M/F «FJORDVEIEN»

– ferge til Rogaland Trafikkselskap

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den første norske riksveifergen som er bygget etter EUs siste krav, ble levert fra Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk AS til Rogaland Trafikkselskap AS i Stavanger 23. juli. Fergen er verftets byggenummer 168, og er satt inn i trekantsambandet Mekjarvik – Kvitsøy – Skudeneshavn.

EU-direktivet sier at nå skal også riksveiferger bygges med løftebauger med fallem og vanntett dør på innsiden, slik utenlandsfergene har hatt i en tid allerede. Fergen har også nedgang til maskinrom ett dekk over bildekk for å unngå vanninntrengning i maskinrommet, og i tillegg er i dette tilfellet maskinsjefens kontrollrom plassert i dekkshuset under broen – til glede for noen, til besvær for andre.

M/F «FJORDVEIEN»
er sertifisert for 299 passasjer og 62 biler, pluss seks trailere. Multi Maritime har stått for designet av fergen, som er blitt en modifisert, lukket pendelferge, beregnet for farvann fire. I den forbindelse er skroget noe smalere enn de vanlige fergene. Det gir bedre fartsegenskaper, ca. 16 knop. Den er også utstyrt med slingreflaps i stedet for slingretanker, noe som skal redusere slingringen med ca. 20 prosent. Rederiet regner med at dette blir en typisk turistferge om sommeren, i tillegg til at den skal betjene et øysamfunn (Kvitsøy) med ca. 550 innbyggere. Også Sør-Karmøy med sine 22.000 innbyggere vil få glede av fergen, selv om man der var bedre vant tidligere.

Etter at hovedtrafikken over Boknafjorden ble flyttet lenger inn i fjorden i 1992, er det kun pendlertrafikken som holder passasjertallene oppe til Skudenshavn. Det er ingen tvil om at Karmøy har fått et vesentlig dårligere rutetilbud enn tidligere, mens Kvitsøy er vinneren.

Fartøyet har følgende

hoveddata:

Lengde o.a.88,16 m
Lengde p.p.80,71 m
Største bredde13,20 m
Dybde i riss5,55 m
Dypgående4,00 m

Tankkapasitetene er 40 m3 brennolje og 20 m3 ferskvann. Fartøyet er klasset i DNV til +1A1 – Car ferry – A – E0 – RPS.

Maskineri
Fergen har dieselelektrisk fremdrift, basert på fire Wärtsilä 6L20C dieselmotorer på 1080 kW ved 1000 o/min. hver. Generatorer, frekvensomformere og elektromotorer er levert av Offshore & Marine ASA, og transformatorene av Noratel AS. Generatorene er av merke Alfonza, og har en ytelse på 1325 kVA hver. I hver ende sitter en Ulstein Aquamaster azimuth thruster, type US 2001 CPR, hver på 1500 kW.

Pumpeutrustningen er fra Allweiler og Grundfos, separatorene fra Westfalia og Helisep og kompressorer fra Sperre. Fergen er utrustet med APV Heat Exchanger varmevekslere fra AS Norco Oslo og bokskjølere fra Blom Marine AS. Teknotherm har levert fryse- og kjølemaskineriet, mens Norsk Bygg og Innredning AS har vært ansvarlig for isolering av maskinrommet. Ventilasjonsanlegget er levert av Miljø-Teknikk og kjelutrustningen av Pyro. Brannslukkingsanlegget er fra Solberg Scandinavia, mens brannvarslingsanlegget og gassentralen er fra Thorn Security.

Dekk
Overbygget ble bygget ved Odim Holen i Sula og fraktet på lekter til Flekkefjord. Det er på 33 tonn, bygget i aluminium i to etasjer med en lengde på godt og vel 40 meter og en bredde på ved 13. Det er bygget etter en helt ny design, noe som gjør at vekten er redusert med ca. 25 prosent i forhold til konvensjonelle overbygg, noe som var nødvendig på grunn av kravene til høy fart. Fergen er utstyrt med hengedekk fra TTS-Mongstad AS, som også har levert de innerste baugportene. Hydraulikken for porter og ramper er fra Servi Motion Control AS, mens Stahl Heiser har levert alle heiser ombord.

Vinduer og lysventiler er fra Marine Aluminium Aanensen & Co. AS i Haugesund. Ankervinsjer og capstans er levert av Rapp Hydema, mens anker og kjetting kommer fra Fossen Shipping. De vanntette dørene er en IMS-leveranse, mens plastdørene er fra Libra.

Fergen er utstyrt med en Viking MOB-båt som betjenes av en Acta kran. Redningsflåtene er av type RFD. Lanterner og lyskastere er fra henholdsvis Tranberg og Norselight. Fergen er oppmalt med malingsprodukter fra Jotun.

Innredning
«Fjordveien» er smakfullt innredet med behagelige stoler i passasjersalongen og skipsdørk. Verftet er kjent for sin fine møbelfinish på all selvlaget innredning, men salongen fortoner seg litt mørk med små vinduer og casinger som tar mye lys og utsikt. På skottene er i hovedsak benyttet Inexa innredningspanel. Dørene er fra Baggerød, mens både Contract Møbler og Modell Møbler har vært møbelleverandører. Bysseovnen er en Beha, mens vacuumtoalettsystemet er fra Evac. Skan-El har vært elektroteknisk konsulent, mens Kvina Elektro AS har utført de elektriske installasjonene, blant annet med hovedtavle fra Offshore & Marine ASA. Varslingsanlegget (E0) er fra Kongsberg Norcontrol. Marine Import AS har utført kondensisolasjon med GrafoTherm.

Broen minner lite om en ferge, men mer om en hurtigbåt. Kaptein Malvin Langvik har all grunn til å være fornøyd med sin arbeidsplass, som er velutstyrt og oversiktlig. Styrehusstolene er fra Sørlandets Aluminiumssprodukter og vindusviskerne type Wynn fra Servi Motion Control AS. De elektroniske installasjonene er utført av Navtronic AS, og omfatter Kelvin Hughes Nucleus 2 5000 A/2/S og Nucleus 2 5000 A/1/6 radarer, Simrad Robertson RGC 11 gyrokompass og Ap9 Mk. III autopilot, to magnetkompass fra Bergen Nautic, Simrad GN 30 DGPS, Sailor RT 2047 og RT 2048 VHF'er, tre Axis og seks Motorola bærbare VHF'er, Tron 40S friflyt nødpeilesender, Sart radartransponder, Phontech intercom-anlegg, Simrad RCS 55 kartsystem, to Simrad IS-15 Wind vindmålere og to Nokia mobiltelefoner.

Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk AS skal videre levere en ferge til Flekkefjord Dampskipsselskap i september, en AHTS til Solstad i desember, et supplyskip til Østensjø i 2002 og et havforskningsskip i 2003.