M/S «MÆRSK RELIANCE»

– kabelleggingsskip fra Volkswerft Stralsund

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Så er det siste fartøyet i serien på fire kabelleggingsskip levert fra Volkswerft Stralsund GmbH til A.P. Møller, København. Det skjedde 28. februar, og nybygget var verftets byggenummer 437. «Mærsk Reliance» ble døpt samtidig med de tre andre skipene i serien den 14. august. Gudmor var fru Sandra Lisher, gift med Christopher Lister, personaldirektør i Global Marine Systems Limited. Som sine forgjengere skal også «Mærsk Reliance» inn på langtidskontrakt til dette selskapet. Prisen på nybygget er ca. 500 millioner danske kroner.

«Mærsk Reliance» er bygget for å kunne være ute på langvarige oppdrag for installasjon og vedlikehold av undersjøiske fiberoptiske kabler.

Fartøyet har følgende hoveddata:

Lengde o.a.105,50 m
Lengde p.p.83,70 m
Bredde20,00 m
Dybde i riss til upperdeck12,00 m
Dypgående fullt utrustet9,10 m
Deplasement12.500
DWT8.080
BT6.292
NT1.887

Skipet er klasset i Lloyd's Register of Shipping @1A1, Cable laying vessel, LMC, UMS, NAV1, SCM, DP (AA). Skipet seiler med en besetning på 15, men er innredet for 59 personer.

Maskineri
Fremdriften besørges av to MAN B&W; Diesel dieselmotorer type 8L32/40, som hver utvikler 3840 kW. Via Renk Tacke reduksjonsgear er disse koblet til to MAN B&W; Diesel, Alpha Diesel propellanlegg i dyse. De to tunnel thrusterne akter er fra Lips, hver på 1200 kW. I baugen er montert en thruster på 1200 kW pluss en azimuth thruster på 1000 kW. Service fart er oppgitt til ca. 14 knop, og trekkraft over A-rammen akterut er på 110 tonn.

Hjelpemaskineriet består av to Caterpillar aggregater á 700 kW og to ABB akselgeneratorer med ytelse hver 3000 kW.

Kjølepumpe er fra Servi Motion Control og brennstoffpumper fra Allweiler. Kompressorer er levert av Tanabe og separatorer av Alfa Laval. Parat Anders Halvorsen AS står for kjelutrustningen, og C. C. Jensen har levert oljefiltre. Fartøyet er utstyrt med varmevekslere fra APV Heat Exchanger, og Consilium Marine har levert brannvarslingsanlegget.

Dekk/innredning
Helidekk fra Hydro Marine Aluminium AS er montert over stevnen. Fire kabeltanker har total kapasitet for ca. 6000 tonn kabel. På arbeidsdekket er det to kabelbaner med hver sin hekkrull. En tredje hekkrull brukes til kabelplogen. Videre er det lagercontainer til forsterkerklossene som monteres på kabelen. På arbeidsdekket er også montert to foldekraner og en teleskopkran samt en traverskran. Hydralift har levert kabelspill og dekkskraner, og Fuchs Fšrdetechnik har også hatt kranleveranse. Vanntette dører er levert av Schonrock og incinerator av Atlas.

Diverse
ABB har bygget og montert hovedtavle. DP systemet er levert av Kongsberg Simrad. Det elektroniske utstyret innbefatter Kelvin Hughes radarsystem med S og X band Transceiver med Nucleus 2 6000 -26" Arpa display, radiostasjon fra SP Radio AS, gyrokompass fra Litton Sperry, værkartskriver merke Furuno, mens A. Tech/Stento har levert intercom-anlegget. Kelvin Hughes har også levert Nucleus 2 5000 ECDIS med radar integration og automatisk navigasjon- og sporingssytem til EMRI autopilot. Nucleus 2 5000 ECDIS er koblet opp med en Ethernet forbindelse til Kelvin Hughes Route Planning terminal som er interfaced via en ENC-Interface til gyro, logg og DGPS.

Volkswerft Stralsund GmbH skal i inneværende år levere tre 2900 teu containerskip til A.P. Møller og har også ordrer for containerskip som skal leveres til tyske rederier i 2002.