M/F «MALANGEN»
– ferge fra Fiskerstrand til TFDS
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Troms Fylkes Dampskibsselskap ASA overtok 24. mai en lukket 62 personbilenheters pendelferge fra Fiskerstrand Verft AS. Fergen er verftets byggenummer 47, og har kostet ca. 100 millioner kroner å bygge. Den er satt inn i riksveisambandet Hansnes – Vannøy i Karlsøy kommune i Troms.
Dette er den tredje fergen som Fiskerstrand Verft bygger for TFDS. To større ferger ble levert til samme rederi i desember 1999.
TFDS er etterhvert blitt en av Nord-Norges ledende bedrifter, og er nå engasjert både i shipping, samferdsel, godstransport og reiseliv. I tillegg til å drive ca. 50 skip innen lokalfart, Hurtigruten, godstransport, supplyskip, tankfart og andre spesialskip, har selskapet heleide og deleide datterselskaper innen reiseliv og godsterminaler. Selskapet eier blant annet 1/3 av Norges største godskonsern, Nor-Cargo. Totalt har gruppen ca. 1100 ansatte og en omsetgning på vel 1,3 milliarder kroner i 2000.
M/F «MALANGEN»
Dette fergekonseptet er nytt, og utviklet i nært samarbeid mellom rederi, verft og skipskonsulentfirmaet Multi Maritime AS i Førde. Fergen er bygget i henhold til Det Norske Veritas klasse DNV + 1A1 – R3 Car ferry A – E0 og utstyrt i henhold til Sjøfartsdirektoratets regler for fartsområde 4 for åpne havstrekninger på inntil 25 nautiske mil. Fergen er også utstyrt med et aktivt stabiliseringssystem med to aktive stabiliseringsfinner på hver side av båten (tilsvarende det som er på hurtigrutene), levert av Bjørge Steinco Technology AS. Dette sikrer rolig bevegelse i høy sjø. Fergen er i henhold til nye regelkrav også utstyrt med innerport i tillegg til vanlig baugport. Skroget er bygget ved JSC Western Shiprepair Yard i Klaipeda, Litauen.
Fartøyet har følgende
hoveddata:
Lengde o.a. | 79,30 m |
Bredde maks | 13,80 m |
Dybde i riss til h.dk. | 5,55 m |
Tankkapasitetene er 60 m3 brennolje og 20 m3 ferskvann. Salongen har plass til 200 personer. Den er, sammen med mannskapsinnredningen, plassert på et dekk over bildekk.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet er dieselelektrisk der dieseldelen består av fire Caterpillar 3508B motorer, hver på 630 kW. Generatorene er av type Stamford, og yter hver 788 kVA. Elektromotorer og frekvensomformere er levert av Stadt Automasjon AS. Fergen har også to azimuth propellere fra Ulstein Aquamaster, hver på 1100 kW.
Pumpene er fra Allweiler, kompressorene fra Sperre og separatorene fra Alfa Laval og Helisep. Isowest AS har utført isolasjonsarbeidene, mens Miljø-Teknikk har tatt seg av ventilasjonsanlegget.
Kjelutrustningen er fra Pyro. Brannslukkingsanlegget, både i maskinrom og i innredningen er av typen Hi-Fog, levert av Marioff AS. Brannvarslingsanlegget er en Eltek-leveranse. På bildekket er et uavhengig skumanlegg, levert av Solberg Scandinavian AS.
Dekk
Vinduer og lysventiler er fra Marine Aluminium, ankervinsjene fra Rapp Hydema AS, de vanntette skyvedørene fra IMS AS og skyvedørene forøvrig fra IMAC Baggerød Horten AS. Koppernæs har levert MOB-båten og Kopas redningssystem for tørrskodd evakuering. Daviten er fra Vestdavit. Lanterner og lyskastere er levert av henholdsvis Tranberg og Norselight. Fergen er oppmalt med maling fra Jotun.
Diverse
I innredningen er det arrangert fem 2-manns lugarer. Panelene av type Akerpanel og Fibo, mens møblene er levert av West Mekan AS og Contract Møbler AS. Interiørarkitekt har vært Holmøy Design AS. Bysseovnen er fra Termo Storkjøkken og vacuumtoalettanlegget fra Jets Vacuum AS.
De elektriske installasjonene er utført av ABB Installasjon AS, de elektroniske av Emil Langva AS. Elpro Selva har levert bro- og maskinromspulter, mens alarmanlegget i maskinrommet er en Steinco-leveranse. Vedlikeholdssystemet er fra Satpool Software Solution.
Fiskerstrand Verft AS skal videre levere en ferge til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane i desember 2001, og deretter to identiske ferger til TFDS og Bjørklids Ferjerederi AS i Troms i henholdsvis juni og september 2002.