M/T «IVER SPIRIT»

— «IVER PROGRESS» – kjemikalietankere til Iver Ships

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det Sandefjord-baserte kjemikalierederiet Iver Ships AS fikk i mars og mai overlevert to nye kjemikalietankskip fra henholdsvis Kitanihou Zosen Shipyard i Japan og Hanjin Shipyard i Sør-Korea. «Iver Spirit» på 22.820 dwt ble overlevert fra verftet i Japan 28. mars, som verftets byggenummer 325, mens «Iver Progress» på 31.179 dwt ble overlevert fra verftet i Korea 16. mai, som byggenummer 83.

Iver Ships AS baserer seg i stor grad på innchartred tonnasje og skip som eies av samarbeidspartnerne Royal Vopak og Broström AB. Selskapet har spesialisert seg på operasjon av produkt- og kjemikalietankere som trader over hele verden. Iver Ships AS opererer alene 26 moderne skip, hovedsakelig i Atlanterhavet og Stillehavet. Ytterligere to skip vil bli levert i løpet av 2001. Dette blir søsterskip til «Iver SpiritÝ og «Iver Progress». Ser man imidlertid flåtene til Iver Ships og samarbeidspartneren Broström AB under ett, kommer man opp i over 50 skip. Seks av skipene transporterer kun methanol, mens resten av flåten betjener MTBE- og methanol-kontrakter, samt går i spot-markedet med kjemikalier og oljeprodukter.

M/T «IVER SPIRIT» har følgende
hoveddata:

Lengde o.a.153,20 m
Lengde p.p.144,00 m
Bredde på spant25,00 m
Dybde i riss15,20 m
Dybde sommer10,01 m

Bruttotonnasjen er 15.016 tonn, nettotonnasjen 6.073 tonn. Tankkapasitetene er 1318,13 m3 brennolje og 413,21 m3 ferskvann. Skipet har en lastekapasitet på 26.883 m3 fordelt på 12 tanker. Tankene er zink-belagte og utstyrt med lastepumper med kapasitet 500 m3 i timen (i 10 tanker) og 100 m3 i timen (i to tanker).

Hovedmotoren er en Akasaka–Mitsubishi 6UEC 52 LA, som yter 7080 kW ved 133 o/min., som gir skipet er fart på 13,5 knop. Motoren er koblet direkte til et Keyless Nakashima fem-bladet propellanlegg, der propelldiameteren er 3891 mm. Hjelpemaskineriet består av tre Daihatsu 5-DK 20 dieselmotorer, som hver yter 600 kW ved 900 o/min. og er koblet til Hyundai generatorer. Nødaggregatet er på 90 kVA med Stamford generator.

Pumpeutrustningen er fra Taiko Kikai, kompressorene Yanmar og evaporatoren Alfa Laval. Tankpeileanlegget er levert av Musasino, ventilasjonsanlegget av Hirose Iron Industry, varmeanlegget av Harison Co. Ltd. og kjelene av Muira. Maskinrommet er brannsikret med et CO2-anlegg fra Daishin Technos Co. Ltd. og Nippon Dry Chemical Co. Ltd. Brannvarslingsanlegget er fra Oki Denki Boshai Co. Ltd.

Dekksutrustningen er i det vesentlige fra Kyoritsu Kikai Co. Ltd., inkludert aluminiumsoverbygg og gangveier. Anker- og fortøyningsvinsjer er fra Ishikawajima Harima Heavy Industries, mens slangehåndteringskranen er levert av Kyoritsu Kikai Co. Ltd. Anker og kjetting er fra Daiei Corporation, fritt fall-livbåt (25 personer) med davit fra Ernst Hatecke, redningsflåtene (to 25 personer og en 6 personer) fra Sanyo Trading Co. Ltd.

De elektriske installasjonene er utført av Hisano Electric Co. Ltd. og de elektroniske av A/S Norske Telektron. Elektronikkutrustningen består av JRC JMA-9000 radar, JRC JFE-582 ekkolodd, JRC NCH-802 MF/HF radiostasjon, JRC JLR-7700 DGPS, Tokimec kompass og autopilot, Yokogawa EML-500 logg, JRC JAX-9A værkartskriver, to JRC JHS-32A VHF'er og JRC NVA-1805 Mk 2B intercom-anlegg.

Flaggstaten er Panama og besetningen indisk. Skipet er klasset i NK og innmeldt i Gard. Det trader i Stillehavet.

M/T «IVER PROGRESS» har følgende
hoveddata

Lengde o.a.176,50 m
Lengde p.p.167,90 m
Bredde på spant27,70 m
Dybde i riss16,31 m
Dybde sommer10,20 m

Dødvekttonnasjen er 31.686 tonn og bruttotonnasjen 21.517 tonn. Tankkapasitetene er 2004 m3 brennolje, 186 m3 dieselolje og 316 m3 ferskvann. Lastekapasiteten er 37.493 m3, fordelt på 16 zink-belagte tanker. Syv av lastepumpene har en kapasitet på 500 m3 pr. time, to er på 100 m3 pr. time. Manifold-kranen har en løftekapasitet på 10 tonn.

Hovedmotoren er en MAN B&W; 6S46 MC-C, som gir skipet en servicefart på 14,5 knop. På prøveturen gjorde skipet Žn knop mer. Motoren er koblet direkte til et Silla Metal, type Aerofoil FPP, propellanlegg. Styremaskinen er en Porsgrunn, som betjener et Hae Duck ror. Skipet er også utstyrt med en Kawasaki baugthruster.

Strømforsyningen besørges av tre MAN B&W; 7L16/24 dieselmotorer, koblet til like mange Hyundai HFC6-458-64 generatorer. Mobil leverer smøreolje til maskineriet.

Pumpeutrustningen er koreansk (Shin Shin), bortsett fra to ballastpumper som er fra Frank Mohn, mens kompressorene er levert av Sperre og Atlas Copco. Separatorene er fra Westfalia. Kjøle- og fryseanlegget for proviant er levert av Sabroe, mens evaporatoren er fra Alfa Laval. Tanknivåene holdes under oppsikt av et Saab Tank Radar-anlegg. Ventilasjonsanlegg og vifter er fra Hi-Pres Korea og kjel-utrustningen fra Aalborg Industries. Maskinrommet er brannsikret med et CO2-anlegg fra Unitor med brannvarslingsanlegg fra Autronica. Skipet er utstyrt med en Kockumation Loadmaster lastecomputer.

På dekk er vinsjutstyret i all hovedsak fra Rauma Brattvaag. Skipet er utstyrt med en fritt fall-livbåt fra tyske Fassmer og et antall Viking redningsflåter. Overflatebehandlingen er utført med malingsprodukter fra Sigma.

I innredningen er det bekvemmeligheter for et mannskap på 22 personer, med blant annet bysse fra tyske Wesco Navy GmbH, incinerator fra Team Tec AS og vacuumtoaletter fra Evac.
Broutrustningen består blant annet av to STN Atlas radarer, JRC ekkolodd, Skanti TRP 1250 MF/HF radiostasjon GMDSS, Thrane & Thrane Inmarsat C, tre Navico SRH 250 livbåtradioer, Anschütz Reflecta magnetkompass, STN Atlas Debeg logg, Anschütz Standard 20 gyrokompass og Anschütz Nautopilot autopilot, to Leica AP Nav. NK10 GPS'er, JRC JAX 9-A værfax, Skanti VHF 100, MRC MPA-5000 intercom, Jotron Tron 40S nødpeilesender.

Skipet er innmeldt i Steamship Mutual P&I-klubb; og klasset i Lloyd's Register.