M/S «BERGE ARCTIC»

– bulkskip fra Korea til Bergesen d.y.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bergesen d.y. ASA overtok 7. november et 174.000 dwt tørrbulkskip fra Daewoo Heavy Industries, Okpo, Sør-Korea. Skipet skal betjene Bergesens verdensomspennende malmtransport. «Berge Arctic» var verftets byggenummer 1127.

M/S «BERGE ARCTIC»
er et enkeltskruet tørrbulkskip med ett gjennomgående dekk, et lite bakkdekk, syv lasterom, utfallende baug med bulb, tverr hekk, overbygget plassert helt akterut med separat casing og helikopterlandingsplass plassert på luke nr. 6.
Skipet har følgende
hoveddata:

Lengde o.a. 292,00 m
Lengde p.p. 281,00 m
Bredde på spant 48,00 m
Dybde i riss 23,70 m
Dypgående17,00 m

Skipet er klasset i Det Norske Veritas til @1A1, Ore Carrier ESP, Nauticus, HC, IB(+), E0, Ice 1C, LCS(S1), TMON. Registreringshavn er Stavanger. Bruttotonnasjen er 91.563 tonn, nettotonnasjen 29.517. Laste-evnen er 174.279 tonn ved 17,8 meter dypgående.
Kapasitetene er 4563,2 m3 HFO, 307,7 m3 dieselolje, 319,9 m3 smøreolje, 403,6 m3 ferskvann og 102.816,5 m3 ballastvann.

Maskineri
Skipet er utstyrt med en MAN B&W; 7S70MC (MK6) hovedmotor på 21.770 kW (syv-sylindret, superlang slaglengde, 70 cm sylinderdiameter og mekanisk kamaksling). Denne store, saktegående motoren har en omdreiningshastighet på 91 o/min, og er direkte koblet til et Nakashima propellanlegg, der propelldiameteren er 8,40 meter. Torsjonskreftene i propellakslingen overvåkes av et Kyma Shaft Power Meter. Kyma har også levert Diesel Analyzer. Styremaskinen er fra Porsgrunn Steering Gear.
Strømforsyningen besørges av et anlegg bestående av to dieselmotorer fra Ssangyong Heavy Industries på 1.415 bhp hver ved 720 o/min., en Shinko turbingenerator på 572 kW ved supervarm damp og 900 kW ved mettet damp, to oljefyrte kjeler fra Kangrim Ind. Co. Ltd. og en nødgenerator fra Demp på 150 kW ved 1800 o/min.
Pumpeutrustningen er fra Shinko, varmevekslerne fra APV Heat Exchangers og ferskvannsgeneratoren fra Alfa-Laval Korea Ltd.

Dekk
Det hydrauliske dekksmaskineriet fra Rauma Brattvaag består av to kombinerte anker- og fortøyningsvinsjer og fire rene fortøyningsvinsjer. De syv lasteromslukene er av typen som rulles til side, og er levert av Macor Neptun GmbH. Fallrepene – et på hver side akterut – og losleiderne midtskips er fra Samgong Co. Ltd. Akterut på hver side av hekken er plassert en Hydralift Marine proviantkran på fem tonn. Ankerne er fra Fudong Shipyard og kjettingen fra Daihan Anchor Chain. Norsafe har levert to 40 personers livbåter, en åpen på styrbord side og en helt innelukket på babord. Flåteutrustningen består av fire 20-personers og en 6-personers Viking redningsflåter.

Elektronikk
Navigasjon- og kommunikasjonsutstyr (inkl. konsoller) er levert av Kongsberg Maritime Ship System AS. Skipet er utstyrt med Norcontrol Bridge Line integrert brosystem bestående blant annet av Norcontrol DataBridge 10 Radar System og SeaMap 10 ECDIS. Bridge Line er basert på Windows NT som sikrer stor pålitelighet og unik brukervennlighet. Med Norcontrol Local Aerial Network (LAN) er informasjon som radar video, kart, ruter og ARPA mål tilgjengelig på alle display. Alle enhetene kommuniserer med autopilot som er en Norcontrol AP 2000 Track pilot, samt en Simrad Robertson AP 9MK3. Videre er det levert Norcontrol GMDSS radiostasjon A3, dobbelt gyrosystem inkl. magnet compass, alle navigasjonssensorer som GPS, log, anemometrer, samt styresystem og rorindikator.