M/S «EIDSVAAG JUNIOR»
– laste-/containerbåt fra Umoe Sterkoder til Sør-Trøndelag
Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er ikke ofte at vi kan omtale lasteskip levert fra norsk verft, men så er tilfelle med "Eidsvaag Junior" som ble levert fra Umoe Sterkoder AS, Kristiansund til Eidsvaag AS, Dyrvik 29. mars med byggenummer 192. I samarbeid med rederiet har Atlantconsult stått for design og byggeoppfølgning. Skroget er bygget ved Yantar, Kaliningrad.
"Eidsvaag Junior" er konstruert med bulbbaug og tverrhekk. Bro og mannskapsfasiliteter er plassert forut med messerom og bysse på bakkdekk og lugarinnredning på shelterdekk. Maskinrommet er akter. Lastearrangementet viser lastetilgang gjennom lukene på både shelter- og hoveddekkene. På shelterdekket måler lukene 10,5 x 6,2 m og 14,5 x 8,8 m. Midtskips på babord side har båten et sideportarrangement med heiser.
Hoveddata
Lengde o.a. | 49,99 m |
Lengde p.p. | 45,00 m |
Bredde største | 12,00 m |
Dybde i riss til sh.dekk | 7,40 m |
Dybde i riss til h.dekk | 4,30 m |
Draft | 5,00 m |
Dwt | 1.080 |
BT | 1166 |
Tankkapasitetene er ca. 120m3 brennolje og 30 m3 ferskvann. Båten er klasset i DNV @1A1, General cargo vessel, E0.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Caterpillar 3512 TAHD dieselmotor på 1250 BkW som er tilkoblet et Scana Volda propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat type ACG 56/420. Styremaskinen er merke Tenfjord med et Becker ror. Båten er utstyrt med to Brunvoll sidepropeller, en forut og en akter, hver på 294 kW. Hjelpemaskineriet består av en Caterpillar 3408 TA motor på 410 BkW som driver en Caterpillar generator på 462 kVA. I tillegg kommer et havneaggregat bestående av en Sabb Iveco Aifo motor på 50,4 kW med en Mecc Alte generator på 100 kVA. Videre er det installert en akselgenerator av merke Stamford på 644 kVA. Blom Marine har levert røroppheng for eksossystemet.
Pumper er levert av Allweiler, kompressorer av Sperre og separatorer av Diesel Power AS og Heli-Sep. Midt-Troms Kjøleservice har hatt leveransen av kjølemaskineri. Tankpeileanlegg kommer fra UMAS, og Novenco har levert ventilasjonsanlegget. Isoleringsarbeidene er utført av Norisol Norge AS. Unitor har levert et CO2-anlegg, og brannvarslingsanlegget er fra Scana Servoteknikk.
Diverse
Lukedekslene, sideport og palleheiser er fra MacGregor (Nor) AS, vinduer er levert av Lubmor og ankerspill og fortøyningsvinsj kommer fra Hatlapa. Dreggen Cranes har levert dekkskraner på opp til 40 tonn SWL, og anker med kjettingutstyr er fra Fossen Shipping. Utvendige dører er en Nor-Pro leveranse.
Redningsutstyret omfatter en redningsbåt med kran og redningsflåter, alt levert av Koppernæs. Lanterner er fra Tranberg og lyskastere fra Norselight. Hempel Ifa Coatings er malingsleverandør, produkter for katodisk beskyttelse er fra Jotun, og Grip Maling Overflatebehandling Korrosjonsentrepenør AS har utført arbeidet med overflatebehandling.
I innredningen er brukt Contech paneler på skott og Danacoustic i himlinger. På dørken har Nordanger Gulv levert Tarkett. Byggmøbler Sykkylven har levert møbler og Nor-Pro innredningsdører. Arbeidene med innredningen er utført av Norisol Norge AS. Bysseovn er fra Electrolux. Det elektriske installasjonsoppdraget er utført av ABB Installasjon AS, som også har vært el. teknisk konsulent og levert hovedtavle og startere.
Oddstøl Elektronikk har hatt arbeidet med elektroniske installasjoner, mens Moland har levert alarm og Stento intercomanlegget.
Bnr. 200 fra Umoe Sterkoder AS er en hekktråler for Ingar Iversen KS for levering i juli, og bnr. 226 og 227 er trålere som skal leveres i mai og juli neste år.