M/T «ISABEL KNUTSEN»

– kjemikalietankskip fra Spania

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Knutsen OAS Shipping AS, Haugesund fikk overlevert byggenummer 553 fra Astilleros Naval Gijon SA 11. januar. Skipet er kjemikalietankskip på 22.000 dwt utstyrt med 24 tanker i rustfritt stål. Hver tank har sin egen lastepumpe, og skipet kan således føre tilsvarende antall forskjellige typer last samtidig uten fare for kontaminasjon.

Skipet som skal inngå i Jo Tankers poolen, kan laste IMO II kjemikalieprodukter og har følgende

hoveddata

Lengde o.a.159,62 m
Lengde p.p.149,79 m
Bredde største23,00 m
Dybde i riss13,44 m
Dypgående10,32 m
DWT 22.000
Cubic24.224 100% full

BT er 13.753 og NT 7006. Tankene rommer 1080 m3 fuel, 91 m3 diesel og 100 m3 ferskvann. Nybygget er klasset i Lloyds Register @A1 Oil & Chemical tanker, IMO II, LMC, UMS, SCM, IGS, NAV 1.

Maskineri
Fremdriften besørges av en MAN B&W; Diesel 5S50MC dieselmotor som utvikler 9700 hk v/1237 o/min., og som er koblet til et Kamewa Ulstein CP propellanlegg via et Renck reduksjonsgear. Styremaskinen er en Frydenbø med et Becker ror. Kamewa Ulstein har også levert baugthruster type 150TV-D på 600 kW.

Hjelpemaskineriet består av tre Ssangyong-MAN B&W; motorer på 890 hk som driver Hyundai generatorer. Nødaggregatet er fra Caterpillar. Alconza har levert akselgenerator på 700 kW. Agent for Alconza i Norden er Bevi Norge AS. Esso har forsynt båten med smøreolje.

Separatorene er fra Alfa Laval, og startluftkompressorer er fra Sperre og arbeidsluftkompressor fra Atlas Copco Kompressor AS. Fryse-/kjøleanlegget er levert av Creax, Spania med kompressor fra Bitzer.

Autronica har levert systemet for måling av tanknivåene, Sumivent S.L., Barcelona har levert vifter og kjelutrustningen er fra Parat Anders Halvorsen AS med to 10-tonns oljefyrte og en eksosfyrt kjel. Novenco er leverandør av ventilasjonsanlegget. For brannsikkerheten er montert et CO2 anlegg fra Unitor med brannvarsling fra Thorn Security.

Dekk/innredning
De 24 "deepwell" pumpene nevnt innledningsvis er fra Svanehøj AS, Danmark. Lastekalkulator er fra Consultas AS, og inertgass systemet er fra Permea AS Maritime Protection, Kristiansand, mens plate heater er type CAM 26.40.

Anker- og fortøyningsvinsjer er fra Rauma Brattvaag og kraner på 10 og 25 tonn fra Hydralift. Scanrope har levert fortøyningsutstyr, og AS Kjettingfabrikken er leverandør av anker og kjetting. TeamTec AS, Tvedstrand har levert Teamtec Safety windows A60. Utvendige dører er en verftsleveranse, og Libra Plast AS har levert andre dører.

Redningsutstyret omfatter Umoe Schat-Harding leveranser som frittfall livbåt for 33 personer, MOB 17 rescueboat m/25 hk utenbords motor og daviter. Viking redningsflåter, 4x16 og 1x6 personer, hører også med. Sabb Lister har levert motor type L4186LB til livbåten. Sigma er malingsleverandør, og NorClean har utført overflatebehandling.

«Isabel Knutsen» er innredet for et mannskap på 21 personer. Verftet har utført innredningsarbeidene inkludert møbel- og innredningsdørleveransene. Buraglia har levert bysseovn. Naval Gijon har også montert hovedtavlen type Ingenera.

Elektronisk utstyr
Kongsberg Maritime Ship System har levert alarmanlegg og bro- og maskinromspulter. Oil discharge monitor Mk 5 er fra VAF Instruments (ODEM). Furuno har hatt leveranser som FAR-2805 Arpa radar, FE-680 ekkolodd, ES-5000 vaktmottaker, Doppler DS-70 logg og DGPS 98-80. C-Plath har levert kompass, gyro og autopilot. Med i utstyret er også Furuno Felcom-12 og Furuno Loran C modell LC-90 Mk II. Vingtor har levert intercomutstyr, Jotron nødpeilesendere, og mobiltelefoner er av merke Jupiter Basic og Motorola.

Nybygget er P & I forsikret hos Gard Services AS, Arendal.