M/S «BANASOL»

– M/S «BANIYAS» – Panmax bulkers fra Japansk verft til T. Klaveness

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

T. Klaveness Shipping AS, Oslo har tatt levering av to Panmax bulkers fra Oshima Shipbuilding Co. Ltd., Nagasaki. «Banasol» ble levert 12. januar som byggenummer 10283 og «Baniyas» den 2. mars som byggenummer 10284. Selv om båtene har vanlig bulk carrier design, kan de laste caustic soda i tre rom, 2, 4 og 6, og har dermed klassen "Bulk carrier" eller "Chemical tanker".

Rederiet har også tidligere bygget bulkers med caustic soda kapabilitet, nemlig OBO carriers med gantry kraner på 48.000 tdw bygget i slutten av 80-årene. To av disse ble for øvrig nettopp solgt med langvarig certeparti tilbake til selgeren. Men rederiets transport av caustic i bulkers går faktisk helt tilbake til 1967 med Finna serien. Så her er det snakk om langsiktighet.

Rederiet
Torvald Klaveness Gruppen er et av verdens mest fremtredende rederier innen bulkfart, inkludert kontraktsfart for industrien på verdensbasis. Gruppen opererer innen alle segmentene, Capes, Panmax og Handymax/-size.

Rederiet var et av de få norske som ikke var handlingslammet under/etter Asiakrisen som ødela fraktmarkedene fra slutten av 1997, men gikk aktivt ut og kontraherte serier med nybygg. Ved Oshima alene skal hele 12 nybygg leveres i perioden januar 2001 til februar 2003. Her finner man Handymax, Panmax og belte-selvlosser.

Noen skip er imidlertid helt eller delvis solgt, og dermed har rederiet gjort noe "asset play" samtidig som de har styrket sin posisjon i markedet. Av solgte skip kan nevnes to Handymax skip på 50.000 tdw som gikk til greske kjøpere og fikk navnene "Eleni M" og "Achilleus", begge altså bygget ved Oshima. Disse skipene skal for øvrig drives av Bulkhandling.

Panmax operasjonen
drives gjennom Baumarine AS som startet i 1998 bygget på Bulkhandling konseptets suksess gjennom 35 år. Blant industri-kontaktene er det spesielt oppdrag for aluminiumsindustrien som fremhever seg, og Baumarine skiper så mye som 50% av denne industriens råvarer (som går sjøveien).

Baumarine AS opererer som en pool, og T. Klaveness har alltid vært anerkjent for sine evner til å få istand samarbeid med utenlandske rederier.

Hoveddata:

Lengde o.a.225,00 m
Lengde p.p.216,00 m
Bredde32,26 m
Dybde i riss18,90 m
Draft 13,92 m
Dwt72.562
GT38.889
NTca. 24.400

Bunkerstankene har kapasitet for ca. 2.702 m3 fuel olje og ca. 160 m3 diesel, mens ferskvannstankene rommer 385 m3. Skipene som seiler under NIS flagg, er innredet for 27 personer, men seiler med en besetning på 20 personer.

Det som er spesielt med en Panmax er, som navnet tilsier, bredden som er den maksimale for transit gjennom Panama kanalen. Alt som bygges innen dette segmentet i dag har dessuten en lengde på 225m, noe som skyldes havnerestriksjoner, blant annet i Argentina og Japan. Panama kanalen er dessuten draft restriktert, så det er viktig å ha et design som gir det beste lasteinntakende basert på lengde, bredde og draft kriteria.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Kawasaki B&W; dieselmotor som utvikler 13.960 hk (max. continuous output) og er koblet til et 4-bladet propellanlegg fra Kobe Steel. Fart er oppgitt til 14,4 knop lastet og 15,6 knop i ballast med et dagsforbruk på 37,5 tonn fuel.

Styremaskinen er merke Frydenbø, og båten er utstyrt med Schilling ror for å oppnå best mulig manøvreringsegenskaper. Strømforsyningen sørger tre 800 kW Daihatsu hjelpemotorer for som driver Terasaki generatorer. Shell har levert smøreolje til nybyggene.

Pumpeutrustningen er fra Framo (lossepumper) og Narriva Pump. Alfa Laval har levert separatorer og evaporator, og kompressorer er merke Tanabe. Ushio Reinetsu har levert fryse-/kjølemaskineri og ventilasjonsanlegg, og Nakakita Seicakusho har levert utstyr for måling av tankene.

Unitor er leverandør av både brannslukkingssystemet og -varslingsanlegget.

Diverse
Luker er fra Nakata Mac og hydraulikk fra Terasaki. Nippon Pusnes har levert hydraulisk dekksmaskineri. Livbåtene er en leveranse fra Shigi Ship Building Co med daviter fra Tsuji Heavy Industries.

International er malingsleverandør, inkludert coatingprodukter, og overflatearbeidet er utført av Nakata Gumi.

Terasaki har også forestått de elektriske installasjonene og levert pulter til bro og maskinrom, samt alarm anlegget.

Elektronikk
JRC er leverandør av elektronisk utstyr som JMA-9303CA 10-cm arpa radar, 30 kW sender montert innendørs og JMA-9252-6CA, 3-cm arpa radar, 25 kW sender montert i antenne, JFE-585 ekkolodd 50 KHz, to JLR-7700 GPS og JAX-90 værfaks.

For kommunikasjon har JRC levert JSS-850 GMDSS radiostasjon, 500W m/cw/radio elex/dsc vaktmottaker og batterilader, JHS-32A GMDSS VHF med dsc vaktmottaker innebygget, JAX-831 fax for Inmarsat B terminal, JUE-75C, GMDSS Inmarsat C terminal og JHS-7 GMDSS håndholdte VHF'er. Nødkommunikasjonsutstyr er fra Jotron med Tron 40S nødpeilesender og Tron SART radar transponder.

Hovedassurandør for nybyggene er Unitas Gjensidige Assuranseforening.