M/S «DANAVIK»
– kystfiskebåt fra Ö-varvet
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Ö-varvet AB på Öckerö i Sverige overleverte 2. desember kystfiskefartøyet GG 32 «Danavik» til Jan Karlsson og Kjell Olofsson på Öckerö. I forhold til størrelsen, 15 meter lang og 6 meter bred, er dette et meget robust fartøy med god arbeidsplass på dekk. Båten er verftets byggenummer 113.
Overbygget er plassert forut på fartøyet, og er stort og rommelig. På babord side ligger bysse og messe, på styrbord er styreposisjonen med konsoller og instrumentering. Under styrehuset er skarpen med fire køyer. Innredningen er i massiv eik og eikepaneler.
Hoveddata
Lengde o.a. | 14,95 m |
Lengde p.p. | 12,60 m |
Bredde på spant | 5,80 m |
Største bredde | 5,90 m |
Dybde akter | 3,47 m |
Dekk
Helt akterut er en manøverplass ved tråltrommelen på styrbord side. Herfra kan både hovedmotoren, styring, tråltrommel og splittvinsjer betjenes. På babord side av tråltrommelen er også en manøverplass for tråltrommelen og babord splitvinsj.
Fiskebingen ligger foran trålgalgen på babord side. Båten er utstyrt med splitvinsj, lossekran og tråltrommel levert av verftet. Trål- og fortøyningsutstyret kommer fra Hönö Vadbinderi.
Lasterommet er skumisolert og foret med plastdekkede finerplater, for lettere rengjøring. En Scotsman ismaskin produserer 800 kg is i døgnet. Det fins også kjølemaskineri i lasterommet, fra Searef Manrox AB, som også produserer avkjølt luft til innredningen. Temperaturen i lasterommet kan holde 0¡C. Det rommer 350 - 400 40 kilos fiskekasser.
Vinduer og lysventiler er fra Colt Industrier AS, lanternene fra Aqua Signal og redningsflåten fra Viking. Snekkerarbeidene i innredningen er utført av Hönö Specialsnickerier. Elektriske installasjoner, inkludert hovedtavle, er ved Dan-Åke og verftet.
Maskineri
Fremdriftsmotoren er en Caterpillar 3412 E dieselmotor, koplet til et Berg Propulsion propelleranlegg med en "high skew" tre-bladet propeller i dyse med diameter 1650 mm. Reduksjonsgearet er dansk, Mekanord 350 HS med utveksling 5,94:1. Styremaskinen er fra Ö-varvet.
Hjelpemotoren er en Valmet 420 DSMG, som driver en Stamford generator.
Maskinrommet under dekk er lydisolert, et arbeid som ble utført av Hälsö Kylteknik. Det samme gjelder nedgangen til maskinrommet. Kjel-utrustningen er fra Erryl. Maskinrommet er brannsikret med et Inergen-anlegg, og brannvarslingsanlegget er fra Boreus Brand.
Elektronikk
De elektroniske installasjoner er utført av Marine In West, og består av en Furuno radar, Suzuki ES 1005 ekkolodd, Furuno CH-250 sonar og Simrad Robertson AP 45 autopilot.