M/S «ANNY LOVISE»

— Selfa-sjark til Smøla

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «Anny Lovise» ble levert 17. januar fra det nylig sammenslåtte selskapet Selfa Arctic AS. Reder er Per Hannasvik, Smøla, og nybygget har byggenummer 132.

Båten er en standard Selfa Kystsjark 35' og er bygget i glassfiberarmert polyester, GRP og har utvendig og innvendig styreposisjon, dørkvarme og defrosteranlegg. Båten skal drives i helårsdrift med passive redskap, med hovedvekt på garn og juksa, samt dorging etter makrell.

Forut er fartøyet arrangert med en lugar med tre faste køyer. Messe er montert på dekksnivå, hvor det er god plass for fire personer. Fartøyet har følgende

hoveddata:

Lengde o.a. 10,64 m
Bredde3,65 m
Dypgående1,60 m

Lasterommet er på ca. 11 m3. Drivstoffkapasitet er 1200 liter fordelt på to tanker, ferskvannskapasitet er på 450 liter og fartøyets dødvekt 10 tonn. Båten er utstyrt for en besetning på to.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva/John Deere dieselmotor 6,8 l som yter 154 hk v/2300 o/min., koblet til et Nogva hydraulisk vribart 3-bladet propellanlegg med vingediameter på 950 mm via et Nogva AGF 1131 reduksjonsgear med oversetning 4,2:1. Fart er oppgitt til ca. 8,5 knop.

Styremaskinen er et Sleipner fabrikat. Manøverkabler er av silikontype fra Sea-Tek. Spylepumper er fra Johnson Pump, og tankmåleutstyr er fra Wema International levert av O. S. Solhaug. Motorrommet er brannsikret med et anlegg fra Eltek Fire & Safety AS, Bergen.

Diverse
Lorentzen Hydr. og Mek. Verksted har levert ankervinsj plassert på bakken, garnhaler er fra Rapp Hydema Syd type HMH-06 og Erling Haug AS er leverandør av anker og kjetting. Vinduer er fra Colt Industrier AS, Tvedestrand. Libra Plast har levert dører, lanterner er fra Hellanor, Oslo og malingsleverandør er Reichhold.

Alle dørker har Selfa dørkvarmeanlegg som foruten gratis varme gir et tørt og helsevennlig inneklima. Møbler og innredning er utført av verftet selv, men innredningspanelene er fra Combi Craft, og Byggmester Steinar Jensen har levert innredningsdører. En Bristol fra Dickinson Norway AS har fått plass i byssen.

Elektrisk og elektronisk installatør har vært verftet selv. I styrehuset er det montert Anritsu-Simrad radar, Skipper ekkolodd fra Skipper Electronics AS, Simrad Robertson AP35 autopilot, magnetisk kompass fra Bergen Nautik, Sailor RT-2048 VHF og Seiwa Explorer satelitt-navigator. O.S. Solhaug har levert antenner.

Selfa Arctic AS skal levere bnr. 133, også av typen 35' kystsjark, i februar/mars. Fartøyet er finansiert med støtte og lån fra SND Møre og Romsdal i tillegg til egenkapital.