M/S «CARMONA»

— M/S «LÖVÖN» – fiskebåter fra Tjörnvarvet til lokale redere

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tjörnvarvet AB i Rönnäng på den svenske vestkysten overleverte 27. april to identiske fiskefartøyer, byggenummer 125 og 126, til henholdsvis Anders og Olle Arvidsson (125) og Anders Gustavsson og Martin Ivarsson (126). Dette er tredje gang disse rederne får levert identiske båter fra samme verft — med navnene «Carmona» og «Lövön».

«Carmona» og «Lövön» er to 37 meters hekktrålere, konstruert av JEA Marine Consulting, med to gjennomgående dekk, utfallende baug med bulb, høy bakk, styrehus plassert litt aktenfor midtskips og trålgalge på hekken. Skrogene er bygget ved Riga Shipyard.

For å få frem den beste utformingen av forskipslinjer og bulb, ble det i designfasen gjort flere modelltester på ulike dypgående og trim.

Konstruktøren mener å ha lykkes med dette, ettersom man på prøveturen oppnådde 14 knops fart ved 1620 kW. Dette er mer enn modelltestene indikerte. Ved 50 prosent effektuttak og 100 tonn last ble farten bare reduert til 12 knop, som er nøyaktig det som modellforsøkene viste. Fartøyene er godkjent for å laste 541 tonn ved 100 prosent bunkers (= 108 tonn vann og olje) og 578 tonn ved 10 prosent bunkers (=14 tonn olje og vann).

Båtene har følgende hoveddata:

Lengde o.a.37,30 m
Lengde p.p. 30,20 m
Største bredde9,08 m
Dybde til h.dk.4,30 m
Dybde til sh.dk.6,60 m

Tankkapasitetene er 103 m3 brennolje, 23 m3 vannballast og 21 m3 ferskvann. Fartøyet måler 460 bruttotonn. Lasterommet har en kapasitet på 145 m3 og RSW-tankene 401 m3. Båtene er klasset i DNV til +1A1, Stern trawler.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Wärtsilä 9L20C dieselmotor, som yter 1620 kW. Motoren er koblet til et Berg Propulsion propellanlegg via et Mekanord 650 HS gear.

Styremaskinen er en Tenfjord. To sidepropellere på 250 hk fra Hundested Propeller sikrer manøvreringsdyktigheten. Hjelpemotoren er en Volvo Penta TAMD 163A på 380 kW ved 1500 o/min., som er koblet til en Leroy Somer generator. Båten har også en Leroy Somer akselgenerator på 1000 kVA.

Pumpeutrustningen er fra Desmi, startluftkompressoren fra Atlas Copco og separatorene fra Alfa Laval. Både isolasjonsarbeidene og ventilasjonsanlegget er utført ved verftet. Brannslukkings- og varslingsanlegg er levert av Borem.

Dekk
Dekksmaskineriet kommer fra Hägglunds Lidan AB, og består blant annet av to 40 tonns nettromler, tre 25 tonns splittvinsjer og to Effer kraner. Autotrålen er en Scantrol 2000 og fiskepumpen er fra Rapp Hydema. Blokkutrustningen er en Brdr. Markussen-leveranse. Redningsutstyret består av Zodiac-flåter, plassert på brodekket like aktenfor styrehuset.

Diverse
Alle elektriske intallasjoner er utført av Elektromarin. Av elektronisk utstyr er det montert Furuno FR-2115 og M-1832 radarer, to Furuno FCV-1200 ekkolodd, Furuno FSV-24 og CH-250 sonarer, Furuno SSB FS-1562 radiostasjon, Ritchie MD-200B magnetkompass, Simrad Robertson RGS-50 gyrokompass og Ap-9 Mk. 3 autopilot, Furuno GP-36 GPS-navigator, og Sailor RT 2048 og Furuno FM-8500 VHF-telefoner.