M/S «MÆRSK RESPONDER»
– tredje kabelleggingsskip fra Volkswerft Stralsund
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
A.P. Møller, København fikk den 18. desember overlevert det tredje kabelleggingsskipet i serien på fire fra Volkswerft Stralsund GmbH. Med byggenummer 436 ble nybygget døpt samtidig med tre andre skip i serien den 14. august. Gudmor var fru Gay Mole, gift med Peter Mole, salgs- og marketingsdirektør i Global Marine Systems Limited. Alle fire kabelleggingsskipene skal inn på langtidskontrakter til dette selskapet. Pris per enhet er ca. 500 millioner danske kroner.
«Mærsk Responder» er bygget for å kunne være ute på langvarige oppdrag for installasjon og vedlikehold av undersjøiske fiberoptiske kabler. Fartøyet har helidekk fra Hydro Marine Aluminium AS montert over stevnen og er arrangert med fire kabeltanker med total kapasitet på ca. 6000 tonn kabel. På arbeidsdekket er det to kabelbaner med hver sin hekkrull. En tredje hekkrull brukes til kabelplogen. Videre er det lagercontainer til forsterkerklossene som monteres på kabelen. På arbeidsdekket er det også to foldekraner og en teleskopkran samt en traverskran. Hydralift har levert kabelspill og dekkskraner, og Fuchs Fördetechnik er også kranleverandør.
Fartøyet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 105,50 m |
Lengde p.p. | 83,70 m |
Bredde | 20,00 m |
Dybde i riss til upperdeck | 12,00 m |
Dypgående fullt utrustet | 9,10 m |
Deplasement | 12.500 |
DWT | 8.080 |
BT | 6.292 |
NT | 1.887 |
Skipet er klasset i Lloyd's Register of Shipping @1A1, Cable laying vessel, LMC, UMS, NAV1, SCM, DP (AA).
Maskineri
Fremdriften besørges av to MAN B&W; Diesel dieselmotorer type 8L32/40, som hver utvikler 3840 kW og er koblet til to MAN B&W; Diesel, Alpha Diesel propellanlegg i dyse via Renk Tacke reduksjonsgear. I tillegg kommer to tunnel thrustere akter fra Lips hver på 1200 kW. Skipet er i baugen utrustet med en thruster på 1200 kW pluss en azimuth thruster på 1000 kW.
Service fart er oppgitt til ca. 14 knop, og trekkraft over A-rammen akterut er på 110 tonn.
Hjelpemaskineriet består av to Caterpillar aggregater á 700 kW og to ABB akselgeneratorer med ytelse hver 3000 kW.
Kjølepumpe er fra Servi Motion Control og brennstoffpumper fra Allweiler, kompressorer er levert av Tanabe og separatorer fra Alfa Laval. Parat Anders Halvorsen AS står for kjelutrustningen, og C. C. Jensen har levert oljefiltre. Fartøyet er utstyrt med varmevekslere fra APV Heat Exchanger. Consilium Marine har levert brannvarslingsanlegget.
Diverse
Skipet seiler med en besetning på 15, men er innredet for 59 personer. Vanntette dører er levert av Schonrock og incinerator av Atlas. ABB har bygget og montert hovedtavle.
Det elektroniske utstyret innbefatter Kelvin Hughes radarsystem med S og X band Transceiver med Nucleus 2 6000 -26" Arpa display, radiostasjon fra SP Radio AS, gyrokompass fra Litton Sperry, værkartskriver merke Furuno, mens A. Tech/Stento har levert intercom-anlegget.
Kelvin Hughes har også levert Nucleus 2 5000 ECDIS med radar integration og automatisk navigasjon- og sporingssytem til EMRI autopilot. Nucleus 2 5000 ECDIS er koblet opp med en Ethernet forbindelse til Kelvin Hughes Route Planning terminal som er interfaced via en ENC-Interface til gyro, logg og DGPS.
DP systemet er levert av Kongsberg Simrad.
Siste fartøy i serien er "Mærsk Reliance" med planlagt overlevering nå i februar.