M/S «SKANDI NEPTUNE»

– kabelskip fra Brattvaag til DOF

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

District Offshore ASA, Storebø fikk overlevert byggenr. 92 M/S «Skandi Neptune» fra Brattvaag Skipsverft AS i mai. Fartøyet er av typen MT 6016, konstruert av konsulentselskapet Marin Teknikk i Tjørvåg og spesielt utrustet for kabellegging med tilsvarende undervannsfunksjoner. Skroget er bygget ved Brattvaag-kontrollerte S.C. Santierul Tulcea Shipyard i Romania.

«Skandi Neptune» er bygget over samme lest som «Skandi Patagonia», også en MT 6016, som District Offshore fikk levert fra Brattvaag i oktober i fjor, men forlenget med 11 meter. «Skandi Neptune» har også et noe annet tank-arrangement, blant annet er det bygget inn to store kabeltanker med kapasitet ca. 5000 tonn.

MT 6016-designet er en videreutvikling av MT 6000, som viste seg å bli meget vellykket. Ved utviklingen av MT 6016 er det lagt særlig vekt på å gi designet en mer miljøvennlig profil, med optimal skrogutforming, dieselelektrisk drift, kontraroterende propeller, dynamisk posisjonering og spesiell utforming av maskineriet/systemer, som gir en økonomisk brennstoff-besparende gevinst på 20 - 50 prosent i forhold til konvensjonelle skip.

M/S «Skandi Neptune» har følgende

hoveddata

Lengde o.a.108,36 m
Lengde p.p.96,60 m
Bredde på spant19,70 m
Dybde i riss til hoveddekk7,45 m

BT er 6175 og NT 1840. Brennstofftankene tar 1800 m3 og kapasitet for vannballast er på 1300 m3. Fartøyet er klasset i DNV @1A1, E0, DynPos AUT(R).

Maskineri
Fartøyet har som nevnt dieselelektrisk fremdrift der kraftstasjonen består av fire Wärtsilä dieselmotorer, to av type 9L20C á 1530 kW og to 8L32 á 3600 kW sammen med fire Siemens generatorer, to på 1620 kVA og to på 3820 kVA. Kongsberg Simrad har levert Power Management-system for propellanlegget. Thruster-utstyret består av to Kamewa Ulstein TT 2200 á 883 kW, en Ulstein Aquamaster type US 5001 FP på 3700 kW og en 360 graders Ulstein Aquamaster UL 1201 på 883 kW – elektrisk drevet. Siemens har levert el.motorer og frekvensomformer til anlegget.

J. Weiberg Gulliksen har levert en Volvo Penta type TAMD 162C hjelpemotor på 380 kW, som sammen med en Siemens generator på 430 kVA utgjør havneaggregatet. Skipet får smøreolje fra Mobil.

Pumpeutrustningen og evaporatoren er levert av Ing. Per Gjerdrum AS og kompressorene av Sperre. Alfa Laval og Helisep har levert separatorer. MMC Fodema har levert kjølemaskineriet, og Maritime Montering har isolert maskinrommet. Kjelutrustningen er fra Pyro, ventilasjonsanlegget fra Miljø-Teknikk og tankpeileanlegget fra AM Instrumentering. Varmevekslerne er av type APV Heat Exchanger, levert av AS Norco Oslo.

Brannsikkerheten er ivaretatt med et CO2 brannslukkingsanlegg fra Unitor.

Dekk
Det hydrauliske dekksmaskineriet er av merke Rauma Brattvaag. Kranutrustningen og hekkrullen er en leveranse fra Hydramarine AS. Anker og kjetting er fra Sotra Marine Produkter og vinduene er levert av Marine Aluminium.

Vanntette skyvedører er fra IMS. Vindusviskere er fra Servi Motion Control av merke Wynn. Redningsutstyret oppbevares i skap fra Bruksplast AS. MOB-båt er levert av Maritime Partner og davit fra Hydramarine. Redningsutstyret omfatter også Viking redningsflåter. Skipets tyfon er fra Norselight. Solid Vedlikehold har utført sandblåsningsarbeidet, og malingsproduktene til oppmaling av båten er fra International Maling.

Innredning
«Skandi Neptune» har bekvemmeligheter for 62 personer. Innredningen er utført av Maritime Montering, som også har levert møbler. Jets Vacuum har levert vakuumtoalettsystemet og Maritime Partner bysseutstyr med Beha produkter. Avfallsanlegget er fra TeamTec. El.installasjonene står Brattvåg Elektro for og de elektroniske installasjoner er utført av O. Øverland AS. DP systemet er levert av Kongsberg Simrad. Skipsførerstoler kommer fra Maritime Partner og vedlikeholdssystemet er levert av Tero Marine.

Brattvaag Skipsverft AS har et meget omfattende leveringsprogram av offshoreskip i tiden fremover. Først kommer en UT 755 til Farstad Supply i juli, deretter nok en MT 755 til Consensus Fjord i september, så en forlenget UT 755 til Portosalvo i februar neste år, videre to UT 755 til Great Eastern i mars og mai neste år, en MT 6016 til Olympic Shipping i juli 2002, og endelig tre UT 755 — hvorav en forlenget — til Gulf Offshore i oktober 2002 og mars og juni 2003.