken inkludert bro- og maskinromspultene er en leveranse fra Maritim Montering, mens bysseovnen er fra Simonsen Elektro. De elektriske installasjonene er ved Aker Elektro, som også har levert hovedtavlen.

Sikkerhetsutstyret er fra W. Giertsen og S. Lothe, som har levert henholdsvis livbåter/livbåtmotorer og redningsflåter. Lanterneutrustningen er fra Tranberg, lyskasterne fra Seematz. Båten er oppmalt med malingsystemer fra Jotun.

De elektroniske installasjonene er utført av Brommeland Radio, og utrustningen består blant annet av to Decca Bridgemaster radarer (3 cm og 10 cm), Skipper ES-1050 ekkolodd, Skanti radiostasjon, vaktmottaker og VHF, Tron livbåtradio og nødpeilesender, Gyro-Star gyrokompass og Nautipilot autopilot, ProNav GPS, Phontech intercom-anlegg. Fartøyet er forsikret i if.... Skadeforsikring.