M/S «FISKENES»
– line/garnbåt fra Larsnes Mek. Verksted til Fiskerstrand
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
P/R Fiskenes ANS, Fiskerstrand fikk overlevert line/garnbåten «Fiskenes» fra Larsnes Mek. Verksted AS, Larsnes 17. mars. Nybygget var verftets byggenummer 36. Båten er av NVC-Design, og skroget er bygget ved Cenal Shipyard, Gdansk, Polen.
M/S «FISKENES» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 39,99 m |
Lengde p.p. | 35,10 m |
Bredde | 10,60 m |
Dybde i riss til shelterdekk | 7,30 m |
Dybde i riss til hoveddekk | 4,80 m |
BT | 897 |
Dødvekt | 415 |
Fryserom | 420 m3 |
Tankkapasitet er for brennolje 230 m3 og for ferskvann 38 m3. Båten er klasset i DNV 1A1, Fishing Vessel, Ice C.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Caterpillar 3512 TA dieselmotor som yter 1300 hk (1119 kW) v/850 o/min. koplet til et Scana Volda propellanlegg via et Scana Volda reduksjonsgear av type ACG 62/525. Styremaskinen er en Tenfjord med High-lift ror. Fartøyet har en sidepropell merke Brunvoll på 150 kW og Vulkan kupling. Maskineriet gir båten en fart på 13 knop.
Strømforsyningen besørges av en Caterpillar 3408 TA hjelpemotor på 410 kW v/1800 o/min. som driver en Caterpillar generator på 462 kVA. Elmarin har levert akselgenerator type VAR-G. Bunker Oil har levert Mobil smøreolje til båten.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Vest-Service og ABS, og kompressorer er fra Ingersoll-Rand samt nødkompressor fra Sperre. Alfa Laval og Helisep har separatorleveransene og Pyro kjelutrustningen. UMAS har levert tankpeileanlegg, Nofitek evaporator og Wangsmo ventilasjonsanlegg.
Kuldeanlegg er fra Teknotherm, og isoleringsarbeidet er utført av verftet selv og Hertel Norway som har utført kapsling av eksos. For brannsikring er installert et CO2 anlegg fra Semco Maritime, og brannvarslingssystemet er fra Scana Servoteknikk.
Dekk
Fabrikk er levert av Odim Skodje, som også har levert hydraulikkaggregat. Hertel Norway AS Måløy har utført isolering og kledning av fryserom og fabrikkdekk. Ankervinsj er fra Hydrakraft, og landganger er fra Gurskøy Sveiseindustri. Bergen Hydraulic har levert en Palfinger dekkskran PKM 200 og en MOB-kran/agnkran PSM 330. Anker og kjetting er fra Sotra Marine Produkter. Linerull, splittere og en nyutviklet egnemaskin er levert av Best Fishing Gear AS, og garnspill er fra Netop Maskinfabriken, Danmark. Bingeprofiler er fra Astrup & Søn.
Mare Safety AS har levert skilt og Bohamet Ltd., Polen vinduer. Vindusviskere merke Seematz er levert av O.S. Solhaug. Plastdører er fra Libra-Plast, og redningsutstyr er en Koppernæs leveranse, som inkluderer MOB-båt DSB 390 Kopas og DSB redningsflåter. Norselight er leverandør av både lanterner og lyskastere. Jotun malingssystemer, levert av Westing AS, er benyttet til oppmaling av fartøyet.
Innredning
«Fiskenes» er innredet med fire enkle og seks doble lugarer og vil ha en besetning på 14 personer. Innredningen er utført med paneler på innvendige skott og himlinger fra Contec AS og dører fra Norac. Møbler er fra Rovde Møbelfabrikk og Contract Møbler. Toalettsystem er fra Jets Vacuum, og Bergen Rørhandel har levert hydrofor. Miele er leverandør av vaskeriutstyr, og Mare Safety har levert bysseutstyr som innbefatter Beha bysseovn. Avfallsanlegget kommer fra Global Enviro. Norlag AS har levert verktøyskap, -tavler og skuffeseksjoner til verksted/lagerrom.
De elektriske installasjonene, inkludert hovedtavle, er prosjektert og levert av Hareid Elektriske Teknikk AS. Skipet er utstyrt med konstantspenning akselgenerator som forsyner frekvensomformere for frysekompressorer, baugtruster og stabilnett for skipets øvrige forbrukere. Under planlegging av anlegget er det satt fokus på sikkerhet i kraftforsyningen, fleksibilitet, miljø og reduksjon av drivstoffutgiftene.
Hareid Elektriske Teknikk AS levert hovedtavle, startere, fordelingssentraler og maskinromspult. Til stabilnettet er det levert frekvensomformer og motor fra Lønne Scandinvia og generator fra Newage.
Stabilspenningsgeneratoren er type VAR-G fra Elmarin.
Hareid Elektriske Teknikk AS har også hatt leveranser som belysning fra Glamox, alarmanlegg fra Read Matre, Intercom fra Vingtor Marine, transformatorer fra Noratel, Mastervolt batteriladere fra Staubo Elektromaskin, batterianlegg fra Anda Olsen, antenneanlegg fra Ship Equip, nivåvakter fra Sigurd Sørum og Miele vakeriutstyr fra Hareid Elektriske Handel.
Styrehusstoler er merke SAP, og intercom-anlegget er merke Vingtor.
Elektronikk
Florvaag Elektronikk har utført installasjonsarbeidet av elektronisk utstyr. Navigasjonsutstyret omfatter Furuno FR-2115 og FR-2135 radarer, Furuno FCV-1200 og FCV-1500 ekkolodd, Simrad EQ60 ekkolodd, Simrad Robertson RGC 11 gyrokompass, Simrad Robertson AP 45 og AP 9 Mk III autopilot, Furuno GP-80, GP-31 pg GR-80 GPS og Telchart T-2025 kartplotter. For kommunikasjon er installert Furuno FS-5000 og FS-1562-15 radiostasjon, tre Furuno VHF, FM-2721, FM-8500 og FM-8500 med DSC, tre Benefon Forte NMT mobiltelefoner og Inmarsat C fra Thrane & Thrane TT2030C. Videre er båten utstyrt med Wesmar HD 800-30 sonar, Tron IK nødpeilesender og Taiyo TDL 1550 peileapparat.
Larsnes Mek. Verksted skal levere "Leinebjørn", en snurper/tråler med bnr. 38, i desember og bnr. 39, et hjelpefartøy for Sanco Shipping AS, i mai 2002