LPG/C «BERGE DENISE»

– levert fra Stocznia Gdynia

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Nesten tre måneder etter leveringen av den forrige LPG-carrieren til Bergesen d.y. ASA, Oslo følger nå «Berge Denise» som ble levert fra Stocznia Gdynia S.A. i Polen den 14. februar. Skipet var verftets byggenummer 8185/2. Prisen skal være ca. US$ 63 millioner.

Nybygget som fører fransk flagg skal inn på certeparti til Navion. Dermed blir ikke dagens marked avgjørende for inntjeningen. LPG markedet har hatt en fin utvikling i den senere tid der skip i denne størrelsen har oppnådd over US$1,4 mill. per måned i spot markedet.

Disse ratene er senere kommet noe ned, etter det vi forstår. 12 måneders timecharter raten ble i slutten av januar oppgitt til ca. US$900.000/måned, men det har vært antydet at nettopp Bergesen har klart å få langt høyere rater på privat basis.

«Berge Denise»
er bygget med bulbbaug og tverrhekk. Fremdriftsmaskineriet og broen er plassert akter. Lasteseksjonen er delt i fire rom som igjen er avdelt med langsgående senterskott. Båten er konstruert med dobbel bunn og dobbelt skrog. Vannballasttankene er arrangert i forepeak og akterpeak tanker, samt i dobbeltbunnen og sidetankene.

Hoveddata:

Lengde o.a.225,75 m
Lengde p.p.218,20 m
Bredde36,40 m
Dybde i riss til hoved dekk22,00 m
Draft design11,25 m
Korresponderende dwt49.700 m.t.
Draft summer freeboard12,522 m
Korresponderende dwt56.824 m.t.
Kubikkvolum78.551 m3 basis 100%
BT49.288
NT 14.787

Lastekapasitet basis 98 % full er for ammonia ca. 52.025 og for butadiene ca. 50.191. Brennoljetankene rommer 4242 m3 og dieseltankene 261 m3. Tanker for ferskvann rommer 443 m3. Skipet kan ta vannballast på 26.499 m3.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Cegielski Sulzer 6RTA 68 T-B dieselmotor som yter 17.760 kW v/94 o/min., og som er tilkoblet et Lips BV fembladet propellanlegg med diameter 7,5 m. Servicefart er oppgitt til ca. 18 knop. Styremaskineriet er fra Porsgrunn Steering Gears type 560-220/2 med Becker ror.

Hjelpemaskineriet består av tre Cegielski/MAN B&W; 5L28/32 H dieselmotorer på 1000 kW som driver tre ABB generatorer. Nødaggregatet består av en MAN B&W; dieselmotor og en Stamford generator.

Pumper er av polsk fabrikat fra Gzut-Gliwice, mens lastepumper er fra Hamworthy KSE. Autronica har levert peileanlegg for lastetankene, og kjeler er fra Aalborg Industries og Greens. Varmevekslerne er av type APV Heat Exchangers, og Nyborg har levert vifter.

Diverse
Rauma Brattvaag har levert hydraulisk dekksmaskineri, og Towimor SA har hatt leveransen av en slangekran og to proviantkraner. Båten er utstyrt med 16 fortøyningsvinsjer. Lastegear er understøttet av Kvaerner, mens Hamworthy KSE har levert inertgass anlegg, cargo vaporizer og cargo heater.

Av redningsutstyr ombord har Norsafe AS levert 36 personers livbåt og 6-manns redningsbåt m/utenbordsmotor. Ombord er også Viking redningsflåter, en 6-manns og fire som tar 20 personer. Fr. Fassmer har levert leidervinsjer. Båten er innredet for en besetning på 36 personer. Lutz er heisleverandør, og bysseutstyr er av merke Beha Hedo.

Elektronikk
Litton Marine har levert elektronisk navigasjonsutstyr som radarer, Arpa C342/8 og Arpa 343/H, to Mk 37VT gyro kompasser, magnetisk kompass type Navipol I, autopilot type ADG 3000 VT og Loran C type Furuno LC-90 Mk2. Av annet navigasjonsutstyr nevnes ekkolodd type Skipper GDS 101, to DGPS merke Trimble NT 200D, navtex fra Nera og logg fra Consilium Marine type SAL860.

Kommunikasjonsutstyret innbefatter Nera 2000-400W MF/HF radiostasjon, Inmarsat C type Nera 1500 og Inmarsat B Saturn Bm fra Nera, VHF telefoner fra Skanti og værfax type Furuno.