M/F «ØRNES»
– ombygget ved Western Shiprepair Yard for OVDS
Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fergen «Ørnes» ble ferdiggjort fra Western Shiprepair Yard, Klaipeda i Litauen i juni og kunne umiddelbart overleveres Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab ASA. Dette er den tredje fergen OVDS har fått ombygget i Litauen. Tidligere er søsterfergene «Fykan» og «Gildeskål» anskaffet på samme måte, d.v.s. kjøpt billig i Sverige og ombygget i Klaipeda.
Fergene ble opprinnelig bygget i forbindelse med byggingen av Øresundbroen, og solgt på billigsalg etterpå. Prisen sies å ligge på rundt 35 millioner kroner, noe som er godt under 10 millioner mindre enn det ville ha kostet å bygge tilsvarende ferger i dag. Selv etter de nødvendige oppgraderinger blir det da fornuftige prosjekter.
Det er NSK Nordnorsk Skipskonsult AS som har produsert alt av tegningsunderlag for ombyggingen og har også utført evakueringsanlyser, bemanningsoppgaver, driftsanalyser og krengeprøver. Den overordnede målsettingen var å konstruere en fergestørrelse for kort samband klasse D og E (fartsområde 1, 2 og 3).
Ombyggingen/arrangement
Nær sagt alt over hoveddekk ble demontert og kassert. Fergene er ombygget med baugporter i begge ender og broløsning i tråd med den nasjonale satsingen på neste generasjon innenriksferger. Maskineriet er plassert på babord side, mens all innredning er plassert på styrbord side.
Mannskaps-innredningen er i etasjen over hoveddekket. Hvert besetningsmedlem får sin egen lugar utstyrt med dusj- og toalettrom og felles oppholdsrom, enkel bysse og vaskerom. Videre er det air-condition i innredning for passasjerer og i besetningens oppholdsrom, lugarer og i styrehuset. Solberg Scandinavian har levert vanntåke brannslukkingsanlegg i innredningen og komplett skumanlegg på bildekk.
Fergene vil være en god arbeidsplass hvor det ikke er spart på verken utstyr eller hjelpemidler for å lette arbeidssituasjonen for besetningen. De elektriske arbeidene er utført av ABB Litauen og de elektroniske av Ramek.
Maskineriet
De to hovedmotorene (gamle) og hjelpemotorene er montert på rammer som gjør demontering enkelt ved overhaling og havari. Ved å ha stående en standard motor og propeller i reserve er det meget enkelt å skifte motoren ved et eventuelt havari. I så fall skal det ikke ta mer enn 12 timer fra havariet har skjedd til motoren er skiftet og fergen er i rute igjen.
Hovedmotorene som er plassert containerisert i hver ende er koblet til hver sin Schottel rorpropell. Motorene er hele tiden i drift og uavhengig operert (redundant). Dette betyr at det til en hver tid er kraft på begge motorene. Skulle Žn motor svikte, er fergen fullt ut manøvreringsdyktig med gjenværende intakte anlegg.
Sikkerhet
Fartøyene tilfredsstiller fullt ut SOLAS og EU-direktivet inkludert kravene til brannsikkerhet, stabilitet og rømning/evakuering.
Det er arrangert automatisk utsetting av flåtene fra bro, samt inntauing til skutesidene. Flåtesystemet fra Viking er et såkalt MES system som er arrangert med tørrskodd evakuering ved hjelp av sklier fra bildekket og ned i flåtene.
Bildekket er arrangert med skumslukking som utløses fra bro, videre er det automatisk sprinkler, vanntåke slukking i innredningen og maskinrom.
Fergene tilfredsstiller også EU-direktivet vedrørende lekkstabilitet. Fergens konstruksjon viser at selv ekstreme kondisjoner ikke fører til vann på dekk. Dette betyr at fergens motorer er fortsatt intakt ved inntrenging av vann i hvilke som helst tanker. Ved grunnstøting, kollisjon eller eksplosjon skal det være nærmest umulig for fergene å synke.
Hoveddata
Lengde o.a. | 52,00 m |
Lengde p.p. | 40,00 m |
Bredde største | 14,00 m |
Dybde i riss | 3,00 m |
Bilkapasitet | 35 pbe |
Passasjerkapasitet | 95 |
Dekkslast kapasitet | 300 tonn |