M/F «LURØY»
– ferge fra Polen til Helgelandske
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Helgelandske AS, Sandnessjøen kunne i februar overta en dobbel-endet ferge fra Northern Shipyard i Gdansk som verftets byggenummer B 593/1. Nybygget har fått navnet «Lurøy». Opprinnelig kontrakt inneholdt en opsjon som visstnok ikke er blitt erklært.
Fergen skal inn i rute mellom Stokkvåg og Lovund og har en kapasitet på 50 pbe, alternativt syv trailere, og tar 275 passasjerer.
M/F «LURØY»
er en dobbel-endet ferge med stålskrog og aluminium overbygg, prosjektert av Polarkonsult AS når det gjelder skrog og maskineri og av polske Shipproject når det gjelder elektrisitet. Fartøyet er klasset i DNV til @1A1-R3-Car Ferry B – E0-RPS og tilfredsstiller Sjøfartsdirektoratets og SOLAS siste krav.
Fergen har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 73,15 m |
Lengde p.p. | 67,00 m |
Bredde p.sp. | 13,20 m |
Bredde største | 13,70 m |
Dybde i riss | 5,00 m |
BT er 2800, og tankkapasitetene er 92 m3 drivstoff og 56 m3 tonn ferskvann.
Dekk/innredning
Nybygget er utstyrt med to baugvisir med fri høyde fem meter. Disse dekker helt åpningen for bildekkene når lukket. Ankervinsj og capstan er levert av Ulstein R-R, Polen. Hydraulikk for ramper er fra Mannesmann Rexroth.
Redningsutstyret ombord består av MOB-båt fra Norsafe AS m/davit, livbåt-motor fra Volvo og redningsstrømper og -flåter fra Norsafe Selantic AS.
Passasjersalongen er innredet for 252 personer. For mannskapet er fergen utstyrt med mannskapsmesse, pantry, vaskerom og ni lugarer. Fergen skal seile med en besetning på fire.
Utvendige dører er fra Momek, Sverige, Tranberg AS har levert lanterner og Ibak, Tyskland lyskastere. Jotun malingssystemer er benyttet til oppmaling av fergen og også for coating, verftet har utført sandblåsingsarbeidet.
Alle passasjerstoler, av merke Bahamas Cinnema, er levert av Modell-Møbler AS, Kristiansand, mens innredningspaneler på skott er en polsk leveranse, fra Farnos. Electrolux Professional AS har levert kjøl-/fryseskap til byssen. El. teknisk konsulent har vært Shipproject, Polen, og Elektromontasj, Polen har utført elektriske installasjoner og levert bro- og maskinromspulter.
Maskineri
«Lurøy» har to Caterpillar 3512 BTA motorer som driver to Ulstein Aquamaster 1401 CRP azimut thrustere. Fergen er visstnok den første med thrusteranlegg av denne typen. De to generatorsettene er av merke Caterpillar med motor type 3306T. I tillegg kommer Caterpillar 3304T nødaggregat.
Scana Moland AS har levert et integrert automasjonssystem for overvåking av maskineri og propellanlegg, type Moland MA 100. Esso er leverandør av smøreolje. Maskineriet er brannsikret med et Hi-fog slukkesystem fra Marioff.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, kompressorene fra Sperre, ventilasjonsanlegget fra Novenco og kjelene fra Pyro. Alfa Laval har levert separatorer, og det er benyttet Rockwool til isolering i maskinrommet.
Elektronikk
Det elektroniske utstyret er installert av Elmor og Else, Polen og består blant annet av radar fra Elmor, Furuno ekkolodd, Ben Marine logg, Brown gyrokompass, Simrad Robertson autopilot og Furuno satellitt-navigator. I tillegg kommer Sperry VHF, intercom-anlegg fra Phontech, Philips TV-overvåkingssystem og Tron nødpeilesender.
Fender Forsikring ASA har forsikret nybygget.