M/T «TÄRNVIK»

– kjemikalietanker til Sverige fra Kina

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tärntank Rederi AB på den svenske øyen Donsø tok 15. juni levering av den første av to kjemikalietankere fra det kinesiske verftet Shanghai Edward Shipyard. Skipet var verftets byggenummer 119. Søsterskipet skal levers i august neste år.

Tärntanks nybygg er på ca. 14.000 dwt, og prosjektert av Skipskonsulent AS i Bergen. Skipene har en tank-konfigurasjon på 2 x 7 lastetanker avdelt styrbord og babord av et senterskott. Etterhvert er det vel nesten unødvendig å si at denne type skip har dobbel bunn og dobbelt skrog med rent ballastvann i lasteområdene. Både laste- og dekkstankene er epoxy-belagte. Lastepumpene teller 7 Svanehöj elektrisk drevne og frekvenskontrollerte sentrifugalpumper, der hver pumpe betjener to tanker. I tillegg er skipet utstyrt med en Svanehöj bærbar hydraulisk pumpe for nødlossing.

Lastekontrollsystemet består av en Saab tank-radar i hver tank. Denne overvåker nivå, temperatur og trykk. All lasthåndtering er fjernkontrollert av datamaskiner i lastekontrollrommet på broen. Lasteoperasjonssystemet er av type Norcontrol Datachief 2000. Lastesystemet er fullstendig innelukket med retur av kjemikaliedamp, og tankene er utstyrt med et avansert oppvarmingsanlegg som bl.a. er i stand til å holde lasten på en temperatur på 70 grader Celcius når sjøen utenfor nærmer seg frysepunktet.

Hoveddata

Lengde o.a. 141,20 m
Lengde p.p. 133,00 m
Bredde p.sp.21,60 m
Dybde i riss11,50 m
Dypgående9,00 m

Den korresponderende dødvekten er 14.796 tonn, mens bruttotonnasjen er 9.980 tonn og nettotonnasjen 4.581 tonn. Lastetankene har ved 98 prosents oppfylling en kapasitet på 15.806 kubikkmeter, og i tillegg rommer dekkstankene 172 kubikkmeter ved samme fyllingsgrad. Ballasttankene har en kapasitet på 6.112 m3, ferskvanntanken (drikkevann) 120 m3, teknisk ferskvann dekk 330 m3, teknisk ferskvann maskin 30 m3, brennolje 576 m3 og dieselolje 96 m3.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Wärtsilä 6L46C hovedmotor, som yter 6300 kW ved 500 o/min. Motoren er koblet til et Wärtsilä Propac CP 130 propellanlegg, via et Wärtsilä SCV 105 - P63 reduksjonsgear med PTO og PTI. Propelldiameteren er 5000 mm. Kontrollsystemet er av type Wichmatic 2. Fremdriftsmaskineriet gir skipet en fart på 14,7 knop i lastet tilstand.

Roret er av typen Shilling Mariner, halvspade-typen. I baugen sitter en Brunvoll thruster på 800 kW.

Hjelpemaskineriet består av tre Caterpillar 3508 B dieselmotorer på 750 kW hver, som driver hver sin Caterpillar generatorer på 937 kVA. Ytterligere strøm produseres av en ABB akselgenerator på 1875 kVA, som også har en PTI-applikasjon som gjør at den kan brukes som en fremdriftsmotor. I så fall er anlegget i stand til å gi skipet en fremdrift på 7 knop i lastet tilstand.

Nødaggregatet består av en Demp/MAN D 2866 TE dieselmotor på 200 kW, som er koblet til en Stamford generator på 213 kVA.
Skipet er utrustet med to Gesab/HTI oljefyrte kjeler på 2900 kW.

Diverse
Dekksutstyret består blant annet av seks doble Brattvaag hydrauliske fortøyningsvinsjer, hvorav to er kombinerte anker/fortøyningsvinsjer. Slangehåndteringsvinsjen er en Hydralift MCV på 20m/5t SWL. I innredningen er det fasiliteter for 16 personer, hvorav 12 kan forlegges i enmannslugarer og fire i to doble lugarer, alle med egne toaletter/dusjer. På broen består navigasjons- og kommunikasjonsutstyret av Furunos integrerte brosystem Voyager, som blant annet inneholder ARPA/radarer, automatisk navigasjons- og track-keeping system, elektronisk kart display, m.m. Radiostasjonen er en Furuno GMDSS med nødvendig tilbehør.