M/S «CHASTINE MÆRSK»

— avslutter serien på 21 containerskip fra Odense

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det A. P. Møller-eide Odense Staalskibsværft overleverte 27. januar det siste skipet, byggenummer 180, i serien, på 19 + 2 skip til A.P. Møllergruppen, København. Gudmor var Cecilie Mærsk Mc-Kinney Arnesen. Nybygget er oppkalt etter gudmorens oldemor, Chastine Estelle Mc-Kinney. Kaptein ombord er Poul B. Hansen, og Michael Nielsen er maskinsjef.

Skipet er det femte i rekken som bærer dette navnet. De første tre var tørrlastskip på ca. 9.000 tdw bygget ved det gamle Odense verftet. Det fjerde var et containerskip som ble levert i 1991. «Chastine Mærsk» har Hellerup som registreringshavn.

I forbindelse med alle disse leveringene har det ikke vært spart på superlativene, verdens største containerskip, verdens største reeferskip, verdens dyreste i sitt slag, lengre enn Eiffeltårnet er høyt, reeferkapasiteten tilsvarer forbruket av fisk i 210.000 år for en fire-personer familie som spiser fisk en gang i uken etc.

Andre har imidlertid kommet med planer om å bygge enda større containerskip, og nylig var Samsung frempå med et design med kapasitet på 9.146 teu med lengde som Mærsk skipene, men noe bredere for å kunne ta 18 containers tverrskips (mot 17) og 10 i høyden under dekk. Et MAN B&W; maskineri på 93.000 hk skal kunne gi skipet en service fart på 26 knop. "Time will tell" om et slikt design blir kontrahert.

M/S «Chastine Mærsk» er konstruert av Maersk Ship Design – og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.347,80 m
Bredde på spant 42,00 m
Dypgang lastet14,50 m
DWT104.750

Containerkapasiteten er minst 6600 teu, og skipet er klasset i ABS Containerskip NAV 1 Shipsright (SDA), FD, CMLMC, OMS.

Maskineri
Hovedmotoren er en 12-sylindret MAN B&W; Mitsui-bygget, type 12K90MC, som utvikler 74.640 hk ved 94 o/min., koblet til en Stone Manganese seks-bladet propell med vingediameter på ni meter. Dette gir skipet en fart på 25 knop i lastet tilstand.

Hjelpemaskineriet omfatter fem MAN B&W; Diesel type Holeby dieselmotorer, tilkoblet hver sin Siemens A6 generator, med samlet ytelse på mer enn 15.000 kW, 6,6 kV. Både hoved- og hjelpemotorene bruker samme tungolje, og forbruket på hovedmotoren alene er ca. 200 tonn pr. døgn. Texaco leverer smøreolje til skipet.

Sidethrusterne er av Kamewa Ulstein fabrikat. Det er installert en stor forut på 30 tonn skyvekraft, og akterut er det to, hver på 15 tonn. De to akterut er plassert under propellakselen. På den bredeste delen av skroget, like forenfor overbygget, er det arrangert stabilisatorfinner av type Brown Brothers.
Kjelene er fra Vesta, ventiler av type Press Vac, tankpeileutstyr er fra IPH Marine Automation, luftfiltre fra Scandfilter, mens Alfa Laval har levert ferskvannskjølere. Varmevekslerne er av type APV Heat Exchanger. Brannalarmsystemet er levert av norske Scana Servoteknikk AS, type MBSA-809.

Diverse
Skipet er utstyrt med heeling-system. Fortøyningsvinsjer og ankerspill er av fabrikat Rauma Brattvaag, og kraner kommer fra Acta. Redningsbåter og -flåter er fra henholdsvis Fasmer og Viking Life Saving Equipment A/S. Skipet er oppmalt med systemer fra Hempel, type Hempradur.

Overbygg med innredning er plassert omtrent 2/3 skroglengde akterlig. Alle de 15 besetningsmedlemmene har eget toalett og bad. I innredningen er det benyttet paneler fra Norac og Dampa-plater oppunder dekk, stolene er fra Sorø Stolefabrik og skipet er utstyrt med Electrolux vaskerimaskiner.

De elektriske installasjoner er utført av ABB Electric A/S, Fredericia, og hovedtavle, startere og maskinromspulter er forestått av Semco Maritime A/S, som også var el. teknisk konsulent.

Det elektroniske utstyret er i hovedsak levert av Litton Marine Systems. Det innbefatter fire uavhengige radarer og tre komplette manøvreringssystemer, Litton/Skipper GDS 101 ekkolodd, Litton-Sperry SRD-500 Dual Axis logg, Litton-Sperry Dual MK 3707 gyrokompass, Litton-Sperry Dual ADG 6000 autopilot, Litton-Sperry A3 GMDSS, Litton Loran C, Litton LMX 400 satellitt-navigator og Litton-Sperry VHF.

Odense Staalskibsværft A/S starter nå på en serie på seks containerskip hver med kapasitet på ca. 3700 teu med første levering forventet i april.