M/S «JAN GUNNAR»

– fiskebåt fra Bremsnes Båtbyggeri til Finnmark

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bremsnes Båtbyggeri AS på Averøy, Nordmøre, overleverte i midten av mai sitt nybygg nr. 230, en 49 fots fiskebåt, til rederiet Jan Gunnar AS i Nesseby, innerst i Varangerfjorden. Båten skal fiske med snurrevad, reketrål og line.

Skroget er bygget i tre mens dekk og overbygg er i sjøvannsbestandig aluminium.

Båten har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 14,90 m
Største bredde5,28 m
Dybde i riss2,70 m

Kapasiteten i olje- og hydraulikktankene er til sammen 4000 liter. Lasterommet har et volum på 35 m3.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Deutz dieselmotor på 354 hk, koblet til et Finnøy vribart propellanlegg via reduksjonsgear av samme merke.

Motoren er levert av Skipsmotorservice i Tromsø, sammen med et nødstrømsaggregat på 12 kW. Styremaskinen er en Tenfjord. I maskinrommet står også en sentralfyr fra Pyro.

Dekk
Dekksutstyret er levert av Hydraulikk Finnmark AS, og består blant annet av et nyutviklet kombinasjonssystem av snurrevad og reketrål vinsj, capstan, bomsvinger topping og mantelvinsj. Båten har også skyllekar og sløyetank med hevbar bunn etter forslag fra Hydraulikk Finnmark AS.

Sløyetanker er på 3 m3 og går ned i lasterommet. Ankervinsjen er fra Lorentzen og linehalereutstyret fra Lumic AS.

Lasterommet på 35 m3 er laget i helsveist aluminium etter ferskfiskforskriftene. Mellom hud og AI-kledning blir skroget luftet med oppvarmet luft fra maskinrommet. Lasterommet er oppdelt for bruk av containere.

Diverse
Den romslige lugaren er utstyrt med køyer for fem mann, med puter på benkene, god skapplass, respateksbelagte innredningsplater med gyllent eikmønster, to radiatorer og friskluftvifte med eventuell forvarming av inntaksluften. Lugaren har nødoppgang opp til rorhus, hvor redningsdraktene er oppbevart. For å få et godt trivselsnivå er lugaren utstyrt med radio og TV.


I rorhuset består det elektroniske utstyret – som er levert av Elmarin AS – av Koden radar, Furuno FCV-281 ekkolodd, Furuno GPS, Simrad Robertson autopilot, Jotron nødpeilesender og TelChart T2022 kartplotter.

For å avdugge vinduer i rorhuset og for å lufte forskipet er monert varmluftsvifter, som fører fuktigheten over dekk.