M/S «BENNETT TIDE»

— supplyskip fra Brevik Construction

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tidewater Marine Inc., New Orleans, fikk overlevert nybygget «Bennett Tide» 8. mai. Nybygget er et forsyningsskip for plattformer av type UT 755 L og var Brevik Constructions byggenummer 18. Verftet er bygget opp rundt tradisjoner og kunnskaper fra tidligere Trosvik Verft AS.

M/S «BENNETT TIDE»
Hoveddata:

Lengde o.a.67,00 m
Lengde p.p.61,80 m
Bredde på spant16,00 m
Dybde i riss til h.d.7,00 m
Dødvektca. 3.300 tonn

BT er oppgitt til 2050 tonn. Det frie dekksarealet er 690 m2. Brennstoffkapasiteten er 1050 m3 – ferskvann 840 m3 – base oil 200 m3– brine 400 m3 – liquid mud 1000 m3 – bore-/ballastvann 1350 m3. Sementanlegget er levert av Rolls-Royce Marine.

Maskineri
Hovedmaskineriet omfatter to Bergen Diesel KRMB-9 dieselmotorer som hver utvikler 2005 kW v/825 o/min. Hver motor er koblet til et Kamewa Ulstein propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat type 600 AGSC-KP 680/4-2900 med oversetning 3,84:1.
Styremaskineriene er av Tenfjord fabrikat, som betjener to High-lift ror. Forut er fartøyet utrustet med to Kamewa Ulstein sidethrustere på 515 kW, og akter samme fabrikat og type, som utvikler 590 kW.

De to fremdriftsmotorene driver hver en Stamford akselgenerator på 1600 kVA — PTO-driftene er forsynt med hver sin Vulkan Skandinavia kobling med tre rader høyelastiske gummielementer. Den øvrige strømforsyningen besørges av to Volvo Penta TAMD 122 hjelpemotorer, tilkoblet hver sin Stamford generator på 310 kVA. Nødaggregatet består av en Volvo Penta dieselmotor type 320 DSG tilkoblet en Stamford generator på 62 kVA.

Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum A/S, kompressorene er fra Sperre og separatorer fra Westfalia, mens kjelutrustningen er merke Pyro PY 20. Varmevekslere er av APV Heat Exchanger fabrikat, levert av A/S Norco Oslo.

Proviant-kuldeanlegget kommer fra MMC Fodema A/S, mens isoleringsarbeidene er forestått av Maritime Montering A/S. Det ventilasjonstekniske er utført av Bergen Luftteknikk AS, og tanknivåene holdes under oppsikt via et anlegg fra UMAS. Varme- og sanitæranlegget er fra O. Brønsten AS.

Maskineriet er brannsikret ved hjelp av et karbondioksid-anlegg fra Unitor, mens varslingsanlegget kommer fra Autronica. Fi-fi utstyr er levert av Kværner Eureka, og alarm-/overvåkningssystem er fra UMAS.

Dekk
Dekksmaskineriet er fra Rauma Brattvaag og omfatter ankerspill på maks. trekkraft 12 tonn, to capstans ˆ åtte tonn trekkraft og to tuggervinsjer, hver med 10 tonns trekkraft. Dekkskranen på tre tonn/16 m er levert av Hydralift Marine. Anker og kjetting er fra Erling Haug AS, og det faste fortøyningsgodset er fra Rapp Bomek AS, mens Nor-Pro AS har levert luker. Landgangene er levert av Gurskøy Sveiseindustri A/S.

Vinduer er merke Trinex, lanterner er fra Tranberg, og fartøyet er oppmalt med systemer fra Jotun. De vanntette skyvedørene av merke Winel er levert av Blom Marine AS. De brannsikre dørene for øvrig er levert av Maritime Montering. Redningsbåten er fra Norsafe type Midget 500 (6 pers) i Hydramarine daviter – redningsflåtene, RFD, er levert av Erling Haug A/S.

Innredning
I innredningen er benyttet Akerpanel type K-600 fra Norac og noe Fibo-paneler, samt Danacoustic-plater oppunder dekk. Både Ekornes og Maritime Møbler A/S har levert møbler.
Styrehuset er utstyrt med spesialstoler fra Sørlandets Aluminiumsprodukter AS, og vindusviskerne er av type Wynn fra Servi Motion Control. Skiltutrustningen er fra Hatlehol Produkter A/S.

Byssemaskineriet er hovedsakelig fra Beha Hedo Industrier AS, og vakuum-toalettsystemet er av type Jets Vacuum. Elektriske installatørarbeider er utført av Brevik Elektro A/S.

Elektronisk utrustning
er levert og montert av O. Sandvik A/S på Tjøme. DP-system er fra Kongsberg Simrad. Utstyret omfatter ellers Furuno FAR-2835S og FR-2115 radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno GP-80 GPS-navigator, Furuno vaktmottaker, Sperry SR-180 Mk I gyrokompass og Sperry ADG-3000 autopilot, magnetisk kompass fra Bergen Nautik og Furuno DS-70 dopplerlogg.

Videre er det installert Furuno MF/HF FS-1562 radiostasjon, Furuno VHF, Phonecell GSM mobiltelefon, Jotron Tron 40S friflyt nødpeilesender og Vingtor intercom anlegg. Skipet er også utstyrt med windowsbasert vedlikeholdssystem fra Tero Marine A/S. Vindmåleren er av type Aanderaa.

Fokus Bank ASA, Skien har arrangert både bygge- og langtidsfinansiering. Byggeforsikring var plassert hos If... gjennom Grieg.

Brevik Construction AS har ytterligere tre skip i ordre av typen UT 755 og UT755L. Foruten eksterne underleverandører samarbeider Brevik Construction AS med søsterbedriftene Brevik Engineering AS, Brevik Elektro AS og JTL Industri og Offshore AS på disse skipene.