M/S «ARVID NERGÅRD»

– ombygget ved Kaarbøverkstedet

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «Arvid Nergård» fotografert da fartøyet avgikk Vaagland Båtbyggeri som nytt i 1999.Foto: Harald M. Valderhaug.

Hekktråleren «Arvid Nergård» ble tilbakelevert til eierselskapet Nordfangst AS i Senjahopen 21. desember, etter en omfattende ombygging ved Kaarbøverkstedet AS. Båten ble bygget så sent som i 1999 ved Vaagland Båtbyggeri AS, som byggenummer 128.

Under ombyggingen ved Kaarbøverkstedet ble fartøyet kuttet i to ved lasterom/fabrikk og forlenget med 6,5 meter. Det er bygget nye dekkshus både på styrbord og babord side på tråldekk, og på styrbord side er det innredet tørkerom og garderobe og på babord side nettstores. Overbygget på båtdekket er utvidet akterover med to nye lugarer, begge med egen dusj og toalett samt ny gang. I forkant av overbygget er det bygget nytt proviantrom. Alt innredningsarbeid er utført av Maritime Montering AS i samarbeid med Kaarbøverkstedets snekkere.

I forlengelsen er det innredet større fryserom, isolert med polyuretanskum og kledt med Warkausplater, et arbeid som ble utført av Elite Isoleringsteknikk i Haugesund. Fryseanlegget er utvidet med en ny platefryser fra Midt-Troms Kjøleservice AS, i tillegg til at antall fordampere i fryserommet er øket. Også fabrikken er utvidet. Den nye delen er isolert og kledt med baderomspanel. Fabrikkanlegget er ombygget og utvidet med utstyr levert av Borkenes Mek. Verksted AS.

Libra Plast og NorPro har levert nye utvendige dører, mens Wangsmo har montert nytt ventilasjonsanlegg i den nye innredningen. Ventilasjonsanlegg og luftkanaler er montert av Offshore Isolering AS i Harstad, mens Jets Vacuum har levert nytt toalettustyr. De elektriske installasjonene er utført av Harstad Elektro AS.
Ved levering er skipet pusset og nymalt utvendig. Hele bunnarealet er vannblåst og påført nytt malingssystem. Fabrikkdekk og tråldekk samt skott på tråldekk er sandblåst og metallisert, et arbeidet som ble utført av Solid Vedlikehold AS med maling fra Hempel Ifa Coatings AS.
Ombyggingen er prosjektert av Solstrand AS, som også har levert hovedtegninger og beregninger. Arbeidstegniner er utført av konsulenten og Kaarbøverkstedet.
Under verkstedsoppholdet er det utført en hel del tilleggsarbeid som opphugging av betong og isolasjon i lasterom på grunn av vanninntrengning, samt klassing av maskineri, montering av ny capstan på bakkdekk, nytt emballasjerom i fabrikk samt diverse innredningsarbeider.

Etter ombyggingen har fartøyet følgende

hoveddata:

Lengde o.a.40,02 m
Bredde10,40 m
Dybde i riss h.dk. 4,12 m
Dybde i riss sh.dk. 6,52 m