M/S «JOHANNES MÆRSK»

– containerskip fra Tyskland til A.P. Møller

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det danske stor-rederiet A.P. Møller fikk 7. november overlevert et 35.000 dwt containerskip fra det A.P. Møller-eide verftet Volkswerft Stralsund GmbH i Tyskland. Nybygget var verftets byggenummer 434, og skipet er det tredje i en serie på fire. De to første var «Jeppesen Mærsk» og «Jens Mærsk», levert henholdsvis 17. juni og 21. august. Skipseiende selskaper er A/S Dampskibsselskabet Svendborg og Dampskibsselskabet af 1912 A/S.

Skipet har typebetegnelsen VWs 2900, som betyr at det har en lastekapasitet på 2900 TEUs. Inntil videre skal det betjene Maersk Sealands linje mellom Rotterdam og Brasil, som hittil i stor grad har måttet bruke innchartret tysk tonnasje. Den endelige planen er imidlertid at de nye L-skipene, som nå er under bygging ved Odense Staalskibsværft (se omtale i forrige nr. av Skipsrevyen), skal betjene denne linjen på permanent basis. Da vil J-skipene bli flyttet over til linjen mellom Brasil til USAs østkyst med Newark i New Jersey som snuhavn, og blir da nærmest å betrakte som feederskip.

Arrangement
Skipet er arrangert som enkeltskruet motorskip med utfallende baug, bulb, tverr hekk, overbygget plassert i to containerlengders avstand fra hekken, seks lasterom, containerkran i senterlinjen og med plugger til 650 reefer-containere. Disse er fordelt med 400 i rommene og resten på de 38 lukene. Skipet er forberedt for ytteligere to containerkraner, og hvis behovet skulle melde seg har man da mulighet til å betjene samtlige luker med egne kraner.

Hoveddata

Lengde o.a. 216,84 m
Lengde p.p. 203,80 m
Bredde på spant32,22 m
Dybde til h.dk. 18,15 m
Dypgående10,75 m

Bruttotonnasjen er 30.166 tonn og nettotonnasjen 13.284 tonn. Tankkapasitetene er 4985 m3 tungolje, 334 m3 dieselolje, 280 m3 smøreolje, 248 m3 ferskvann og 11.018 m3 ballastvann. Skipet er klasset i Lloyd's Register of Shipping til @ 100 A1, Container Ship, IWS, LI, Ship Right (SDA, FDA, CM), LMC, UMS, NAV1.

Diverse
Hovedmaskineriet består av en MAN B&W; 7K90MC-C dieselmotor på 31.920 kW ved 104 o/min., som gir skipet en fart på hele 23 knop. Hjelpemaskineriet er fire enheter fra MAN B&W; Holeby, tre av typen 8L27/38, som hver utvikler 2.290 kW, og en av typen 6L27/38, som utvikler 2.150 kW. Nødaggregatet har en dieselmotor som yter 225 kW ved 1800 o/min.
Skipet er også utstyrt med Kawasaki sidepropellere forut og akter på 1.100 kW, svarende til ca. 12 tonns sidetrykk. Varmevekslerne er av type APVHeat Exchanger AS.
I innredningen er det bekvemmeligheter for et mannskap på 25 personer, pluss lugarer til et suezmannskap på seks. Skipet er registrert i DIS, og hjemmehavnen er Kolding.