M/S «HAVILA TIGRIS»

— flerbruksskip fra Kleven Verft til Havila

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Havila Supply Ships ASA, Fosnavåg overtok byggenummer 289 fra Kleven Verft AS, Ulsteinvik 23. mars. Nybygget er av typen UT 719 R og gikk inn på en fem-års kontrakt med Shell UK.

Rederiet, Havila Supply Ships ASA, disponerte før overleveringen en flåte bestående av 21 skip, 7 AHTS, 6 PSV, 6 flerbruksskip og 2 kabelleggingsskip. Selskapet har innbefraktet både en AHTS og en PSV med kjøpsopsjon. Havila har en eierandel på 31,43% i Island Offshore II KS som nettopp har tatt levering av Havila Crown, også omtalt i dette nummer av Skipsrevyen.

M/S «Havila Tigris»
er beskrevet som Field Standby Rescue Tug Supply Vessel og kan for eksempel ligge stand-by for fire plattformer samtidig. Ved redningsoperasjoner er fartøyet utstyrt til å kunne ta ombord minimum 300 overlevende. Både skrog og utrustning er bygget henholdsvis utført ved verftet.

Hoveddata

Lengde o.a.66,00 m
Lengde p.p.55,70 m
Bredde største15,00 m
Dybde i riss6,00 m
Dypgående design4,50 m
Dypgående max4,70 m
DWT1.449

Tankkapasiteter er 625 m3 brennolje, 355 m3 ferskvann og 929 m3 ballast/borevann. Fartøyet måler 1864 BT og 559 NT og er klasset i DNV @1A1, Tug, SF E0, Field Standby Rescue Tug Supply Vessel.

Maskineri
Fremdriften besørges av to Bergen Diesel KRMB-9 dieselmotorer, hver med ytelse 2005 kW v/825 o/min., som er koblet til Kamewa Ulstein TC 105/75-280 propellanlegg med diam. 2800 mm. Dette gir skipet en fart på 14,6 knop. Bollard pull ved 100% MCR er 64 tonn m/VROS.

Fartøyet har et Norgear forkantgear fra Kumera AS og en VROS på 880 kW, som drives av en Mitsubishi motor, og to Ulstein Aquamaster TCNS 73/50-180 på 2005 kW. Dette erstatter gear, styremaskin og ror. Videre er skipet utstyrt med en Kamewa Ulstein sidethruster 150 TV på 515 kW.

Hjelpemaskineriet består av en Volvo penta hjelpemotor type TAMD 122A på 280 kW, videre er det et Volvo Penta/Valmet nødaggregat type 420 DSG på 80 kW, alt levert fra J. Weiberg Gulliksen. Akselgeneratorer er en Stamford på 1600 kVA.

Pumpeutrustningen er fra Allweiler, og Sperre og Tamrotor (arbeidsluft) har levert kompressorer. Proviantkjøleutstyret kommer fra Teknotherm, og kjelutrustningen fra Pyro. Miljø-Teknikk har levert ventilasjonsanlegget og vifter, mens tankpeileanlegget kommer fra UMAS. Premaster vedlikeholdssystem er fra Satpool Software Solutions AS. Varmevekslere er fra APV Heat Exchangers og er levert av AS Norco Oslo. UV-filter er fra Tøssebro. Hertel Norway Måløy har forestått all teknisk isolering og tynnplatebekledning samt eksoskapsling.

Unitor har levert et CO2 brannslukkingsanlegg, og brannvarslingsanlegget er fra Scana Servoteknikk. Utvendig sprinkleranlegg er en leveranse fra Jason Engineering.

Dekk
Rauma Brattvaag har levert dekksmaskineriet, og kraner er fra Hydramarine. Landganger kommer fra Gurskøy Sveiseindustri, Erling Haug AS har levert anker og kjetting, mens Nor-Pro er leverandør av fast fortøyningsutstyr. Tauepinner og haikjeft er merke Karm. Altro Shipping har hatt leveransen av vinduer og lysventiler, bortsett fra på broen der Marine Aluminium har levert vinduer. Vindusviskere er merke Wynn. Vanntette skyvedører av levert av Blom Marine, branndører er fra Baggerød og andre dører fra Libra.

Maritime Partner har levert to MOB-båter av type Springer MP-741 og to av type MP-1111 samt Hydramarine daviter. Koppernæs har levert DSB redningsflåter, lanterner er fra Tranberg og lyskastere fra Norselight. Hempel Ifa Coatings malingssystemer er benyttet, mens katodisk beskyttelse er et Jotun produkt.

Innredning/diverse
Skipet er innredet for 31 personer i 19 lugarer. I innredningen er det benyttet paneler fra Contech og Fibo på innvendige skott og Danacoustic oppunder dekk. Baderomsmoduler er også fra Contech, og møblene er fra Hjellegjerde Contract AS. Madrasser er fra Westnofa Industrier AS. Bysseutstyr er levert av Mare Safety av merke Beha, mens Miele har levert vaskeriutstyr. Vakuumtoalettsystemet er en Jets Vacuum-leveranse. Innredningsdørene er fra Alvedoor, og styrehusstoler er merke NorSap 1500. Støydempende materialer er levert av Desibelprodukter AS.

Hareid Elektriske Teknikk AS har levert de elektriske installasjonene. De har også produsert og levert sentraler og takkonsoll på bro. Av utstyrsleveranser nevnes Sea Tel stabilisert satellittantenne fra Ship Equip, Intercom fra Stento Marine Communication, Transformatorer fra Noratel, stabilnett med frekvensomformer og motor fra Lønne Scandinavia og generator fra Newage, brannvarslingsanlegg fra Scana Servoteknikk, batteriladere type Mass fra Staubo Elektromaskin, batterianlegg fra Anda Olsen, nivåvakter fra Sigurd Sørum, lanterner fra Tranberg, lyskastere fra Norselight og generell belysning fra Glamox.

UMAS er leverandør av hovedtavle, bro- og maskinromspulter og alarm- og overvåkingssystem. Oppdraget med de elektroniske installasjonene ble utført av Ulstein Elektro AS.

Kleven Verft AS skal bygge hurtigruteskipet "Finnmarken" for OVDS med planlagt levering våren 2002. Verftet har i det siste også konkludert kontrakter for offshore fartøyer, blant annet for Rovde Shipping m/partnere.