M/S «ASTERIX»

– fortøyningsbåt fra Risnes Sønner til Haugesund

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I 1988 ble en annen "Asterix" levert fra Risnes Sønner AS, Sagvåg til Østensjø Rederi AS i Haugesund som en av fire havneservice-båter. De tre andre fikk navnene "Obelix", "Rex" og "Fox". Den gang som nå var Vik-Sandvik involvert i prosjekteringen, og dagens nybygg skal faktisk være mye lik 1988 leveringene. Nye «Asterix» som altså disponeres av Østensjø Rederi AS, eies av Torksey Limited, Douglas, Isle of Man.

Slepebåten blir fraktet over til Southampton der den skal være beskjeftiget ved Essos oljeterminal. Med bare 552 hk motor har båten likevel 9,5 tonn slepekraft ved hjelp av en 1,7 m (dia) stor propell. Prisen for nybygget er vel seks millioner kroner.

Fartøyet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. (ex fender)13,00 m
Bredde største4,80 m
Dybde i riss3,00 m

Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva Scania DI14 74M dieselmotor på 552 hk som er koblet til et Helseth propellanlegg type 3H 120-1700HSD med Barracuda propellkniver, via et Mekanord 350 HS gear med reduksjon 5,94:1. Maskineriet gir båten en fart på 10,5 knop.

Styremaskinen er en Servi PR6-HKFL, levert av Bredesen. Båten er utstyrt med et høyeffektror, et Risnes produkt, som er utviklet for å gi båten særdeles gode manøvreringsegenskaper. En sidepropeller på 78 hk er levert av Mjosundet Båt og Hydraulikk AS.

Hydrauliske pumper kommer fra Bergen Hydraulic AS, og Alf Lea & Co Brannvern, Haugesund har levert CO2 brannslukkingsanlegg som kan utløses fra dekk.

Dekk
M/S «Asterix» er bygget i stål med aluminium styrehus. Båten er utrustet med gummifendere, blokkfendere i baug og profiler rundt hele skroget. Dette utstyret er fra Fenco Engineering AS. Innredningen består i en liten lugar med to køyer og toalett, pantry med 24 V mikrobølgeovn og kjøleskap. Det er også blitt plass til en sittegruppe med bord, samt garderobe. Radio og CD spiller er også på plass.

Styrestol er type Be-Ge fra Rodin & Co. AS, og vinduer i herdet glass med rammer er levert av Colt Industrier AS. Mjosundet Båt og Hydraulikk AS har levert en GOB-vinsj som styrer slepetrossene. Bergen Hydraulic AS har levert andre vinsjer og en PC2300MB kran på 2,3 tonn. Fortøyningsutstyret omfatter slepekrok med 10 tonns kapasitet med manuell utløser fra styrehus. I baugen er montert en tre tonns slepekrok for håndtering av trosser.

Redningflåter er fra Erling Haug AS, og W. Giertsen AS har vært leverandør av øvrig redningsutstyr. Dører er fra Nor-Pro, og Noack har levert lyskastere. Jotun malingssystemer er benyttet til oppmaling av nybygget.

I innredningen er benyttet Fibo-paneler, og møbler er fra Fatland Innredning. Elecon AS har forestått elektriske installasjoner.

Elektronikk
Elecon AS har også utført elektroniske installasjoner med Furuno 1622 radar, Furuno LS-8000 ekkolodd, Silva magnetisk kompass, Simrad Robertson AP 35 autopilot, Furuno DGPS og 2 x Shipmate VHF 8300.

Risnes Sønner AS har nå i arbeid en større taubåt som bygges for Oslo Havnevesen og skal leveres til høsten som bnr. 119. Verftet har så stor oppdragsmengde for bygging av oppdrettsbåter at de har satt bort arbeid til fem andre verksteder.